Toekomst SIGMA ???

Auteur Topic: Toekomst SIGMA ???  (gelezen 55127 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

hgmb

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 30 december 2006, 19:48:45
Tsja...de SIGMA...

Binnen het Rode Kruis worden ze gezien als de allesbeterweters dus vaak niet populair. Door mensen van de RAV en het MMT vaak gezien als de amateurs en wannabee's. Mijn ervaring met de meeste SIGMA leden is heel erg positief. Hun hulp op straat is meer dan welkom! Wellicht dat de SIGMA team's eens moeten gaan proberen om als groep profesioneler over te komen, ik denk dat iedereen wel weet wat ik hiermee bedoel. Als het laatste eenmaal een feit is dan zal er door BIZA ook niet meer de beslissing worden genomen om de team's op te heffen, dan worden ze onmisbaar!

 ;D


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 30 december 2006, 23:33:11
Om maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien...

Ik zou erg graag zien, dat er in plaats van de huidige situatie het aantal standplaatsen inderdaad wordt teruggebracht van 48 naar, bijvoorbeeld, 10, en het budget dat daarmee vrijgemaakt wordt ten goede komt aan de reguliere ambulancediensten. Ik heb echt liever een 'mindere' rol voor ons SIGMA leden dan professionele ambulancediensten die worden afgescheept met slaapdiensten en bezuinigingen...
Arts  www.alphalog.nl


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 31 december 2006, 08:14:45
Om maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien...

Ik zou erg graag zien, dat er in plaats van de huidige situatie het aantal standplaatsen inderdaad wordt teruggebracht van 48 naar, bijvoorbeeld, 10, en het budget dat daarmee vrijgemaakt wordt ten goede komt aan de reguliere ambulancediensten. Ik heb echt liever een 'mindere' rol voor ons SIGMA leden dan professionele ambulancediensten die worden afgescheept met slaapdiensten en bezuinigingen...

Delta,

terug brengen naar minder, oke. Maar wel in mindere mate dan jij nu voorstelt. Ga voor elke hulpverleningsregio 1 SIGMA-team. Maar wel sneller inzetbaar dan dat dat nu is. De eene regio is met een half uur inzetgereed, terwijl de andere dan al op het incident is of in elk geval onderweg.
Ik ben wel van mening dat je het geld moet laten, waar het thuis hoort. Dat kan dus inhouden dat de SIGMA-teams meer instructie dagen krijgen, met meer oefenmateriaal, meer mee-rijdagen met AMBU, meer SEH-dagen en ga zo maar door.
Je moet twee dingen wel scheiden, namelijk de GHOR met z'n SIGMA-team aan de eene kant en de RAV en ambulancedienst aan de andere kant. Samenwerken kan wel beter.

RR (snoept van beide kanten)
Elke hulpverlening start met communicatie.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #13 Gepost op: 1 januari 2007, 19:29:39
Onderstaande berichten afgesplitst van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=15402.0

Palmpie
Mod


er zijn zoveel gevallen waarbij het wenselijk kan zijn...zeker in de weekenden. Maar ik had eigenlijk gehoopt een felle discussie in gang te zetten! :)


Marco,

Je wilt een felle discussie, hier komt ie dan: ik vind het de grootste flauwekul dat als er een ramp gebeurt wij als " professionele hulpverleners" moeten bouwen op vrijwilligers die een paar keer paar jaar oefenen. De hele GNK is een ondoordacht principe bedacht door ambtenaren. Ik kan legio voorbeelden noemen van oefeningen waarbij een SIGMA lid ernstig tekort is geschoten, maar weet je wat, ik maak ook wel eens fouten en het hoeft geen welles/nietes discussie te worden. Mijn principe is, als er een ramp gebeurt moet ik kunnen bouwen op mijn eigen collega's. Investeer meer in de paraatheid, geef alle AHV'ers een piketvergoeding (al dan niet verplicht) voor de rampenbestrijding. Kortom, zorg eerst dat de basis AHV goed is, dan hebben we schijn van kans om optimaal te kunnen optreden tijdens een ramp.

Ik wens iedereen een fijne 2007,

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


hgmb

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 1 januari 2007, 19:34:08
Marco,

Je wilt een felle discussie, hier komt ie dan: ik vind het de grootste flauwekul dat als er een ramp gebeurt wij als " professionele hulpverleners" moeten bouwen op vrijwilligers die een paar keer paar jaar oefenen. De hele GNK is een ondoordacht principe bedacht door ambtenaren. Ik kan legio voorbeelden noemen van oefeningen waarbij een SIGMA lid ernstig tekort is geschoten, maar weet je wat, ik maak ook wel eens fouten en het hoeft geen welles/nietes discussie te worden. Mijn principe is, als er een ramp gebeurt moet ik kunnen bouwen op mijn eigen collega's. Investeer meer in de paraatheid, geef alle AHV'ers een piketvergoeding (al dan niet verplicht) voor de rampenbestrijding. Kortom, zorg eerst dat de basis AHV goed is, dan hebben we schijn van kans om optimaal te kunnen optreden tijdens een ramp.

Ik wens iedereen een fijne 2007,

WM.

