stabiele zijligging

Auteur Topic: stabiele zijligging  (gelezen 20748 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #30 Gepost op: 6 november 2006, 21:11:23
Volgens mij heb ik de logroll wel geleerd bij ehbo...  :-X
Wanneer heb jij het diploma behaald dan?


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #31 Gepost op: 6 november 2006, 21:38:57
Wanneer heb jij het diploma behaald dan?

1996,maar ik heb het denk ik bij de herhaling gehad.
  Ta


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 6 november 2006, 21:59:34
Wanneer heb jij het diploma behaald dan?
Wordt uitgebreid behandeld in het boekje "de geoefende EHBO'er"


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #33 Gepost op: 12 november 2006, 21:53:41
ik weet wel dat bij de nieuwe stabiele zijligging dat je de wervel torst dus niet in 1 lijn draaid ach wat doet het er toe de so heeft ademhaling maar moet verder door het leven in een rolstoel  :-X
ehbo'er plv hoofd bhv'er


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #34 Gepost op: 12 november 2006, 21:58:28
Vandaar dat je het s.o. bij voorkeur niet moet draaien. ;)
Geloof niet alles wat je denkt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 4 december 2006, 19:46:35
De stabiele zijligging is een vorm van logrollen, net als het van de buik naar de rug draaien..

Logrollen (letterlijke vertaald : Boomstamrollen ) kan op verschillende manieren (er is dus niet een weg naar rome.) De "inline"logrol zoals bedoeld is voor slachtoffers met wervelletsels is andere methodiek dan de Nato-logroll of welke variant dan ook..

Ja,ik vind het gek, dat in de passantenhulpverleningsboekje van het Oranje Kruis er niet veel instaat over wervelletsels. Terwijl veel andere passantenhulpverleningsboekjes wel er iets meer over schrijven..

Dus logrollen heeft niet altijd met wervelletsels te maken, maar het is logisch dat een slachtoffer van een ongeval correct gelogrolled..

Kwestie van definititie dus..

De stabiele zijligging mag trouwens op meerdere manieren uitgevoerd worden.. Echter ik hoop dat de stabiele zijligging alleen word uitgevoerd als het echt niet anders kan... Dus het moet niet zo zijn dat elke bewusteloos slachtoffer zomaar in de stabiele zijligging wordt gelegd..


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #36 Gepost op: 17 december 2006, 15:58:58
volgens mij is er maar één echt goede reden om iemand in de stabiele zijliging te leggen namelijk als de ademweg in ruglig niet vrij is (snurken etc)
uiteraard lijkt het mij gezond boeren verstand om een patient met verdenking op wervelletsel niet "zomaar" in stabiele zijliging te leggen, maar eerst alternatieve methoden te proberen denk aan de chin lift met manuele fixatie van de CWK of de kaaklift methode.  desalniettemin gaat natuurlijk een geobstrueerde ademweg voor elk ander letsel en zal de ademweg hoe dan ook vrijgemaakt moeten worden en als het niet anders kan dan maar in stabiele zijligging.

gegroet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #37 Gepost op: 18 december 2006, 23:17:25
Tijd om de Mayo te introduceren in de EHBO, hoe je nooit meer te draaien naar stabiele zijligging  ;D
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 19 december 2006, 00:03:17
Tijd om de Mayo te introduceren in de EHBO, hoe je nooit meer te draaien naar stabiele zijligging  ;D

De tube voorkomt dat de tong achter in de keel de zaak afsluit, maar er zijn veel meer redenen om iemand te draaien.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #39 Gepost op: 19 december 2006, 09:09:51
De tube voorkomt dat de tong achter in de keel de zaak afsluit, maar er zijn veel meer redenen om iemand te draaien.

zoals?