Bedankt voor dit uitgebreide en zeer informatieve stuk tekst Martin!
Interessant om te lezen.
Ik wil op die kwestie van de DHV nog wel even verder ingaan...
De Raad van Korpschefs heeft besloten dat alle noodhulp of directe hulpverlening met een personenauto verricht moet gaan worden. De Touran en bijv. de Zafira vallen daar ook onder. Dat wil overigens niet zeggen dat alle korpschefs daaraan houden. Kijk bijv. naar de uniformen. In sommige korpsen hebben alle BPZ-ers een gele jas ter beschikking terwijl dat niet de afspraak was. Maar dit even terzijde, om aan te geven dat bijv. Rotterdam de DHV busjes zou kunnen behouden. Maar het principe is dat als de keuze dus op bijv en Skoda Superb valt, dan rijdt straks heel politie Nederland de noodhulp in deze auto.
Laat ik beginnen dat ik (uit rationeel oogpunt) groot voorstander ben van standaardisatie, om verschillende redenen. Vanuit hobbymatig oogpunt iets minder (voertuigfotografie), maar dat doet er verder niet toe.
Maar even specifiek over de DHV: het DHV concept is ontwikkeld is aan de hand van wensen van dienders. 'Alles' zit erop en eraan en de DHV is bijna volledig zelfvoorzienend (als het bijv. gaat om vervoer van arrestanten, maar ook een scooter gaat zo mee). Nou goed, de diverse voor- en nadelen zijn in andere topics al besproken.
Voor andere korpsen kan ik niet spreken, maar ik geloof niet dat daar een vergelijkbaar traject is geweest voor de totstandkoming van het noodhulpvoertuig. Als er überhaupt al een verschil zit in voertuigen voor noodhulp en wijkzorg, want dat is ook niet overal aan de orde meen ik.
Dan heb ik zoiets van áls je gaat standaardiseren, pak dan wel de 'best practise'. Nou weet ik dat dat laatste subjectief is, maar om alle korpsen te verplichten tot een formaat noodhulp (personen-)auto lijkt mij een stap terug.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de wensen van politiemensen uit Rijnmond dusdanig anders zijn ten opzichte van politiemensen uit de rest van het land, dat er in het ene geval een busje uit komt en in het andere geval een personenauto.
Ik heb mijn tekst nog even aangevuld. Inderdaad zouden de busjes van Rotterdam ingeruild, moeten worden, maar net als eigenwijze dienders blijven er ook eigenwijze korpschefs, die de afspraken aan hun laars lappen.
En dat is
soms maar goed ook.
(^ oke, dit is dan wel de emotionele benadering
)