Toekomst SIGMA ???

Auteur Topic: Toekomst SIGMA ???  (gelezen 55098 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 8 januari 2007, 00:56:29
Om maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien...

Ik zou erg graag zien, dat er in plaats van de huidige situatie het aantal standplaatsen inderdaad wordt teruggebracht van 48 naar, bijvoorbeeld, 10, en het budget dat daarmee vrijgemaakt wordt ten goede komt aan de reguliere ambulancediensten. Ik heb echt liever een 'mindere' rol voor ons SIGMA leden dan professionele ambulancediensten die worden afgescheept met slaapdiensten en bezuinigingen...

Dat lijkt mooi, maar het GNK potje wordt gevuld door BIZA en de ambulancediensten  vallen onder volksgezondheid en dus geen vestzak broekzak politiek mogelijk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #31 Gepost op: 8 januari 2007, 01:10:03
Wat mij betreft heeft het SIGMA een vaste positie binnen het GHOR. Veelal zal het SIGMA lid zich naast logistiek met U2 slachtoffers bezighouden, onder leiding van verpleegkundigen/ artsen. En dat is wat mij betreft prima.

Pas geleden heb ik een lezing gehad van een oud-lid van het RIT.
Daarbij kwam er ook aan de orde dat toeristen hand- en sandiensten verrichtten voor het RIT.
Dat gebeurde op pragmatische wijze, gewoon kijken wat de mogelijkheden waren.

Als SIGMA worden we beter voorbereid, maar op het moment supreme weet je pas wie wel of niet goed functioneerd in welke taak.
Dat is een ingecalculeerd risico, maar ik heb goede moed dat we als groep op ons nivo een goede hulp kunnen bieden (zelfs koffie halen kan soms levens redden ...)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #32 Gepost op: 8 januari 2007, 08:14:33
De SIGMA als koffiehalers... ja, dat zou 'ons' imago echt de doodsteek geven  ;D
Arts  www.alphalog.nl


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #33 Gepost op: 8 januari 2007, 21:53:51
De SIGMA(-opleiding) proffessionaliseren? Aan welke opleiding valt dan te denken ter vergelijk? Ambu-pleeg = niet haalbaar, wel wenselijk. Ambu-chauf = ws ook niet haalbaar. Daarnaast zal bij het SIGMA-lid, ondanks de betere scholing, nog altijd de praktijkervaring een gemis zijn. Dan blijft het roeien met de riemen die je hebt.
Wenselijk zou zijn (en mogelijk ook wel haalbaar) wanneer je per RAV een groep samenstelt van ambu- en GHOR-personeel die een post bemand. Geen tent, maar bijvoorbeeld een haakarmbak met uitschuifbare zijkanten waarin de benodigde materalen al zitten. Deze bak zou dan eenvoudig omgebouwd moeten kunnen worden tot behandelplaats / gewondennest.
Maar goed, zo ver is het nog (lang) niet en is het werken met goedwillende vrijwilligers met goede en minder goede mogelijkheden. En dan moeten de sterke krachten de zwakkere maar dragen / bijsturen / enz. ...
Geloof niet alles wat je denkt.


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #34 Gepost op: 10 januari 2007, 21:46:12
let maar op nu met de veiligheidsregio's die ontstaan, worden de ambulancediensten dadelijk gewoon ingelijfd onder de GHOR dus vallen ze dadelijk wel onder het zelfde ministerie, en dan kan er een hoop gaan veranderen.

logistiek. 8)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 14 januari 2007, 01:30:21
De SIGMA als koffiehalers... ja, dat zou 'ons' imago echt de doodsteek geven  ;D

Niet het mijne, want ik ben er voor het welzijn van het so en niet anders om.
Dus als ik met koffie de ambu beter op de benen kan houden, waardoor het so beter geholpen wordt, dan vind ik koffie halen een zinnige en zeker geen minderwaardige, taak.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #36 Gepost op: 14 januari 2007, 17:02:46
Ik heb het over het imago, niet over de eigenwaarde...
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 14 januari 2007, 21:40:00
Ik heb het over het imago, niet over de eigenwaarde...

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen te zeggen .....


Robert

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 4 februari 2007, 20:00:47
Nogmaals wil ik benadrukken dat snelheid van opkomst van belang is. Zie bijvoorbeeld het Trapincident in Utrecht. Binnen 10 minuten was de eerste patient al op transport naar het UMCUmet de ambulance. Kortom, wij kunnen wel willen dat het SIGMA sneller wordt gealarmeerd maar dan moet de responsetijd ook omlaag.  
De frustratie is ook niet van de lucht als je mensen oproept en zij kunnen alleen maar troost bieden. Daar is slachtofferhulp primair voor.
Wij trainen en oefenen dus om bij daadwerkelijke rampen te worden ingezet. Dat daarnaast ook hulp geboden wordt bij warmte, koude, wind en storm is mooi meegenomen.
Als men vindt dat dit niet zo is moet je de handel morgen opdoekken! :'(


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #39 Gepost op: 5 februari 2007, 09:15:18
Het is maar hoe je het bekijkt. De trap in Utrecht was voor alle betrokkenen een regelrechte ramp, maar om nou van een echte ramp in klassieke zin te spreken.........mwaaaaah. Persoonlijk vind ik nog steeds dat er kwalitiatief veel te wensen overlaat als het om de rampenbestrijding gaat. Wij zouden eens wat moeten hebben hier, dan zal bestuurlijk Nederland pas luisteren. Het is alleen jammer dat er eerst doden moeten vallen.

Och ja, ik ben natuurlijk roepende in het woestijn...........

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon