Weet iemand of het bestek geschreven is naar een VW voertuig / PON groep? Lijkt mij niet helemaal goed voor de financiën als er maar één iemand inschrijft. Er is dan toch geen concurrentie op prijs? De bedoeling van de aanbesteding was toch dat het allemaal 'goedkoper' zou worden?
Deze vraag is volgens mij in dit topic reeds aan de orde geweest. Helaas kan ik hier enkel volmondig ja op antwoorden.
O.a.
-binnen een domein alle voertuigen van hetzelfde merk moeten zijn. (van kleine stadauto in het B-segment tot grote MPV)
-Noodhulpvoertuigen verplicht met automaat geleverd moeten worden
-Inhoud van de kofferbakruimte
-Niet uitschakelbare tractiecontrole
-Verplicht "Park-Distance control" ( is tevens een VAG term)
-Dual-stage airbags verplicht
-De Leverancier dient in staat te zijn een volledig bedrijfsklaar, of een deels op- en ingebouwd bedrijfsklaar Politievoertuig te leveren.
Is de Leverancier niet in staat binnen de huidige eigen bedrijfsprocessen een
volledig of een deels op- en ingebouwd Politievoertuig te leveren, dan dienen
de vermelde op- en inbouwmiddelen wel door of namens de Leverancier in het
te leveren Politievoertuig gemonteerd te kunnen worden.
(Suggestief Pon/Honac?)Op zich moeten al deze punten individueel haalbaar zijn voor vrijwel alle merken. Alle eisen samen wijzen maar 1 richting op. VW!
Conclusie het Programma van eisen is toegesschreven op PON. Saillant detail; Een voormalig medewerker van PON is recent overgestapt naar VTS en heeft tevens een rol binnen de aanbesteding (bron nota van inlichtingen nav een vraag van een concurrerende aanbieder).
Mijn persoonlijke mening, het betreft geen zuivere koffie. Maar ach een dikke passat met automaat geeft weinig reden om te klagen. Een aanbesteding is een wettelijke eis. Met als doel de uitgaven van de overheid voor producten en of diensten te verminderen. Het staat een organisatie vrij om haar programma van eisen op te stellen. Gek genoeg zou je als eis kunnen opnemen dat benzine modellen tot 180 pk moeten worden voorzien van een 7traps automaat met dubbele droge koppeling. En diesel modellen met meer dan 140pk een 6traps dubbele natte koppeling. Daarmee vlak je automatisch alle niet VAG merken uit. Is de politie zou gegarandeerd van de beste prijs prestatieverhouding? Nee! Heb je als diender last van deze werkwijze? In mijn optiek niet. (Al zou iedereen vast wel in een nieuwe 535d met 8traps automaat zijn werk doen)