Helemaal mee eens echter de situatie is helaas niet zo en moeten we roeien met de riemen de we hebben. Maar kijk eens naar de "vrijwillige brandweer" wat die de laatste jaren een inhaalslag hebben gemaakt...het kan wel maar er moet wel flink in geïnvesteerd worden...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 1 januari 2007, 19:38:57
Carl,

Misschien ben ik het wel met je eens.
Alhoewel de rode poot van de (rampen)hulpverlening ook voor het/een groot(ste) deel op vrijwilligers draait.
Inderdaad, die vrijwilligers zijn beter geschoold en worden vaker ingezet. En worden daarom zelfs als professional aangeduid. Terwijl ze overdag een hele andere 'professie" hebben en nog geen 10% van de werkervaring hebben die jij als fulltime gele-hulpverlener hebt.
Maar over de nut en noodzaak van het voortbestaan van de sigma loopt een ander topic. Dus dat gaan we daar verder voeren, want de mod's hebben goede voornemens en gaan streng optreden.  :-[ :P

Voorlopig zul je het met sigmaleden moeten doen (als de ovdg dat goeddunkt). Jij kunt de GNK niet opheffen, hoe denk je for the time being de situatie te kunnen verbeteren en kunnen samenwerken?

RAdeR


Edit:

Ik lees net Marco zijn bericht dat hij plaatste terwijl ik aan het typen was.
Twee zielen; één gedachte.
 :)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 1 januari 2007, 19:39:49
Marco,

Je wilt een felle discussie, hier komt ie dan: ik vind het de grootste flauwekul dat als er een ramp gebeurt wij als " professionele hulpverleners" moeten bouwen op vrijwilligers die een paar keer paar jaar oefenen. De hele GNK is een ondoordacht principe bedacht door ambtenaren. Ik kan legio voorbeelden noemen van oefeningen waarbij een SIGMA lid ernstig tekort is geschoten, maar weet je wat, ik maak ook wel eens fouten en het hoeft geen welles/nietes discussie te worden. Mijn principe is, als er een ramp gebeurt moet ik kunnen bouwen op mijn eigen collega's. Investeer meer in de paraatheid, geef alle AHV'ers een piketvergoeding (al dan niet verplicht) voor de rampenbestrijding. Kortom, zorg eerst dat de basis AHV goed is, dan hebben we schijn van kans om optimaal te kunnen optreden tijdens een ramp.

Ik wens iedereen een fijne 2007,

WM.

Ik ben het met je eens dat de Sigma zou moeten profesionaliseren om beter inzetbaar te zijn bij rampen.
het probleem ligt daarbij denk ik niet (alleen) bij de Sigma mensen (ik wel wel verder leren) maar meer bij de organisatie die de Sigma mensen niet veel meer als hand en spandiensten wil laten verlenen. het gebrek aan praktijkervaringen bij vele Sigma's is mede verantwoordelijk voor het niet altijd optimaal functioneren, maar ook dat is niet alleen de Sigma's te verwijten, al hoewel ik wel moet toegeven dat er verschil is tussen de diverse Sigmaleden als je kijkt naat inzet, leergierigheid, bereidheid tot meer/zelfstudie etc.
Ik zel probeer zo veel mogelijk stages geregeld te krijgen, maar sommige collega's moet je er bij wijze van spreken met de haren naar toe slepen (ik geef toe een beetje overdreven)

Kortom het kan veel beter, maar ook in de huidige opzet heeft het mi een toegevoegde waarde, bij ons wordt er veel samengewerkt met de ambu plegen en chauffeurs binnen de GNK's, zij verzorgen de herhalingslessen en zijn aanwezig bij iedere oefening, wij leren de ambuplegen kennen en zij ons, met al onze (individuele en collectieve) mogelijkheden en  beperkingen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 1 januari 2007, 20:00:17
Het probleem is, gelukkig, dat we nooit een ramp als 9/11 of Londen hier hebben gehad. Men sluit zijn ogen voor de gevolgen van zo'n ramp, ben ik bang. Ik vind het een buitengewoon beangstigend idee dat ik moet optreden tijdens zo'n incident, dat ik zelfs voor mijn eigen leven moet vrezen. Hoe zit dat dan met een vrijwilliger die maar een paar keer per jaar oefent? Ik ben bang dat ik daar niet op kan bouwen op zo'n moment - en wat je wat, ik zou het de persoon in kwestie niet eens kwalijk nemen, eerlijk gezegd.

Ik vind niet dat wij moeten roeien met de riemen die wij hebben. Wij verdienen beter, ons land verdient beter. Alleen als er daadwerkelijk wat gebeurt zal hier iets aan gedaan worden. Mijn grootste vrees (en verwachting, eerlijk gezegd) is dat het dan al te laat is.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #18 Gepost op: 2 januari 2007, 01:39:46
Even tussendoor,

Je kunt een SIGMA vrijwilliger niet vergelijken met een brandweer vrijwilliger. Een brandweer vrijwilliger heeft exact dezelfde opleiding als een beroeps en wordt regelmatig ingezet, en oefenen zijn weekelijks.
Daarbij ken ik ook genoeg SIGMA leden waarvan ik zo mijn twijfels hebben over hun handelingen in dergelijke acute situaties. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen goede tussen zitten.
Nurse powerrrrr


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 2 januari 2007, 04:07:55
Bedankt Patries,

Ik heb later aan hetzelfde gedacht. De vrijwillige brandweerkorpsen oefenen tenminste 1 keer per week. Daarnaast is hun inzetfrequentie natuurlijk vele malen hoger. Ik weet ook wel dat er goede SIGMA-leden bij zitten, maar het is voor mij een principe kwestie. Zorg eerst dat de basis goed is voordat je allerlei plannen gaat bedenken met vrijwilligers.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon