Brandkranen in TomTom navigatie

Auteur Topic: Brandkranen in TomTom navigatie  (gelezen 8492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Baz

• Forum gebruiker
Gepost op: 27 september 2006, 10:43:34
Binnen onze gemeente ben ik bezig om onze brandkranen digitaal in een TomTom nagivator te zetten.

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Wat zijn de voordelen en nadelen?

Wie heeft er nog opmerkingen of tips?

hart.gr.

Bas  ;)

alles op zijn tijd...

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 27 september 2006, 13:07:03
Binnen onze gemeente ben ik bezig om onze brandkranen digitaal in een TomTom nagivator te zetten.

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Wat zijn de voordelen en nadelen?

Wie heeft er nog opmerkingen of tips?

hart.gr.

Bas  ;)

Pak eens een tomtom (bijv X10 serie). Zet je auto in de garage voor een week en ga vanuit je garage met een bovengemiddelde snelheid ergens naar toe rijden. Soms heeft hij zijn satellieten pas na 5 minuten gevonden......... ;)

Gast

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 27 september 2006, 13:25:57
Zet je auto niet een week in de garage, want dat heeft geen enkel nut als je wilt doen wat je laat weten.
Zorg dat je optimale ontvangst hebt, alle beschikbare sattelieten (per antenne verschillende, ik heb een bluetooth antenne voor TomTom Mobile die 16 sattelieten pakt, ze zijn ook beschikbaar voor 32 sattelieten)

Confirmeer dat de plaats waar je staat overeenkomt met de plaats die TomTom aangeeft.
Elke keer als je bij een brandkraan bent kun je die positie middels Gebruik GPS Positie als Favoriet opslaan. Komt de positie niet helemaal overeen, dan kun je beter via de Kaart optie nauwkeuriger met je cursor op de plek staan waar de brandkraan is en die vervolgens opslaan in je favorieten.

Tip om sneller je sattelieten te vinden, zelfs vanuit een garage: Tomtom pas actieveren/verbinden met antenne's zodra je "buiten" bent. Een "reboot" van het systeem zelf zorgt voor een nieuwe zoek-cyclus door de beschikbare sattelieten.

Ik hoop dat je ze allemaal  in je favorieten krijgt ;)

Bart S

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 27 september 2006, 14:55:06
Zet je auto niet een week in de garage, want dat heeft geen enkel nut als je wilt doen wat je laat weten.

Wat Palmpie volgens mij bedoeld:
Sommige brandweerwagens staan soms een week in de kazerne zonder uit te rukken. Als ze dan een keer uitrukken heb je geen ruk aan de Tom Tom omdat die nog fijn satellieten aan het zoeken is... ;)

Gast

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 september 2006, 14:56:49
Dat snapte ik ;)

Ik zei ook, uitzetten, aanzetten, Tomtom inschakelen als je buiten bent. Dan reset hij de zoekcyclus, en die duurt echt niet meer dan 30 seconden.

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #5 Gepost op: 27 september 2006, 14:58:15
Volgens mij zijn er diverse bestaande oplossingen die deze informatievoorziening automatisch kunnen verzorgen. Hier in het korps staat het in de MDT (mobiele dataterminal). Alle brandkranen, grootschalige basiskaarten zijn hierop ingevoerd. Binnen korte tijd zullen nog veel meer functionaliteiten te gebruiken zijn.

Ik zou eerst nog even wat rond kijken, de oplossingen liggen er namelijk al.
Brandwacht 1e klas + WVD

Baz

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 27 september 2006, 16:54:13
Volgens mij zijn er diverse bestaande oplossingen die deze informatievoorziening automatisch kunnen verzorgen. Hier in het korps staat het in de MDT (mobiele dataterminal). Alle brandkranen, grootschalige basiskaarten zijn hierop ingevoerd. Binnen korte tijd zullen nog veel meer functionaliteiten te gebruiken zijn.

Ik zou eerst nog even wat rond kijken, de oplossingen liggen er namelijk al.

dat is juist het probleem.. binnen de kleine korpsen is er niet voldoende budget/investeringsruimte. Voorlopig zijn we alleen op zoek naar een oplossing voor onze brandkranen.

Zou het probleem met het vinden van sattelieten bij alle navigatiesystemen zich voordoen?! Naast TomTom kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor Garmin, dit is echter wel weer stukken duurder..  :-\ :-\

groet,

bas
alles op zijn tijd...

Rene112

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 27 september 2006, 23:07:33
dat is juist het probleem.. binnen de kleine korpsen is er niet voldoende budget/investeringsruimte. Voorlopig zijn we alleen op zoek naar een oplossing voor onze brandkranen.

Ik weet niet hoe in jullie gebied de "waterleverancier" te werk gaat...  Een jaar of 4-5 geleden kon ik bij het PWN periodiek een uitdraai (digitaal excel) krijgen met de brandkraangegevens inclusief de leidingdiameter en coördinaten. Het omzetten van zo'n tabel moet volgens mij geen probleem zijn ;)

Nog een tip : heeft jullie gemeente niet de beschikking over een CAD en/of GIS systeem (bij de afdeling civiele techniek o.i.d.)?
Zij hebben vaak ook behoefte aan aparte tekenlagen met bijv. de brandkranen... dus daar is misschien winst te halen.

Dan nog een insteek, meer regionaal :

In Noord-Holland Noord heeft de meldkamer een keer het hele PWN brandkranenbestand laten omzetten/importeren in het meldkamersysteem GMS. Daardoor zijn de brandkranen incl. x- en y-coördinaten daar beschikbaar. Misschien is dat in jullie regio ook het geval?

groeten,
René de Caluwé

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #8 Gepost op: 28 september 2006, 19:39:34
hier in brabant hebben we brabant water,

ik weet dat deze bezig zijn met het in scannen van alle brandkranen in formaat dat ze in een navigatiesysteem passen. Hier heb je als je het goed wil doen wel een aparte tom tom of een ander navigatiesysteem nodig. Ik zal ook uitleggen waarom! Als je het in het voertuig hebt zitten en je brandkraan 50 meter verder ligt is het nog behoorlijk zoeken in het zand of onder de sneeuw. Dus denk daar goed aan voor je iets snel wilt gaan doen! maar het plaatselijke waterleidingsbedrijf heeft vast en zeker ook al iets digitaals en zullen je waarschijnlijk graag willen helpen. het zijn niet voor niets brandkranen!

succes ermee!

Ton d Breejen

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 28 september 2006, 19:54:31
Simpelste oplossing is gewoon vragen aan de A.C. Vaak heeft deze al de nodige watervoorzieningen opgezocht in de periode tussen alarmeren en uitruk.

Een wat moeilijker is een kleine modificatie aan je GPS ontvanger. in veel losse module's kan je een back-up batterijtje laten plaatsen die de laatste positie en de zgn. almanac gegevens vasthoud. Als je de GPS ontvanger ' koud'  opstart in een rijdende auto kan het i.d.d. makkelijk 5 minuten duren voor je een fix hebt.

Groeten,

Ton.