stabiele zijligging

Auteur Topic: stabiele zijligging  (gelezen 20746 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #20 Gepost op: 6 oktober 2006, 11:28:47
ik krijg seruis last van me nek want voor mijn gevoel mis ik een heel stuk onder me hoofd.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Harry007

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 6 oktober 2006, 13:21:46
En wat vinden jullie van de handelingen als EHV-er? Wij hebben de nieuwe techniek afgelopen dinsdag uitvoerig geoefend, en ik vind het wel een fijne methode. Ik denk dat ik hem snel genoeg onder de knie krijg.
Onze lotus had er ook niet zoveel moeite mee, en ik vond hem zelf ook niet verkeerd liggen.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #22 Gepost op: 5 november 2006, 16:25:53
Logroll of stabiele zijligging? Gelukkig wordt er ook aangegeven dat je niets met het slachtoffer moet doen wanneer je hem / haar qua vitale functies in de gaten kunt houden in afwachting van een ambulance. Je kunt dan naast het slachtoffer plaats nemen en de ademhaling en circulatie in de gaten houden. Als de ademhaling daadwerkelijk bedreigt is leg je het s.o. in de stabiele zijligging in afwachting van de ambu. Zij nemen het over en zullen het s.o. al snel weer op de rug draaien voor nadere diagnostiek.
Gemiddeld genomen zal een s.o. dus niet of slechts voor korte duur in de stabiele zijligging worden gelegd.
Daarnaast heb je voor de logroll meerdere mensen nodig die met een beetje geluk ook nog eens weten waar ze mee bezig zijn. Die vind je niet direct op straat of je hebt wel een erg gelukkige dag. Daarnaast is de logroll ook niet echt geschikt om iemand gedurende enige / langere tijd op zijn / haar zij te leggen, mede omdat het ook voor de hulpverleners lastig is om vol te houden. Dit geldt dan m.n voor de persoon die het hoofd vast heeft.
Tot slot een vraagstukje kansberekening*: hoe groot is de kans dat een EHBO-er in zijn / haar loopbaan een slachtoffer in de stabiele zijligging gelegd moet worden. Je praat dan over handeling bij een s.o. met een bedreiging van de 'A' met in acht neming van CWK-letsel.
Prima dat het wordt aangeleerd, maar op het moment dat je hem moet toepassen, sta je er vaak alleen voor, bij meerdere slachtoffers, waarbij het een noodhandeling is. In hoeverre is het dan zinvol om de kans op decubitus mee te laten tellen bij deze houding of om alternatieven te gaan bedenken. (Alternatieven zijn er op zich al in de vorm van chinlift / jawtrust).

* Het antwoord zie ik graag van de rekenwonders ;)
Geloof niet alles wat je denkt.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #23 Gepost op: 5 november 2006, 16:43:21
Logroll wordt helaas niet aangeleerd bij de ehbo... slecht hoor  :(

En ach, als je iemand zo lang in de zijligging laat dat ie decubitus krijgt, heb je toch iets cruciaals vergeten te doen ;)

Zoals hierboven al beschrevenm waarom moet een EHBO'er de logroll doen? gaan ze ook planken dan?

Maar even over de stabiele zijligging:
Het OK is erg aan het vereenvoudigen zo zie je dus bij zulke handelingen dat ze zo simpel mogelijk gemaakt worden om ook de wat minder ervaren EHBO'er de handeling goed te kunnen laten uitvoeren. En waarom de arm gebogen ligt ipv gestrekt? da's is volgens mij alleen maar om de uitstekende delen zoveel mogelijk te beperken.
Nurse powerrrrr


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #24 Gepost op: 5 november 2006, 17:46:18
Planken gaan ze niet doen (hoop ik), maar bij een stabiele zijligging ga je de wervelkolom hoe dan ook torderen, wat extra risico's met zich meebrengt. Logrollen is dan heel wat veiliger, als je noodgedwongen zou moeten draaien. Ook is het assistentie kunnen verlenen bij de ambulance indien nodig wel handig....
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 5 november 2006, 20:24:32
En waarom de arm gebogen ligt ipv gestrekt? da's is volgens mij alleen maar om de uitstekende delen zoveel mogelijk te beperken.

Dan kun je de elleboog van de bovenste arm op de onderste onderarm leggen.
Daardoor "rolt" het so minder door, wat door de deskundigen als een voordeel wordt gezien.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #26 Gepost op: 5 november 2006, 20:33:40
Dan kun je de elleboog van de bovenste arm op de onderste onderarm leggen.
Daardoor "rolt" het so minder door, wat door de deskundigen als een voordeel wordt gezien.  

Volgens mij maakt het weinig uit (het ligt allebei beroerd  :-X)
Nurse powerrrrr


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #27 Gepost op: 6 november 2006, 13:42:08
Ik begrijp niet helemaal wat het 1 nou met het ander te maken heeft.
Waarom proberen jullie de stabiele zijligging met de logroll te vergelijken??
Het zijn 2 totaal verschillende acties.
Blijft wel staan dat de stabiel zijligging zoals hij nu uitgevoerd gaat worden voor een hoop mensen beter te onthouden is.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #28 Gepost op: 6 november 2006, 15:54:19
En als het dan toch moet gebeuren, dan maar simpel.  ;) ;D ;D
Geloof niet alles wat je denkt.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 6 november 2006, 20:38:54
Volgens mij heb ik de logroll wel geleerd bij ehbo...  :-X
  Ta