Toekomst SIGMA ???

Auteur Topic: Toekomst SIGMA ???  (gelezen 55092 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Gepost op: 22 september 2006, 21:23:06
Hoi allemaal

Er is/ wordt al een paar jaar gekeken naar de toekomst van het SIGMA.
Er wordt momenteel een studie gedaan (werkgroep LFR van het BiZa) naar verschillende dingen rondom de rampenhulpverlening:
a) Het aantal combinaties nu nog 48 naar beneden bijstellen ?
b) Het materiaal van de GNK
c) Mogelijkheden om met defensie samen te werken
d) Organisatie en bemensing/ profesionaliteit  nieuwe GNK opzet


Een aantal resultaten van deze werkgroep en andere beleidsmakers waren al eerder gepost

http://www.rampenbeheersing.nl/algemene_onderdelen/veiligheidsbericht/extra_editie_0

Adviesraden pleiten voor versterking geneeskundige hulpverlening
De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) en de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) stellen in advies 'De GHORdiaanse knoop doorgehakt' dat er meer duidelijkheid moet komen over de aansturing van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR). Ook moet de voorbereiding worden verbeterd en er is meer geld nodig om te oefenen. De Regionaal Geneeskundig Functionaris (RGF) moet meer bevoegdheden hebben om zijn taak te kunnen vervullen en de meldkamer voor ambulancehulp moet een publieke functie worden.

De Raad van Regionaal Geneeskundig Functionarissen en het Beraad van GHOR-burgemeesters, die op landelijk niveau verantwoordelijk zijn voor de geneeskundige voorbereiding op rampen, onderschrijven het advies van ROB en RVZ dat op 8 juli 2004 gepresenteerd werd.


Een andere topic al eerder geplaatst is http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7384.0

al met al zal dit wel gevolgen hebben voor de sigmaleden :'( en zielsverwanten  ;)  

Ik heb begrepen dat er binnen afziendbare tijd (max half jaar)  koppen met spijkers worden geslagen. Wie weet er meer van ?

Groet Arend




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2006, 01:44:01
Tja, dan blijft het een half jaar afwachten hé... Maar ik neem aan dat ik in Nijmegen wel goed zit... Wat t ook gaat worden.  ;)
Arts  www.alphalog.nl


Lowieke

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2006, 10:24:41
Citaat over SIGMA-teams, uit de Brochure 'Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen' (juli 2006) van BZK:

"Zij zijn vooral verantwoordelijk voor de inrichting van de werkomgeving en het aanvullen van het materiaal".

Wanneer BZK de bovenstaande filosofie in praktijk brengt, gaat de HOC-opleiding plaats maken voor een 3-daagse cursus logistiek medewerker....?!

Snel Inzetbare Groep van Materiaal Aangevers


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 28 september 2006, 21:09:10
Citaat over SIGMA-teams, uit de Brochure 'Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen' (juli 2006) van BZK:

"Zij zijn vooral verantwoordelijk voor de inrichting van de werkomgeving en het aanvullen van het materiaal".

Wanneer BZK de bovenstaande filosofie in praktijk brengt, gaat de HOC-opleiding plaats maken voor een 3-daagse cursus logistiek medewerker....?!

Snel Inzetbare Groep van Materiaal Aangevers



Net zo goed als de cardioloog geen werk heeft als aan het begin geen bls werd gedaan, is ook dat grote deel van het werk een onmisbare schakel in het geheel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 28 september 2006, 21:29:38
Heel veel meer dan materiaal aangeven en opzetten doen we nu anders ook niet hoor... Behalve basale EHBO met een vleugje ALS en monitoring doen de plegen al het 'werk'... mijns inziens.
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 28 september 2006, 23:23:19
Heel veel meer dan materiaal aangeven en opzetten doen we nu anders ook niet hoor... Behalve basale EHBO met een vleugje ALS en monitoring doen de plegen al het 'werk'... mijns inziens.
Vind je het niet genoeg. Zweet me soms een ongeluk tijdens oefeningen...  :P


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2006, 00:21:24
Wat ik heb gehoord is dat de uitrusting ook aangepast wordt, waarschijnlijk verdwijnt er 1 auto per GNK en komt er een tent aan de klep van de Haakarmbak zodat je daar een triageruimte kan creeeen met daar aan vast de SIGMA tent.....
Nurse powerrrrr


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 29 september 2006, 00:46:36
Vind je het niet genoeg. Zweet me soms een ongeluk tijdens oefeningen...  :P
Ging me meer om de diversiteit dan om de hoeveelheid... inderdaad gister nog een oefening gehad en t liep door de bilnaad de sokken in ;)
Arts  www.alphalog.nl


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #8 Gepost op: 28 december 2006, 09:46:07
hallo Allemaal, ik vind het wel grappig om te lezen wat jullie allemaal denken en hoe hetmisschien ooit zal gaan lopen ::)
maar BZK weet het zelf niet, ik denk dat jullie mekaar hier een beetje gek zitten te maken en uiteindelijk zal het allemaal wel meevallen, er gaan ook bij BZK zoveel verhalen de ronde jullie willen het niet weten, 1 ding is zeker voor als nog zullen 25 haakarmbakken gemodificeerd gaan worden en voorzien worden van een oa een tent op de klep, deze is niet koppelbaar aan de gnk tent, verder zullen de nieuwe gewondenkaarten ingevoerd gaan worden, maar of je daar nu zo blij mee moet wezen!!

verder afwachten denk ik, want BZK verwacht binnen 2 jaar nog geen beslissing te nemen, zeker als je weet dat de gnk-c afgeschreven is op 17 jaar, dan hebben ze wat uit te leggen als het materiaal ineens weg moet denk ik zo.

het is heel eenvoudig, de meeste mensen gaan er niet over en ze doen toch wat ze zelf willen,
en naar het werkveld wordt toch niet geluisterd.

groet

logistiek. :-X


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #9 Gepost op: 30 december 2006, 18:49:09
De taakstelling van de GNK veranderd met de tijd mede door nieuwe ontwikkelingen en inzichten.
Je kan er halsstarig tegen vechten, maar dat heeft geen enkele zin. Dat ga je verliezen.

Het allerbelangrijkste is dat diegene die helpt, helpt uit grond van zijn hart en niet om wat hij denkt te mogen doen.
Een medemens helpen is altijd goed. Het SIGMA als onderdeel van het GNK heeft daarin een vast omschreven (EHBO) taak.
Mocht het huidige taken pakket anders worden, so be it ......  je blijft tenslotte helpen !


Willem D.

(bewust geen SIGMA lid, maar wel pro-GNK)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we