Joyce,
Wil je mij wat vragen willen beantwoorden, die mij verder op weg kunnen helpen bij het antwoord op mijn originele vraag?
Ja natuurlijk, ik kan alleen niet echt exact antwoorden.
Misschien handig om even uit te leggen dat ik geen fulltime evenementen-organisator ben. Ik ben nog hard aan het studeren, heb enkele kleinere dance evenementen georganiseerd (beetje underground), heb ook ander soort evenementen georganiseerd. Ik heb ook meegeholpen in de vreselijk grote evenementenwereld die de dancefeesten organiseren die jij bedoelt en ken daar natuurlijk nog mensen. Die heb ik even ingeschakeld. Hoewel degene van wie ik antwoord heb gekregen ook niet van alles op de hoogte was, heb ik toch een paar antwoorden
.
1- In welke regio/gemeente oid organiseer je feesten en evenementen?
Vooral in het westen van het land. Het zijn vaak kleinere evenementen die ik zelf organiseer.
2- Organiseer je die nog steeds?
Op een laag pitje momenteel
.
2- Zitten er ook dance-feesten e.d. tussen waarbij je met alcohol en drugsincidenten te maken kunt/zult krijgen?
Ja. Nooit problemen gehad overigens, gelukkig maar. Er is natuurlijk wel altijd EHBO aanwezig (want dat is wel verplicht uiteraard).
3- Heb je ooit bij de vergunningaanvraag van de gemeente te horen gekregen dat de eerstehulpverleners een Drugsincidenten-cursus van Educare (zouden) moeten hebben gevolgd?
Voor zover ik weet niet! Vanuit de gemeente wordt alleen verplicht gesteld om EHBO aanwezig te laten zijn. Ik heb nooit gehoord dat het verplicht was om ehbo'ers met een Educare opleiding in te huren.
Volgens mij is het meer het advies wat EHBO-bedrijven zelf geven. Als je gewoon problemen verwacht of je wilt echt geen risico nemen en goed opgeleide mensen daar laten staan, huur je een bedrijf in dat ehbo'ers met een educare opleiding in dienst heeft. Anders mag je net zo goed een 'standaard' ehbo-bedrijfje inhuren. Het is wel zo dat bij risico-evenementen, sommige ehbo'ers die geen educare hebben gevolgd, liever niet op zo'n evenement willen staan.
Ook de grote evenementenorganisatie die ik heb ingeschakeld, heeft hier geen verplichting voor. Zij huren echter normaal EMS in. Die mensen hebben sowieso een educare opleiding gehad.
4- Heeft de gemeente/GHOR je ooit geadviseerd om eerstehulpverleners in te huren die een Educare-opleiding hebben gevolgd?
Nee, mij in ieder geval niet. Of dat bij B2S ook zo is, wist mijn antwoordgever niet.
Misschien heeft het ermee te maken dat ik geen ervaring heb met de regio's die jij in je OP noemt. Maar voor zover ik in ieder geval weet, is dit nooit als advies gegeven.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt?