Ik zal alvast de antwoorden van de minister hieronder neerzetten, kunnen we ze straks vergelijken
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Politie wint kort geding: vrij baan Pon en BMW» alsmede de situatie zoals deze in bijgevoegde mailwisseling is beschreven?1 (Automotive, «Politie wint kort geding: vrij baan Pon en BMW», 27 oktober 2010 & onderhands meegestuurde mailwisseling.)
Ja, hiervan ben ik op de hoogteVraag 2
Deelt u de mening dat deze aanbesteding op een dusdanige manier is geschreven dat er slechts één leverancier aan de voorwaarden kan voldoen?
Nee, ik deel deze mening niet. De aanbesteding is op een zodanige wijze geschreven dat elke marktpartij hiervoor kan inschrijven. Dit wordt bevestigd door de uitspraak van het kort geding.Vraag 3
Wat is de reden dat ervoor is gekozen de aanbesteding zo te clusteren dat er slechts één leverancier aan de voorwaarden zou kunnen voldoen? Zou het op deze manier niet beter zijn gewoon een offerte te vragen, aangezien de concurrentie tussen de aanbieders niet aanwezig is en er dus geen keuze tussen prijs/kwaliteit en diensten kan worden gemaakt door de aanbestedende dienst?
Kosten reductie en men wil met 1 leverancier werken, de minister is van mening dat in een dergelijke samenwerking een eenduidig en efficienter voertuigbeleid wordt geleidt door de Nederlandse Politie. Mbt tot de 2e vraag. De Nederlandse politie is verplicht een aanbesteding te starten wanneer het aantebesteden bedrag boven xxx.000 euro ligt.Vraag 4
Vindt u dit een gewenste gang van zaken? Zo nee, op welke manier bent u van plan ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer voor zal komen? Zo ja, wat is de reden dat er nog aanbestedingen plaatsvinden waarbij met meerdere aanbieders wordt gewerkt?
Zie antwoord op vraag 2 en 3Vraag 5
Op welke manier wilt u deze clustering in de toekomst aanpakken?
Zie antwoord op vraag 2 en 3