Uit de GHOR nieuwsbrief van vandaag:
"Geneeskundige Combinatie
Tijdens de ALV van GHOR Nederland van 29 januari jl. is opnieuw uitgebreid stilgestaan bij de voorstellen voor een nieuwe inzet van de huidige onderdelen van de geneeskundige combinatie. In 2009 is een visiedocument met uitgangspunten vastgesteld, waarbij voor de eerste stap wordt voorgesteld om voor de bestaande onderdelen van de GNK-C tot een landelijk dekkend inzetplan te komen voor de afzonderlijke onderdelen (ambuteam, sigmateam, haakarmbak en MMT-team. Dat spreidingsplan moet dan gebaseerd zijn op de tijdnormen voor het ter plaatse kunnen zijn van de diverse onderdelen. Dit nieuwe inzetmodel zou dan voor de resterende levensduur van het huidige materieel kunnen gelden.
Als tweede stap was het voorstel in het visiedocument, dat met ketenpartners als AZN en LVTC vanuit het perspectief van de zorg nagedacht gaat worden over de vraag, op welke wijze aanvullende capaciteit bij calamiteiten beschikbaar moet komen als onderdeel van de opgeschaalde zorg ter vervanging van het huidige materieel.
Deze tweestappen-benadering houdt natuurlijk in, dat er niet te veel nieuwe investeringen gedaan moeten worden tijdens de resterende levensduur van het huidige materieel, maar dat een functionele inzet wel nodig is. Op basis van de uitgangspunten heeft Adviesbureau Van Dijke in 2009 doorgerekend, hoe een optimale spreiding er uit ziet op basis van de uitgangspunten. Dat resulteerde in een spreidingsplan, waarvoor 43 Ambu- en Sigma-eenheden en 13 haakarmbakken nodig waren om tot een dekkend plan te komen. Om dat te bereiken, moeten wel een aantal bestaande locaties gewijzigd worden.
Een inventarisatie onder de regio’s leerde, dat er op onderdelen nog veel vragen gesteld kunnen worden over de voorgestelde locaties. Opgemerkt is, dat in een aantal situaties is niet gerekend met de juiste locaties of dat nog onvoldoende rekening gehouden is met een aantal grote risico-objecten als vliegvelden, chemische concentratiegebieden en havens. Ook het verplaatsen of uitbreiden van Ambu- en sigma-eenheden leidt tot personele en organisatorische gevolgen, waarvan kosten en baten beter tegen elkaar afgewogen moeten worden. De reacties van de regio’s hebben bijgedragen aan het standpunt van de ALV, dat inmiddels schriftelijk aan BZK is voorgelegd. (brief op website opnemen). De hoofdlijn daarvan is, dat het principe van het voorgestelde spreidingsplan wel wordt onderschreven, maar dat er een concreet implementatieplan moet komen, waarin de locaties opnieuw aan de orde komen en per locatie de gevolgen verder worden uitgewerkt. Ook de organisatorische en financiele randvoorwaarden moeten worden uitgewerkt, want BZK stelt wel het materieel beschikbaar vanuit het perspectief van bovenregionale bijstandsverlening, maar dit moet wel regionaal worden ingebed.
In een overleg met BZK op 10 februari 2010 is afgesproken, dat GHOR Nederland aan de slag zal gaan met een implementatieplan, waarin deze punten verder zullen worden uitgewerkt. Daarvoor is subsidie beschikbaar gesteld. Via het veiligheidsberaad zullen de randvoorwaarden verder worden uitgewerkt. GHOR NL zal ondertussen met de LFR afspraken gaan maken over het gebruik van het bestaande materiaal tot het moment dat de spreidingsafspraken formeel vastgelegd zijn. Voor de zomervakantie moeten die afspraken concreet zijn. "