Ik hoop dat er wat verandert. En snel. Want momenteel heeft het KLPD (verkeer) voor ons qua werkzaamheden geen enkele meerwaarde. Bij grote evenementen zijn ze er niet. aanrijdingen materieel-> rijden vrolijk door. aanrijding letsel. -> "alles goed hier" ja hoor", rijden weer door... Onze meldkamer krijgt van het KLPD-meldkamer te horen: "sorry geen KLPD in de buurt". ondertussen planken er wel 3 Volvo's (Ja verkeerspolitie, geen spopo whatever...) over de vluchtstrook voorbij.
He dat is een bekende klaagzang! Is/Was dat niet hetzelfde vooroordeel dat de burger heeft/ had en waardoor we tegenwoordig voor elke toeter en bel verantwoording af moeten leggen? We gingen immers toch allemaal met zwaailicht en sirene pizza en patat halen?
Heb je jezelf wel eens afgevraagd of er ergens anders een ongeval met grotere prioriteit was en waar de medestrijders in de volvo naar onderweg waren?! Ik rij regelmatig incidenten voorbij en zie ik de burger verbaasd omkijken (he is die niet voor mij???). Maar dat heb ik zelf ook met bergers/ ANWB/ Ambulance/ Brandweer etc etc. Gewoon wachten en tussentijds je werk blijven doen!
Maar weer terug naar de topic. Ik ben al jaren groot voorstander van uniformiteit:
- Alle voertuigen dezelfde striping: voor de burger is het onderscheid tussen noodhulp en ondersteunende diensten toch al niet duidelijk. Als dat onderscheid er moet zijn dan middels tekst op het voertuig.
- 3 soorten noodhulp voertuigen: 1 snelweg, 1 platte land en 1 stad
- elk
soort voertuig dezelfde indeling
- inrichting verzorgt door dezelfde inrichter (europees aanbesteden dus)en niet door de klussenbus van de regio
- allemaal dezelfde communicatie materialen
Maar ja er is bij de politie nog nooit wat uniform geweest!