een beetje een late reactie maar ja....
Als je van de waterleidingmaatschappij binnen jullie gebied de digitale gegevens kunt krijgen, bijvoorbeeld een exelsheed waar in ieder geval de brandkraannummers en coordinaten in staan, is het vrij eenvoudig. met een progje om x-y coordinaten om te zetten in lat-lon coordinaten (heb ik wel voor je) en het programmatje "poi-edit" (te downloaden van internet) is het zo gefixt.
en wat betreft tom-tom? het is inderdaad zo dat als het voertuig een beetje lang binnen heeft gestaan het wat langer duurt voordat hij de satelieten gevonden heeft. maar wil je hem als brandkranenboek gebruiken is dat niet zo'n probleem.
wil je het navigatiesysteem ook als zodanig gebruiken moet je er inderdaad een beetje rekening mee houden. maar je kunt het adres alvast ingeven ook al heeft hij de satelieten nog niet gevonden. maar het valt best we mee. als je als schauffeur een beetje rustig blijft en gewoon direct het voertuig buiten zet en dan het adres ingeeft is het in de meeste gevallen wel te doen.
we hebben in ons korps nu op de hoogwerker een tom-tom navigator en die bevalt goed. zo goed zelfs dat we besloten hebben om 10 apparaten aan te schaffen voor de andere voertuigen. ondanks het feit dat er andere (betere proffesionele) systemen aan zitten te komen. we beginnen binnenkort een pilot met een digitaal waar navigatie, crash-recovery en aanvalsplannen zijn opgenomen. maar voor dat dat allemaal gerealiseerd is voor alle voertuigen hebben we die tom-tommetjes wel afgeschreven.
het is misschien niet ideaal, maar altijd beter dan niets.
btw: als je informeert in Deventer doe dan de groeten aan Bram