Het is maar hoe je het bekijkt. De trap in Utrecht was voor alle betrokkenen een regelrechte ramp, maar om nou van een echte ramp in klassieke zin te spreken.........mwaaaaah. Persoonlijk vind ik nog steeds dat er kwalitiatief veel te wensen overlaat als het om de rampenbestrijding gaat. Wij zouden eens wat moeten hebben hier, dan zal bestuurlijk Nederland pas luisteren. Het is alleen jammer dat er eerst doden moeten vallen.
Och ja, ik ben natuurlijk roepende in het woestijn...........
WM
Volgens mij zijn er in de SIGMA-woestijn nog wel méér roependen. En ik denk dat ze ook allemaal wel hetzelfde roepen. De kwaliteit móet inderdaad omhoog! En die wil is er ook wel... maar als ik dan bekijk dat in onze regio het aantal oefenavonden inmiddels gehalveerd is, dan denk ik dat we nog wel even kunnen blijven roepen. "Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten", heet dat geloof ik.
Nu kan ik zeggen: aan de inzet van de vrijwilligers ligt het niet. Maar ook daar kan ik zelf niet helemaal achter staan. Ik zie het om me heen gebeuren... als we proberen het niveau op te krikken ontstaan er verschillende groepen.
* mensen die er helemaal voor gaan en het ook kúnnen bevatten;
* mensen die er helemaal voor gaan, maar het gewoon niet bevatten;
* mensen die roepen: gooi het maar in mijn pet!
* mensen die geen tijd kunnen/willen vrijmaken voor méér oefenmomenten.
Eén ding is zeker: wil de SIGMA daadwerkelijk door de ambulancediensten als toegevoegde waarde gezien worden, dan moet er nog héél wat gebeuren! Er zal heel veel energie ingestoken moeten worden, voor ALLE partijen. Méér training, méér oefeningen, méér preventieve inzetten bij evenementen, zodat alle aprtijen elkaar beter leren kennen en leren inschatten. En er zal gekeken moeten worden hoe voor iedereen de motivatie kan worden opgekrikt. Er zijn ambuteamleden die de vergoeding voor het oproepbaar zijn wel interessant vinden, maar de Sigmaleden absoluut niet onder hun interesse scharen. Er zijn Sigmaleden die de kantjes ervan af lopen... slechts het noodzakelijk aantal oefenavonden aanwezig zijn, nooit oefeningen bijwonen, maar wél vooraan staan als er eens een serieuze inzet is. Er schort aan alle kanten wel wat.
Van mij mogen de regels dan ook zéker worden aangescherpt. Maar ook daarin heeft niet iedereen de lat even hoog liggen. Zoals ik hiervoor al ergens las... het benodigd aantal poppetjes moet 'gehaald' worden. Dát is naar mijn mening niet de maatstaf voor een goed werkend - en daardoor wellicht eindelijk gewaardeerd - Sigmateam.
Maar wie ben ik...