stabiele zijligging

Auteur Topic: stabiele zijligging  (gelezen 20737 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 22 december 2006, 09:34:58
Voor  de liefhebbers de Haines (gemodificeerde) stabiele zijligging
(HAINES is overigens niet de naam van de uitvinder maar een acroniem voor  High Arm IN Endangered Spine, verzonnen door de Australishe bedenkers)



Wat meer achtergronden en resultaten vindt je onder andere hier: http://www.willblake.com/WnS/RecoveryPosition.doc
en hier http://www.willblake.com/WnS/haines_position.htm

Persoonlijk vind ik de Haines manier zorgen voor een betere in-line positie maar wel ten koste van een deel van de stabiliteit. dus in mijn visie alleen toepassen in uiterste nood en alleen bij slachtoffers met mogelijk CWK letsel.

Er is wel een alternatieve uitvoering die de bovenste arm gebruikt voor extra stabiliteit, kijk hier even :http://www.australianfirstaid.com.au/hains.html


Het volgende artikel is het resultaat van een metastudie naar de voordelen van de verschillende stabiele zijliggingen.
http://www.americanheart.org/downloadable/heart/1106245082084f.recovery%20position.DSM.10JAN05Final.pdf
Er blijkt toch wel een beetje uit dat de aanbevelingen veelal gebaseerd zijn op aannames en niet zozeer op bewijs, maar ja waar hebben we dat meer gezien (koeling van brandwonden  misschien  ;)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #51 Gepost op: 22 december 2006, 09:44:24
Jaqueline

Dank je wel voor je aanvulling, ik wist wel dat je me niet in de steek zou laten.

Maarten

 ;) graag gedaan, Maarten!

Jacques, bedankt voor de link, die kende ik nog niet....


helm

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 22 december 2006, 10:10:38
(HAINES is overigens niet de naam van de uitvinder maar een acroniem voor  High Arm IN Endangered Spine, ....
John Haines, hoofd Australian First Aid.
Verder blijk je weer goed op de hoogte te zijn Jacques. Chapeau!  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #53 Gepost op: 22 december 2006, 10:16:34
John Haines, hoofd Australian First Aid.
Verder blijk je weer goed op de hoogte te zijn Jacques. Chapeau!  ;)

Nu wel hoor, na wat uitzoekwerk, leren en gelijk hopen dat iemand anders er ook wat aan heeft  ;)
Dat acronym heb ik overigens niet zelf verzonnen hoor, dat komt uit de australische documenten, dus mocht ik liegen dan met permissie  ;D

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 22 december 2006, 10:23:44
Nu wel hoor, na wat uitzoekwerk, leren en gelijk hopen dat iemand anders er ook wat aan heeft  ;)
Dat acronym heb ik overigens niet zelf verzonnen hoor, dat komt uit de australische documenten, dus mocht ik liegen dan met permissie  ;D

Jacques
Dat acroniem klopt ook hoor. Dat heeft John zelf verzonnen om zo wat meer bekendheid te krijgen.

Overigens heb ik zelf bij deze handeling nog toegevoegd om het hoofd te blijven fixeren (vasthouden dus bij onderkaak en achterhoofd).


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #55 Gepost op: 22 december 2006, 11:00:53
Overigens heb ik zelf bij deze handeling nog toegevoegd om het hoofd te blijven fixeren (vasthouden dus bij onderkaak en achterhoofd).

Dat is een goede toevoeging denk ik, net zoals je ook na het aanleggen van de nekkraag extra stabilisatie moet geven, hetzij met de handen, hetzij met headbloks en straps. Extra manuale stabilisatie is dan vooral toepasbaar bij gevaar voor aspiratie, wanneer je deze stabiele zijligging toepast omdat je de patient alleen moet laten heb je die handjes uiteraard niet  :D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources