Toekomst SIGMA ???

Auteur Topic: Toekomst SIGMA ???  (gelezen 55471 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #120 Gepost op: 19 december 2009, 23:26:05
Uit de GHOR nieuwsbrief van December 2009:

"GNK
Op basis van het visiedocument, dat de ALV begin 2009 heeft bekrachtigd, is door BZK in overleg met GHOR Nederland opdracht gegeven aan Adviesbureau van Dijke om een aantal varianten voor een spreidingsplan voor de diverse onderdelen van de geneeskundige combinatie (GNK) door te rekenen. De uitkomst van dat onderzoek is, dat het mogelijk is om een landelijk dekkend plan te maken waarin met inzet van 43 Ambu- en Sigma-eenheden en 13 haakarmbakken een adequate dekking wordt verkregen. Die dekking vereist dan wel, dat er een aantal wijzigingen in opstelplaats nodig zijn. Door het niet doorgaan van de ALV op 17 november jl. is er nog geen standpunt ingenomen over de wijze, hoe GHOR Nederland op dit spreidingsplan wil reageren. Er heeft inmiddels wel een inventarisatie plaatsgevonden over een voorstel daarover van de werkgroep-GNK, dat de stappen aangeeft hoe hier invulling aan kan worden gegeven. Uit de reacties kan opgemaakt worden, dat de grote lijn wel onderschreven wordt, maar dat er ook veel vragen zijn over de locaties, waarmee gerekend is. Op grond van de reacties heeft het bestuur op 10 december jl. besloten, dat er een besluit van de ALV nodig is om tot een formeel gezamenlijk standpunt te komen. Dat zal op 29 januari aanstaande plaatsvinden."
 
Het rapport zelf is wat groot om hier te plaatsen, maar op basis daarvan zouden de volgende SIGMA locaties worden verplaatst of komen te vervallen:

Krommenie
Utrecht
Hoofddorp
Geleen
Alblasserdam
Arnhem
Schiedam
Zwolle
Gouda

En dat ten behoeve van de volgende locaties:

Zierikzee
Culemborg
Venray
Terneuzen
Gorichem
Apeldoorn
Brielle tbv Europoort (MOT)
Ommen
Wolvega
Emmen
Stadskanaal
Koudum

In totaal komen er dan dus 3 bij.

Laat de lobby bmaar beginnen...
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #121 Gepost op: 20 december 2009, 11:21:38
dat ze geleen willen verplaatsen danwel opheffen is erg vreemd.
In de lijst van nieuwe locaties staat immers ook geen andere locatie in Limburg zuid.
Dit zou betekenen dat er in dit gebied totaal geen GNK meer zal zijn, terwijl de aanrijtijd van de GN uit Midden en Noord Limburg dan het uur gaat benaderen.

De risico objecten zijn er echter nog steeds, DSM, Maastricht Aachen airport, MECC etcetera.

Staat hierover nog verdere info in dat verslag van jullie?

Ik vraag het omdat ik in januari met de HOC begin in Limburg zuid
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #122 Gepost op: 20 december 2009, 11:23:28
Ik zie de hele veiligheidsregio kennemerland er niet meer bij staan houd dat in dat ze schiphol maar laten voor wat het is als er wat gebeurd zo van zoek het maar uit op de luchthaven  ???  >:(


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #123 Gepost op: 20 december 2009, 11:34:43
In Hollands Midden is het ook vreemd.

In eerste instatie was er sprake van bij inlevering van een GNK, dat locatie Leiden opgeheven zou worden.

Nog niet zo lang geleden kregen we via het GHOR het bericht dat zowel locatie Leiden als Gouda in gebruik zullen blijven.

En nu volgens het bericht van RemcoV zal mogelijk locatie Gouda verplaatst of opgeheven worden.

Weet het GHOR nog wel waar ze mee bezig zijn ?????


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #124 Gepost op: 20 december 2009, 14:02:20
Even voor de duidelijkheid. Dit is nog niet eens een voorstel voor een herverdeling, maar een onderzoek naar locaties welke op basis van aanrijtijden het gunstig gelegen zijn.

GHOR Nederland heeft nog geen advies geformuleerd (voor zover ik weet). En de lijst met locaties hierboven is ook niet compleet. Het betreft alleen de mutaties.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #125 Gepost op: 20 december 2009, 14:41:13
de stallingen die niet zijn genoemd blijven in dat document op zijn/ haar standplaats.

het onderzoek richtte zich op dekking van een half uur rijden met de combinatie naar elke rampplek in het land. Dus niet gekeken naar veiligheidsregio's oid gewoon zeg maar cirkels trekken en daarbij zorgen voor zo weinig mogelijk overlap. Het gaat om een visie document waarbij de GHOR en BZK het laatste woord hebben. In onderstaand citaat staan de parameters welke zeer waarschijnlijk in deze dicussie zijn gebruikt.

http://www.ghor.nl/kr_rgf/uploaddb/downl_object.asp?atoom=3877&VolgNr=1

citaat uit dit document

Als prestatienorm, wordt voorgesteld:
a. Een opkomsttijd van 30 minuten
b. Een aanrijtijd van 30 minuten (note 10)
c. Beschikbaarheid van de haakarmbak binnen 120 minuten na  alarmering om te kunnen voorzien van aanvullende materialen.
d. Op basis van deze aanrijtijden moet een spreidingplan worden gemaakt, waarbij voor heel Nederland in dekking kan worden
voorzien. Daarbij zal tevens aangesloten moeten worden op spreiding van bestaande voorzieningen van de betreffende zorginstellingen (bv.
ambulanceposten) om de gewenste opkomsttijden te kunnen borgen (note 11).
e. Om effectieve ondersteuning en bijstandsverlening mogelijk te maken moet in het spreidingsplan gerekend worden met het terplaatse zijn
van 1 combinatie van 1 uur.
f. Additioneel moet in de stedelijke gebieden ( 80% van het aantal inwoners) een tweede combinatie binnen 75 minuten beschikbaar zijn.

9 Dynamische inzet houdt in, dat voor de inzet van de betreffende eenheid niet primair uitgegaan
wordt van de regtio, waar het incident plaatsvindt, maar vanuit welke locatie de inzet het snelst
geboden kan worden. Daarmee is in feite het uitgangspunt, dat bovenregionale inzet de basis van dit
inzetmodel vormt.
10 Deze prestatienormen zijn overigens ook vastgelegd in de uitvoeringsovereenkomst tussen het NRK
en BZK voor de inzet van de SIGMA-vrijwilligers.
11 NB. Het aantal combinaties cq eenheden daarvan, dat op grond van dit spreidingsplan nodig is moet
basis worden van het plan. Een verlaging van het huidige aantal eenheden is tot op heden nergens
onderbouwd!
12 Dit vanwege het in voldoende mate te kunnen anticiperen op het aantal slachtoffers. V~~r de
Waddeneilanden geldt 1 eenheid per eiland.

einde citaat

Gebleken is dat sommige regios's in het land 3 dubbel zijn gedekt maar andere regios helemaal niet. Bijvoorbeeld als er iets in de buurt van Drenthe ZO gebeurd zeg maar in de hoek  Emmen/ Coevorden/ Hardenberg dan zijn de dichtsbijzijnde combi's minimaal 3 kwartier onderweg uitgaande van de max snelheid van 100km/h (losse pols).

Arend
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


peter1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #126 Gepost op: 20 december 2009, 15:11:01
ik zie culemborg hier bij staan maar daar staat op dit moment geen combi en voor zover ons bekend is ( maar ons word lang niet alles verteld)
blijft de combi gewoon in tiel staan ?

greetz Peter


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #127 Gepost op: 20 december 2009, 18:44:47
Utrecht én Arnhem komen te vervallen? Opvallend.
Als Arnhem echt weg gaat, komt Nijmegen wellicht terug (of Tiel schuift op richting Nijmegen). Maar da's gespeculaas gespeculeer.
Arts  www.alphalog.nl


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #128 Gepost op: 20 december 2009, 22:08:47
In Ede en Woudenberg staat een combinatie, dus waarom schuiven in Gelderland Zuid?
Geloof niet alles wat je denkt.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #129 Gepost op: 20 december 2009, 23:00:12
Ede is Gelderland en Woudenberg is provincie Utrecht.
Misschien ..........  ???