Digitale vooruitgang

Auteur Topic: Digitale vooruitgang  (gelezen 2436 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Gepost op: 29 augustus 2006, 23:23:16
Een vraag:
Bij welke brigades staan er computers op de post, hebben jullie ook internet en welke programma`s draaien op deze computers
Wat doen jullie met deze computers, hebben jullie een netwerk?




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2006, 23:32:07
Een vraag:
Bij welke brigades staan er computers op de post, hebben jullie ook internet en welke programma`s draaien op deze computers
Wat doen jullie met deze computers, hebben jullie een netwerk?

Wij gebruiken de computer voor Wingps (van Stentec), het plotten van een postie en het aansturen van de boot, map24 voor de landmerken. Zo konden wij de kustwacht 50 km corrigeren bij een melding van (alweer) een vogelaar op de flevomeerdijk. Je kan op map24.nl (op het land dan) van alles inrossen, hij komt met de positie. Ook de inzetverslagen worden op de computer ingevuld.

Oja en alle telefoonnummers van de andere hulpdiensten/sluizen/havenmeesters/rijkswaterstaat/aid in de wijde omgeving staan natuurlijk in de computer.

Eigenlijk niet meer weg te denken dus...

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2006, 08:28:56
Muistroom,

bij ons op de reddingsposten staan allemaal computers. Allemaal hebben ze toegang tot internet en maken gebruik van het standaard office pakket, dus Word, Excel, Access, Explorer en ga zo maar door.

Voor de rapportage hebben we een eigen formulier ontwikkeld in Access. Hierin staan
  • hoog en laag water
  • aanwezige posters
  • uitgevoerde EHBO handelingen
  • uitgevoerde hulpverleningen
  • vondelingen
  • telefoonnummers
  • procedures en richtlijnen

Voor alle vondeling-hulpverleningen is er een netwerk met de gemeentelijke EHBO- en kinderpost "Rotonde" en de Reddingsbrigade Bloemendaal. Hierin kunnen alle locaties vondelingen toevoegen, wijzigen en afhandelen. Hierdoor hoeft er geen telefoongesprekken meer plaats te hebben en scheelt dat veel in de telefoonkosten.

Voor alle andere hulpverleningen, zoals omgeslagen catamaran, assistentie ambulance, surfer retour brengen, is het netwerk beperkt tot alleen de twee Zandvoortse posten. Hier kunnen persoonsgegevens, het ingezette materiaal, wind kracht en richting, lokatie, etc worden ingevoerd. Maar ook de ritnummers van de CPA, rijden met optische en geluidssignalen etc. Alles wat van enig belang kan zijn voor een eventuele evaluatie van deze hulpverlening.

Door dit systeem kan de reddingspost op de Noord bijvoorbeeld zien of er genoeg bemensing is om meerdere boten in te zetten en direct de Zuidpost te vragen of een belletje naar Bloemendaal eraan te wagen.

RR (gelukkig geen blaadjes meer op de reddingsposten)
Elke hulpverlening start met communicatie.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2006, 12:41:00
Onze twee posten (Wantij = noord en Willemsdorp = zuid) hebben "slechts" een eenvoudige (verouderde) PC zonder internet-aansluiting. Post Wantij is ook drijvend in een jachthaven. De PC's, en daarmee eventueel internet, worden ook te weinig gebruikt wat een internetaansluiting ook vrij prijzig maakt. Onze posten hebben ook geen continubezetting tbv bewakingstaken, maar dienen alleen als uitrukpost.
Een programma als de digitale waterkaarten van de ANWB zou wel handig zijn, maar die zijn ook vrij prijzig. De PC's worden daarom "slechts" gebruikt voor de registratierapporten van oefeningen, evenementenbeveiligingen en uitrukken. Daarvoor hebben we zelf een eenvoudige database gemaakt.
Internet zou misschien handig kunnen zijn voor bijv. meteoinfo (www.knmi.nl, www.buienradar.nl e.d.), P2000-monitor (bij grootschalige inzet met meerdere diensten) e.d.