Toekomst SIGMA ???

Auteur Topic: Toekomst SIGMA ???  (gelezen 55089 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #140 Gepost op: 13 februari 2010, 17:51:07
Vanaf de eerste melding hebben de SIGMA-leden 30 minuten de tijd om bij de voertuigen te komen, waarna het voertuig wegrijd als er 8 SIGMA-leden ingestapt zijn.

Dus na 30 minuten vertrekt het SIGMA-team (als deze compleet is) en is er nog 30 minuten aanrijtijd over om bij het incident te komen.

Na 60 minuten is het SIGMA en eventueel Ambuteam te plaatse bij het incident.
Er is dus maar een dekkingsgebied van 30 minuten per SIGMA-team.
En dat met een bus+aanhanger die met veel pijn en moeite 80/90km per uur kan rijden.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #141 Gepost op: 13 februari 2010, 18:32:48
Sorry dan had ik het verkeerd gelezen of begrepen
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #142 Gepost op: 13 februari 2010, 20:04:03
En dan gaat het ook nog om de maximale tijd, zoals de ambu maximaal 16 minuten heeft. Niemand gaat zitten wachten tot die 30 minuten om is... ;)
CN NRK


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #143 Gepost op: 13 februari 2010, 20:07:37
En dan gaat het ook nog om de maximale tijd, zoals de ambu maximaal 16 minuten heeft. Niemand gaat zitten wachten tot die 30 minuten om is... ;)

15 minuten vanaf het moment dat de telefoon wordt opgenomen om de melding aan te nemen. Dit geldt niet voor de SIGMA. De tijd gaat lopen als de melding aan de SIGMA-vrijwilligers gegeven wordt.
Geloof niet alles wat je denkt.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #144 Gepost op: 14 februari 2010, 02:48:36
60 minuten na alarmering ter plekke vind ik nog steeds erg lang.


camende

  • Reddingsbrigade & LOTUS & Sigma
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #145 Gepost op: 14 februari 2010, 14:32:16
60 minuten na alarmering ter plekke vind ik nog steeds erg lang.

60 minuten (maximaal) is ook erg lang. Bedenk wel dat op dat moment wel al hulpverlening aanwezig is. Zij het niet voldoende.

Korte tijden realiseren is vermoedelijk wel mogelijk, maar dan zal inderdaad een verandering moeten plaatsvinden.

  • Hoeveelheid SIGMA teams (wat een kosten plaatje meebrengt en men wil juist bezuinigen)
  • Opkomst tijd (30 minuten is lang, dit houdt echter n.a.w. wel in dat een groot deel van het huidige vrijwilligersbestand niet meer inzetbaar is. De vraag is of dan de inzetbaarheid nog wel te halen is.
  • Grotere spreiding door meer kleinere teams


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #146 Gepost op: 14 februari 2010, 21:02:01
Bedenk wel dat op dat moment wel al hulpverlening aanwezig is. Zij het niet voldoende.
Dat er hulp aanwezig is maakt niet uit. Het gaat erom dat de hulp die aanwezig is niet toereikend is. Dan heb ik het met name over de capaciteit en niet de deskundigheid. Binnen een uur ben je alleen nog maar aanwezig. Dat is dan gerekend in de meest ideale situatie. stel je voor er ligt sneeuw, en het is overal druk op de weg dan ben je nog veel langer onderweg naar je inzet lokatie.

Voordat je als sigma team daadwerkelijk zinvol aan het werk bent kost het je nog steeds 15 tot 45 minuten afhankelijk van je opdracht. Dus in feite ben je pas na een krappe 2 uur na alarmering zinvol bezig het zei logistiek dan wel medisch assisterend aanwezig. Dat vind ik onacceptabel lang. Soms heb ik daardoor ook ervaring dat het sigma als mosterd na de maaltijd komt. Dit kom naar mijn idee omdat de afvoercapaciteit sneller vergroot kan worden dan de sigma aan het werk kan zijn.

Naar mijn inzicht heeft het niet zo zeer te maken met de spreiding, en het aantal teams. dat is goed. Als je het goed doet zou je zelfs met minder teams, en minder materieel een grotere inzetgebied kunnen verzorgen, en een snellere responstijd kunnen hebben dan die uur. Oplossingen laat ik in het midden, dat is iets voor het GHOR. Ik denk eerder dat dit te maken heeft met het moment waarop besloten wordt wanneer het sigma ingezet gaat worden, en wanneer ze al standby moeten gaan zijn. Dat moment mag best iets naar achteren op de tijdlijn geplaatst worden.


EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #147 Gepost op: 14 februari 2010, 23:43:10
Het grote probleem is dat de Sigma uit vrijwilligers bestaat die direct uit hun dagelijkse activiteiten moeten worden onttrokken.
Woont of werk een Sigmalid nabij een opkomstplaats, dan is er een korte reactie tijd. (Zoals de lokale vrijwillige brandweer)
Moet er worden gewacht op een "ver" wonend teamlid dan heeft de GHOR pech en is het tijdstip tot operationeel zijn erg lang.
Sigmateams komen inderdaad in de meeste gevallen ver "na" de ramp. (Op preventieve en geplande langdurige inzetten na).
Het huidige systeem (op oproepbasis) van Sigmateams vraagt domweg om een late operationele inzet tijd.
Tijd waarin al lang vele beschikbare ambulances, ook uit andere regio's, slachtoffers hebben kunnen behandelen en vervoeren.

Een ander systeem zou kunnen zijn; een roulerend en op permanente basis op strategische plaatsen in de regio of provincie een paraat gekazerneerd Sigmateam welke direct uit kan rukken.  :-\  
Maar ja, dat gaat weer geld kosten en willen de Sigmaleden dat, en hoe staan de werkgevers van de individuele sigmaleden hier tegenover, en de familie en ............. en wat verdien ik dan?


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #148 Gepost op: 15 februari 2010, 11:15:58
Het grote probleem is dat de Sigma uit vrijwilligers bestaat die direct uit hun dagelijkse activiteiten moeten worden onttrokken.
Woont of werk een Sigmalid nabij een opkomstplaats, dan is er een korte reactie tijd. (Zoals de lokale vrijwillige brandweer)
Moet er worden gewacht op een "ver" wonend teamlid dan heeft de GHOR pech en is het tijdstip tot operationeel zijn erg lang.
Sigmateams komen inderdaad in de meeste gevallen ver "na" de ramp. (Op preventieve en geplande langdurige inzetten na).
Het huidige systeem (op oproepbasis) van Sigmateams vraagt domweg om een late operationele inzet tijd.
Tijd waarin al lang vele beschikbare ambulances, ook uit andere regio's, slachtoffers hebben kunnen behandelen en vervoeren.

Een ander systeem zou kunnen zijn; een roulerend en op permanente basis op strategische plaatsen in de regio of provincie een paraat gekazerneerd Sigmateam welke direct uit kan rukken.  :-\  
Maar ja, dat gaat weer geld kosten en willen de Sigmaleden dat, en hoe staan de werkgevers van de individuele sigmaleden hier tegenover, en de familie en ............. en wat verdien ik dan?

Het eerste stukje ben ik met je eens, tot het moment van de vele ambu's. Want hierin zit juist de toegevoegde waarde van het Sigma. Als alle ambu's in één keer een hele berg slachtoffers aflevert bij een EH afdeling van een ziekenhuis (en dan kun je nog zo goed spreiden), dan gaat het daar fout omdat ze niet berekend zijn op zo'n hoeveelheid. En een gewondennest is juist de buffer van een ziekenhuis. Door de triage worden eerst de T1 slachtoffers naar het ziekenhuis vervoert terwijl de T2 en T3 in het GN worden behandelt, door de Sigma en ambu team die geen transport capaciteit hebben. Dus de ambu's die wel kunnen vervoeren blijven pendelen tussen het GN en de ziekenhuizen (= je hebt minder ambu's nodig, die weer operationeel kunnen blijven voor de dagelijkse uitvoering).

Het grote probleem is inderdaad de tijd, maar ik ben bang dat je daar niks aan kunt doen. En een operationele standby, tja, wie gaat mijn salaris betalen. Mijn baas niet dat kan ik je zo wel zeggen. En hij zal mij vaker missen dan dat ik soms wordt opgeroepen.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #149 Gepost op: 16 februari 2010, 13:40:23
Het heeft ook te maken met de richtlijnen / protocollen van de ambulancehulpverlening. De eerste ambulance kan wel om 40-60 ambulance's vragen bij de MKA. Het oproepen van de Geneeskundige Eenheid staat onder de taken van de OvD-G. Voordat de OvD-G ter plaatste is kunnnen er ook al weer 30 minuten voorbij zijn gegaan vanaf het moment dat hij/zij gealarmeerd is. Besluit de OvD-G tot opschalen met SIGMA dan gaat die tijd weer lopen. Als het dus allemaal een beetje tegen zit qua opkomst zou het plaatje er zo uit kunnen zien:
0 minuten: melding
15 minuten: eerste ambulance tp (directe OvD-G alarmering)
45 minuten: OvD-G tp (directe SIGMA-alarmering)
105 minuten: SIGMA tp
120 minuten: SIGMA operationeel

Als je dan gaat kijken hoeveel ambulances er in 2 uur tijd ter plaatse kunnen komen, dan kun je tot ong. een kwart van de rijdende nederlandse ambulances naar het incident laten komen. Op een werkdag tijdens de kantooruren rijden er in Nederland ongeveer 450 ambulances. Dat zou er op neer komen dat er toch ongeveer 100 ambulances ter plaatse zouden kunnen komen. Afhankelijk van de plaats van het incident zou je dus zeker op zo'n 75 ambulances kunnen rekenen in 2 uur tijd.
Maar zoals is aangegeven gaat het ook om de spreiding van slachtoffers en om het starten van een behandeling binnen de gestelde tijd. Daarom is de komst van de SIGMA bij een dergelijk incident van belang, omdat je dan een goede lokatie hebt om te behandelen en daarmee ook een georganiseerde afvoer van je slachtoffers beter kunt realiseren.
De grootste tijdwinst is te halen met met moment waarop het team gealarmeerd wordt. Als de eerste ambu gelijk de GNK kan laten komen zit je met een aanzienlijke tijdwinst. Natuurlijk is het zo dat het ene incident duidelijker is dan het andere als het gaat om het SIGMA in te zetten of niet. En zal de eerste ambu zich ook makkelijk laten 'verleiden' tot het alarmeren van de SIGMA.
Dus het SIGMA heeft zeker een toegevoege waarde bij grotere incidenten, maar die komen in Nederland niet iedere dag voor. Daarmee is het van groot belang om de vrijwilligers  goed te trainen en te motiveren en te streven naar het maximale.
Geloof niet alles wat je denkt.