Toekomst SIGMA ???

Auteur Topic: Toekomst SIGMA ???  (gelezen 55086 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2007, 19:49:31
Het is maar hoe je het bekijkt. De trap in Utrecht was voor alle betrokkenen een regelrechte ramp, maar om nou van een echte ramp in klassieke zin te spreken.........mwaaaaah. Persoonlijk vind ik nog steeds dat er kwalitiatief veel te wensen overlaat als het om de rampenbestrijding gaat. Wij zouden eens wat moeten hebben hier, dan zal bestuurlijk Nederland pas luisteren. Het is alleen jammer dat er eerst doden moeten vallen.

Och ja, ik ben natuurlijk roepende in het woestijn...........

WM

Volgens mij zijn er in de SIGMA-woestijn nog wel méér roependen. En ik denk dat ze ook allemaal wel hetzelfde roepen. De kwaliteit móet inderdaad omhoog! En die wil is er ook wel... maar als ik dan bekijk dat in onze regio het aantal oefenavonden inmiddels gehalveerd is, dan denk ik dat we nog wel even kunnen blijven roepen. "Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten", heet dat geloof ik.

Nu kan ik zeggen: aan de inzet van de vrijwilligers ligt het niet. Maar ook daar kan ik zelf niet helemaal achter staan. Ik zie het om me heen gebeuren... als we proberen het niveau op te krikken ontstaan er verschillende groepen.
* mensen die er helemaal voor gaan en het ook kúnnen bevatten;
* mensen die er helemaal voor gaan, maar het gewoon niet bevatten;
* mensen die roepen: gooi het maar in mijn pet!
* mensen die geen tijd kunnen/willen vrijmaken voor méér oefenmomenten.
Eén ding is zeker: wil de SIGMA daadwerkelijk door de ambulancediensten als toegevoegde waarde gezien worden, dan moet er nog héél wat gebeuren! Er zal heel veel energie ingestoken moeten worden, voor ALLE partijen. Méér training, méér oefeningen, méér preventieve inzetten bij evenementen, zodat alle aprtijen elkaar beter leren kennen en leren inschatten. En er zal gekeken moeten worden hoe voor iedereen de motivatie kan worden opgekrikt. Er zijn ambuteamleden die de vergoeding voor het oproepbaar zijn wel interessant vinden, maar de Sigmaleden absoluut niet onder hun interesse scharen. Er zijn Sigmaleden die de kantjes ervan af lopen... slechts het noodzakelijk aantal oefenavonden aanwezig zijn, nooit oefeningen bijwonen, maar wél vooraan staan als er eens een serieuze inzet is. Er schort aan alle kanten wel wat.
Van mij mogen de regels dan ook zéker worden aangescherpt. Maar ook daarin heeft niet iedereen de lat even hoog liggen. Zoals ik hiervoor al ergens las... het benodigd aantal poppetjes moet 'gehaald' worden. Dát is naar mijn mening niet de maatstaf voor een goed werkend - en daardoor wellicht eindelijk gewaardeerd - Sigmateam.

Maar wie ben ik... :-\


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #41 Gepost op: 27 maart 2007, 19:29:28
Geen tent, maar bijvoorbeeld een haakarmbak met uitschuifbare zijkanten waarin de benodigde materalen al zitten. Deze bak zou dan eenvoudig omgebouwd moeten kunnen worden tot behandelplaats / gewondennest.

Er zijn wat betreft de haakarmbak ontwikkelingen gaande hoor. In Zeeland is al één container aangepast als proef en volgens ingewijden bevalt deze goed. Ik geloof niet dat er al mee gewerkt is tijdens een incident, maar wel bij oefeningen etc. Behandelruimte voor 2 so's en vliegensvlug klaargezet... Wordt standaard ingezet bij ongevallen in de Westerscheldetunnel waar gewonden bij zijn.


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #42 Gepost op: 28 maart 2007, 12:33:28
Is er al foto materiaal van die Haakarmbak ?
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #43 Gepost op: 28 maart 2007, 16:36:28
spreek die Leen er maar eens over aan die moet het weten hij werkt notabene bij bzk ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Michel

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 4 april 2007, 13:12:30
Volgens mij zijn er in de SIGMA-woestijn nog wel méér roependen. En ik denk dat ze ook allemaal wel hetzelfde roepen. De kwaliteit móet inderdaad omhoog! En die wil is er ook wel... maar als ik dan bekijk dat in onze regio het aantal oefenavonden inmiddels gehalveerd is, dan denk ik dat we nog wel even kunnen blijven roepen. "Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten", heet dat geloof ik.

