Deze vraag is volgens mij in dit topic reeds aan de orde geweest. Helaas kan ik hier enkel volmondig ja op antwoorden.
O.a.
-binnen een domein alle voertuigen van hetzelfde merk moeten zijn. (van kleine stadauto in het B-segment tot grote MPV)
Wat heeft dit voor voordeel voor de aanbesteding?
-Noodhulpvoertuigen verplicht met automaat geleverd moeten worden
-Inhoud van de kofferbakruimte
-Niet uitschakelbare tractiecontrole
-Verplicht "Park-Distance control" ( is tevens een VAG term)
-Dual-stage airbags verplicht
-De Leverancier dient in staat te zijn een volledig bedrijfsklaar, of een deels op- en ingebouwd bedrijfsklaar Politievoertuig te leveren.
Is de Leverancier niet in staat binnen de huidige eigen bedrijfsprocessen een
volledig of een deels op- en ingebouwd Politievoertuig te leveren, dan dienen
de vermelde op- en inbouwmiddelen wel door of namens de Leverancier in het
te leveren Politievoertuig gemonteerd te kunnen worden. (Suggestief Pon/Honac?)
Hoeveel grote inbouw bedrijven zijn er in NL die zo'n grote order aan kunnen als onderaannemer?
Op zich moeten al deze punten individueel haalbaar zijn voor vrijwel alle merken. Alle eisen samen wijzen maar 1 richting op. VW!
Conclusie het Programma van eisen is toegesschreven op PON. Saillant detail; Een voormalig medewerker van PON is recent overgestapt naar VTS en heeft tevens een rol binnen de aanbesteding (bron nota van inlichtingen nav een vraag van een concurrerende aanbieder).
Mijn persoonlijke mening, het betreft geen zuivere koffie. Maar ach een dikke passat met automaat geeft weinig reden om te klagen. Een aanbesteding is een wettelijke eis. Met als doel de uitgaven van de overheid voor producten en of diensten te verminderen. Het staat een organisatie vrij om haar programma van eisen op te stellen. Gek genoeg zou je als eis kunnen opnemen dat benzine modellen tot 180 pk moeten worden voorzien van een 7traps automaat met dubbele droge koppeling. En diesel modellen met meer dan 140pk een 6traps dubbele natte koppeling. Daarmee vlak je automatisch alle niet VAG merken uit. Is de politie zou gegarandeerd van de beste prijs prestatieverhouding? Nee! Heb je als diender last van deze werkwijze? In mijn optiek niet. (Al zou iedereen vast wel in een nieuwe 535d met 8traps automaat zijn werk doen)
Interessant stukje:
http://www.europees-aanbesteden.nl/default.asp?cntParent=1&cntID=23Hieronder vindt u antwoord op enkele vragen die veelvuldig binnenkomen bij Combined Business Power. Heeft u nog meer vragen? Combined Business Power biedt onder andere de Helpdesk Europees Aanbesteden, met professionele aanbestedingsjuristen en inkoopspecialisten die uw vragen kunnen beantwoorden. Voor meer informatie over de dienstverlening van Combined Business Power kijkt u onder het kopje Diensten.
1.Hoe krijg ik de inschrijver van mijn voorkeur uit een aanbestedingsprocedure?
2.Mag ik vooraf overleggen over de opdracht met een marktpartij of dezehetbestek laten schrijven?
3.Hoe kan ik voorkomen dat partijen bezwaar maken tegen mijn aanbesteding?
4.Wat is het verschil in aanbesteden tussen 2A- en 2B-diensten?
5.Wat zijn de gevolgen van niet-naleving van het aanbestedingsrecht?
1.Hoe krijg ik de inschrijver van mijn voorkeur uit een aanbestedingsprocedure?
Een aanbestedende dienst kan uiteraard goede ervaringen hebben met een bepaalde partij, die ertoe leiden dat hij deze dienstverlening graag zo door ziet lopen. Het aanbestedingsrecht laat het echter niet zomaar toe dat de overeenkomst met deze dienstverlener verlengd kan worden.
Om deze dienstverlening toch door te laten lopen op de gewenste manier, kan de aanbestedende dienst deze meenemen in de aanbestedingsprocedure. Door de eisen en wensen aan de dienstverlening zo goed mogelijk te omschrijven en deze op te nemen in het bestek, kan de aanbestedende dienst ervoor zorgen dat de door haar gewenste dienstverlening (of beter uiteraard) kan worden voortgezet. Vaak verkrijgt men zo in concurrentie een prijs, die (flink) lager ligt dan die van de huidige leverancier, en die de investeringen om een goede aanbestedingsprocedure te houden ruim teniet doet.
2.Mag ik vooraf overleggen over de opdracht met een marktpartij of deze het bestek laten schrijven?
Overleg met één of meer potentiële aanbieders of deze zelfs het bestek laten schrijven is, onder de noemer van ‘marktconsultatie’, in beginsel toegestaan binnen het aanbestedingsrecht. Soms is het zelfs onontbeerlijk om tot een goede en haalbare omschrijving van de opdracht te komen.
Het overleg of het laten schrijven van het bestek leidt er in de praktijk echter vaak toe, dat het bestek wordt ‘toegeschreven’ naar deze marktpartij of dat deze marktpartijen over meer informatie over de opdracht beschikken dan partijen die niet aan dit voorafgaand proces hebben deelgenomen. Dit is niet toegestaan.
Alle informatie die in het overleg vooraf naar voren komt, zal dus openbaar moeten worden gemaakt richting de potentiële deelnemers aan de aanbestedingsprocedure. Zo creëert men een ‘level playing field’ en hebben de partijen waarmee vooraf is overlegd geen voordeel ten opzichte van de andere potentiële aanbieders.
3.Hoe kan ik voorkomen dat partijen bezwaar maken tegen mijn aanbesteding?
In een Europese aanbestedingsprocedure is het verplicht de inschrijvers na voorlopige gunning een periode van tenminste 15 dagen, de zogenaamde Alcatel-termijn (vanwege het arrest waarin werd bepaald dat 15 dagen een redelijke termijn is) of standstill-termijn (aangezien met de voorlopige gunningsbeslissing binnen deze periode nog geen gevolg mag geven), te geven om bezwaar te maken tegen het gunningsvoornemen.
Wanneer een bezwaar wordt ingediend kan dit, zeker indien de inschrijver in het gelijk wordt gesteld, een aanzienlijke vertraging en extra kostenpost opleveren. Door binnen de kaders van het aanbestedingsrecht te handelen en de aanbesteding transparant, objectief en non-discriminatoir te laten verlopen kunnen bezwaarprocedures en de daarmee gemoeid gaande kosten worden vermeden. Laat u hieromtrent dus goed adviseren, zodat u niet door een gebrek aan ervaring tegen onnodige en kostenverslindende bezwaarprocedures aanloopt.
4.Wat is het verschil in aanbesteden tussen 2A- en 2B-diensten?
Richtlijn 2004/18/EG (en daarmee ook het Bao) maakt onderscheid tussen twee soorten diensten: de primaire ofwel 2A-diensten en de residuaire ofwel 2B-diensten. Deze diensten zijn opgesomd in Bijlage 2A en 2B van deze Richtlijn.
De 2A-diensten vallen volledig onder de werking van de Richtlijn en moeten geheel conform deze Richtlijn en de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht worden aanbesteed. Voorbeelden van dergelijke diensten zijn schoonmaakdienstverlening en accountantsdiensten.
Voor de 2B-diensten geldt slechts het verlicht regime van de Richtlijn, wat inhoudt dat een aan de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht voldoende procedure moet worden gevolgd en dat achteraf een aankondiging van gegunde opdracht moet worden verstuurd. Aan de hand van de criteria ‘grensoverschrijdend belang’ en de daaraan gerelateerde ‘passende mate van openbaarheid’ moet gelet op de omstandigheden van het geval worden bepaald hoe een concrete opdracht voor een 2B-dienst moet worden aanbesteed.
5.Wat zijn de gevolgen van niet-naleving van het aanbestedingsrecht?
Indien een aanbestedende dienst de regels zoals die volgen uit het Europese aanbestedingsrecht niet naleeft, kan dat verschillende consequenties hebben.
Het naleven van het Europese aanbestedingrecht en het eigen inkoop- en aanbestedingsbeleid maakt om te beginnen deel uit van de jaarlijkse accountantscontrole van de aanbestedende diensten. De accountant kan bij onregelmatigheden weigeren een rechtmatigheidsverklaring te geven over de jaarrekening.
Ook kunnen deelnemers aan een aanbestedingsprocedure of andere belanghebbende marktpartijen, naast bezwaar te maken bij de aanbestedende dienst zelf, een kort geding aanspannen bij de burgerlijke rechter. Worden zij in het gelijk gesteld, kan de aanbestedende dienst veroordeeld worden tot herbeoordeling, heraanbesteding en zelfs tot het betalen van schadevergoeding.
Tenslotte kan er een klacht worden ingediend bij de Europese Commissie, welke aanbestedingsprocedures voor kan leggen aan het Europese Hof van Justitie. Naast dat dit een tijdrovende procedure is, kan de aanbestedende dienst ook sancties en eventueel een dwangsom worden opgelegd.
Het schenden van het aanbestedingsrecht kan de met een aanbesteding behaalde besparingen dus gelijk teniet doen