Toekomst SIGMA ???

Auteur Topic: Toekomst SIGMA ???  (gelezen 55521 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

peteroff

• Gast
Reactie #50 Gepost op: 18 oktober 2007, 10:08:49
Hier in de regio Apeldoorn is een test gaande met de Sigma. De Sigma komt in een afgeslankte groep op rechtstreeks op de plaats incident (dus zonder bus,. zonder tent en met eigen vervoer). Deze extra snel inzetbare groep moet het altijd terugkomende probleem van de tijd die het duurt om een Sigma op te starten fors terug brengen. Een speciaal aangewezen chauffeur (dat kan ook een brandweer of ambumedewerker zijn) rijdt het busje met de aanhanger van de Sigma naar het incident, maar alleen als verwacht wordt dat er een tent nodig is (dus meestal nooit).

Andere veranderingen nu en in de toekomst:
  • Primair vooralarm op basis inschatting MKA en niet meer wachten op sein OvdG
  • Afgeslankte groep rechtstreeks naar incident zonder bus en tent
  • Inzetcriteria met name opvang en verzorging
  • Taak in gewondennest alleen bij zeer grote calamiteiten, anders gewoon bemanning ambulance per gewondennestplaats aangezien er meestal voldoende professionele zorg op korte termijn aanwezig is icm ambulancebijstandsplan
  • tent is absoluut laatste keus, als er werkelijk geen gebouw (restaurant, sporthal) in de nabijheid is
  • Sigma inzetten in opvangplaats T3, en T1 en T2 voor de ambulancebemanningen

Een en ander is al regelmatig geoefend. Indicatie voor Sigma in T1 en T2 zou pas boven de 40 SO T1/T2 handig zijn. Tot dat aantal zijn er snel en voldoende ambulances beschikbaar (ligt er natuurlijk wel aan of die SO's gedoseerd binnen komen of allemaal tegelijk). Sigma zou echter wel ondersteunende rol kunnen spelen (met name aanvulling materialen etc).

LET OP: ik heb het over de eerste uitruk. Bij grote incidenten worden natuurlijk meerdere GNK's opgeroepen en dan komen de collegae van de Sigma natuurlijk ook in het gewondennest. Maar eerst worden de T3 plaatsen ingevuld, en dat is veel meer dan koffie zetten. Maar dat weten jullie zelf ook wel hoop ik. En ik weet dat een Sigmalid goed opgeleid is, maar het is natuurlijk wel heel logisch dat beroeps ambupersoneel een T1 en T2 doet. Vind je dat niet dan doe je of de verkeerde hobby of je loopt nogal naast je schoenen. Pas als "de ramp" zo groot is dat er onvoldoende beroepspersoneel is, is assistentie van Sigma bij T1 en T2 zeer gewenst en gewaardeerd.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 18 oktober 2007, 13:09:35
De SIGMA als koffiehalers... ja, dat zou 'ons' imago echt de doodsteek geven  ;D

dan kap ik meteen met de cursus waar ik mee bezig ben want koffie halen dat kan ik al, bovendien zou je dan beter een cursus catering onder calamiteiten (COC) gaan geven  :D;D ;D ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #52 Gepost op: 18 oktober 2007, 22:34:26
dan kap ik meteen met de cursus waar ik mee bezig ben want koffie halen dat kan ik al, bovendien zou je dan beter een cursus catering onder calamiteiten (COC) gaan geven  :D;D ;D ;)

Als ik met koffie halen de ambumensen beter zou kunnen laten functioneren, dan zie ik dat als een zeer zinnige bijdrage aan de hulpverlening in het belang van de so.
Want daar gaat het toch om, of heb ik dat verkeerd begrepen ....

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 18 oktober 2007, 23:18:24
nee EHBO-er, absoluut niet. je vat het heel goed op. op dat punt heb je gelijk. als ambu-personeel beter functioneert door betere catering, dan moet er goede catering geregeld worden. want daar zijn ambu-personeel, en daarmee ook so's gebaat.

maar nou zit ik me te bedenken, als ik alleenmaar catering moet gaan verzorgen, omdat de opdrachtgever/werkgever of gemeente het vertikken om goede catering te regelen..

waarom kijg ik dan een dure cursus, en waarom steek ik mijn eigen tijd er in zonder dat ik die kennis ooit hoef in te zetten??
sorry, maar ik zie daar geen logica in.

ik wil wel logistiek of catering doen daar niet van. maar geef mij dan een cursus logistiek of catering. daar heb ik dan nog eens wat aan. trouwens een beetje eten en drinken serveren kan iedereen wel daar hoef je geen heel team vrijwilligers voor uit bed te piepen snachts.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #54 Gepost op: 19 oktober 2007, 20:14:08
S.I.G.M.A.  wordt  dus  S.I.G.C.A.

of te wel Snel Inzetbare Groep Catering Assistentie :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'( >:D :| ^-^
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 19 oktober 2007, 20:20:14

S.I.G.M.A.  wordt  dus  S.I.G.C.A.

of te wel Snel Inzetbare Groep Catering Assistentie :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'( >:D :| ^-^

;D ;D :D ;D >:D

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #56 Gepost op: 20 oktober 2007, 00:14:13
Koffie halen versus multitrauma slachtoffers het leven redden, zijn beide uitersted die nooit de bedoeling kunnen zijn geweest.
Ergens in het midden ligt onze rol, ondersteunen door koffie halen, koffers sjouwen, so geruststellen, eerste hulp verlenen, BLS uitvoeren en wat we nog meer zinvols kunnen doen, op de manieren die het beste resultaat voor de slachtoffers geven.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 20 oktober 2007, 13:02:39
Ha EHBO-er, primair doen waarvoor je bent/wordt opgeleid, en tussendoor even koffie halen voor collega's,  is wat anders dan gestructureed catering verzorgen. want voor dat laatste is de sigma niet bedoeld.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #58 Gepost op: 20 oktober 2007, 17:45:37
Ik ben opgeleid primair opgeleid om, in de gegeven omstadingheden, s.o.'s de best mogelijke directe en indirecte hulp te kunnen bieden.
De SIGMA opleiding richt zich op de ondersteuning van de ambuteams. Uiteraard is daarmee de primaire taak in de hulpverlening bepaald.
Maar als als veel kinderen verschoond moeten worden, dan kan dat in mijn optiek een een O&V taak voor de SIGMA zijn todat de O&V teams dit over kunnen nemen.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 20 oktober 2007, 20:50:01
incidenteel wil ik dat best wel doen geen probleem, maar niet structureel dat je in eens per maand 4 cateringsinzetten en 6 'verschoningsinzetten', 5o&v inzetten, krijgt. en dat je voor de meest kleine dingetjes vrijwilligers uit bed gaat piepen.

een gemiddelde vrijwilliger zal naar mijn idee, dit 1 keer doet, een tweede keer, en 3de keer blijft het hele team gewoon liggen van o het zal wel weer...