Nu kan ik zeggen: aan de inzet van de vrijwilligers ligt het niet. Maar ook daar kan ik zelf niet helemaal achter staan. Ik zie het om me heen gebeuren... als we proberen het niveau op te krikken ontstaan er verschillende groepen.
* mensen die er helemaal voor gaan en het ook kúnnen bevatten;
* mensen die er helemaal voor gaan, maar het gewoon niet bevatten;
* mensen die roepen: gooi het maar in mijn pet!
* mensen die geen tijd kunnen/willen vrijmaken voor méér oefenmomenten.
Eén ding is zeker: wil de SIGMA daadwerkelijk door de ambulancediensten als toegevoegde waarde gezien worden, dan moet er nog héél wat gebeuren! Er zal heel veel energie ingestoken moeten worden, voor ALLE partijen. Méér training, méér oefeningen, méér preventieve inzetten bij evenementen, zodat alle aprtijen elkaar beter leren kennen en leren inschatten. En er zal gekeken moeten worden hoe voor iedereen de motivatie kan worden opgekrikt. Er zijn ambuteamleden die de vergoeding voor het oproepbaar zijn wel interessant vinden, maar de Sigmaleden absoluut niet onder hun interesse scharen. Er zijn Sigmaleden die de kantjes ervan af lopen... slechts het noodzakelijk aantal oefenavonden aanwezig zijn, nooit oefeningen bijwonen, maar wél vooraan staan als er eens een serieuze inzet is. Er schort aan alle kanten wel wat.
Van mij mogen de regels dan ook zéker worden aangescherpt. Maar ook daarin heeft niet iedereen de lat even hoog liggen. Zoals ik hiervoor al ergens las... het benodigd aantal poppetjes moet 'gehaald' worden. Dát is naar mijn mening niet de maatstaf voor een goed werkend - en daardoor wellicht eindelijk gewaardeerd - Sigmateam.

Maar wie ben ik... :-\

Ik ben 'blij' om te horen dat wij niet de enige regio zijn die met deze problemen kampen. Ik herken al je punten maar al te goed hoewel ik daarbij wel moet zeggen dat de leden van het AMBU-Team bij ons erg goed zijn in termen van bejegening, opleiding en samenwerking.
Het aantal leden in de eenheid lijkt inderdaad belangrijker dan de kwaliteit van de groep. En de wil om te verbeteren is er wel, maar het strandt op geld en tijd van 'hogerhand'. 't Is ongrijpbaar en onbegrijpbaar. Als we niet iets aan de schijn van deze veiligheid doen, staan we in ons hemd als het erop aan komt.
Maar wat kunnen we doen?


Robert

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 4 april 2007, 21:25:53
Een probleem met de ambulancediensten is dat zij niet goed zijn geprepareerd op grootschalige inzet. Dit wordt in de opleiding niet aangeleerd en daarna ook niet in bijscholingen voldoende gedoceerd. Daarnaast komen de ambulancemensen absoluut niet aan voldoende trainings en oefenuren. Op het vlak van RNBC incidenten zal ik maar helemaal zwijgen. Kortom, daar waar de GNK's in plaats van de BB is gekomen en wij het systeem nog niet volwassen hebben ingericht moet de discussie niet gaan over het wijzingen van de structuur van de SIGMA.
Kennelijk is geld ook geen issue maar ontbreekt het gewoonweg aan visie op de ketenzorg bij grootschalige incidenten.
Iets om over na te denken?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #46 Gepost op: 12 oktober 2007, 13:21:59
Recent nieuws: Landelijk is er een nieuwe regeling voor de beschikbaarheid van Geneeskundige Combinaties. Elke Veiligheidsregio beschikt over één Geneeskundige Combinatie. Landelijk komen er vijf steunpunten.
Is dit een vooruitgang of het begin van het einde?
Overigens is het mij nog niet bekend wanneer dit ingaat.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #47 Gepost op: 12 oktober 2007, 13:23:16
Christian, wat is je bron.
Volgens mij waren dat nog plannen die de raad van RGF-en aan het bepsreken is.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #48 Gepost op: 13 oktober 2007, 22:18:16
Een GHOR nieuwsbrief.


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #49 Gepost op: 15 oktober 2007, 12:11:16
het is allemaal koffiedik kijken,
er gebeurt momenteel zoveel op BZK gebied,
ik moet nog zien wat er uitkomt gaan we naar 1 gnk per regio? of leveren we alles in?
gaat het ambu voertuig over naar de ambulancediensten?
zou zo maar allemaal kunnen, en tis geen verzinsel dit is allemaal ter discussie.
trouwens er staat nog meer ter discussie omtrent de gnk's, echter kan en mag ik daar nog niks over zeggen.
maar dat er iets gebeurt staat vast en ja of we er beter van worden geen idee.
overigens op de stelling 1 gnk per regio kan ook weer een uitzondering op toegepast worden indien wenselijk door de regio.
Onze RGF wil er in ieder geval voor de dekking nog wel 1 of 2 gnk-c's bij hebben.

waarschijnlijk 1 van jullie regio hahahahaha >:D


groet
logistiek. 8)