Voertuigen Politie uniform

Auteur Topic: Voertuigen Politie uniform  (gelezen 784771 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #770 Gepost op: 17 maart 2011, 22:01:02
De topsnelheid maakt mij opzich nog eens zo veel uit, want achtervolgingen mogen wij toch niet doen van de meldkamer. In Asd-West kan je toch niet hard met om de 100mtr een drempel, om de 500mtr een school of kinderdagverblijf, contineu verkeerslichten en langs razende trams.

Het gaat mij meer om het acceleratievermogen, dat is nu ronduit belabberd.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #771 Gepost op: 17 maart 2011, 22:01:23
Ja maar je hebt natuurlijk de 140pk 2.0 en de 170 pk 2.0 al dan niet met DSG. En natuurlijk de geknepen bluemotion uitvoeringen.
Dus tussen elk tdi'tje kan behoorlijk verschil zitten.
Freude am Fahren


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #772 Gepost op: 17 maart 2011, 22:07:29
Hmm die van ons halen de 185 (gecorrigeerd) maar dan is de puf wel op (140pk) met dank aan die windvanger op het dak.

Dat je van de brancherichtlijnen mag afwijken begrijp ik ook nog wel. Doe niet anders. MAg het niet van de meldkamer doe ik OGS uit, en dan mag ik alles doen wat ik wil qua snelheid. Want dan gelden de brancherichtlijnen niet. ;)

Daar heb ik laatst een interessante stukje over gelezen. Conclusie was dat er onder OGS de brancherichtlijn waarschijnlijk niet geldt. De vrijstelling van het RVV is gebaseerd op art 147 WVW.

Citaat
1. Onze Minister kan, met inachtneming van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties of van één of meer instellingen van de Europese Unie, al dan niet gezamenlijk, van het bepaalde krachtens deze wet vrijstelling verlenen voor het gebruik van de weg ten behoeve van openbare of door Onze Minister daarmee gelijk te stellen diensten.

Echter zit er in het RVV ook nog een stukje dat stelt dat voorrangsvoertuigen uitgezonderd zijn van alle bepalingen van het RVV. Ik ben benieuwd hoe een rechter daar tegen kijkt:
Citaat
Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #773 Gepost op: 17 maart 2011, 22:20:06

Daar heb ik laatst een interessante stukje over gelezen. Conclusie was dat er onder OGS de brancherichtlijn waarschijnlijk niet geldt. De vrijstelling van het RVV is gebaseerd op art 147 WVW.

Echter zit er in het RVV ook nog een stukje dat stelt dat voorrangsvoertuigen uitgezonderd zijn van alle bepalingen van het RVV. Ik ben benieuwd hoe een rechter daar tegen kijkt:


Ik heb een kopie van een brief van de KL waarin expliciet staat dat het geld wanneer men rijd met OGS.


Ik heb op S'hol ooit een keer een nwe OvJ meegehad. Die wilde een keertje buitenspelen. Die werd helemaal "gek" toen ik met 180km/u naar een ass collega reed. Snapte hij helemaal niks van, waarom dat zo hard moest. Na lang praten en uitleggen begon het door te dringen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #774 Gepost op: 17 maart 2011, 22:23:54
Lijkt mij sterk. Want een 2.0 tdi zou harder moeten lopen. Die van mijn buurman die een 2.0 tdi heeft staat er volgas toch echt 210km/u op de teller.

Onze (oude) Vectra's liepen met een volle kofferbak én lichtbalk op het dak ongeveer 200 kilometer per uur. Met een lege kofferbak was het al 220 ...  ^-^
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #775 Gepost op: 17 maart 2011, 22:35:57
Over brancherichtlijn en vrijstelling politie: een half jaar geleden heeft de minister de brancherichtlijn ingekaderd in de vrijstelling politie. Met andere woorden: ook zonder OGS is de brancherichtlijn niet vrijblijvend meer.
Wout


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #776 Gepost op: 18 maart 2011, 11:53:51
Touran en Golf politieauto’s van de toekomst
 De politie in heel Nederland rijdt de komende 8 jaar in de Volkswagen Touran en de Volkswagen Golf Variant. Woensdag heeft de Raad van Korpschefs dit besluit genomen.


Deze auto’s van het merk Volkswagen zijn als beste uit de bus gekomen bij de landelijke aanbesteding van politievoertuigen. De Volkswagen Touran wordt gebruikt voor de noodhulp. Voor de kenners: het is een Touran 2.0 TDI Station, Comfortline, automaat en voorzien van een motor met 140 pk. De Volkswagen Golf Variant wordt de standaard voor de handhaving. Dit is een 1.6 TDI (105 pk), handgeschakeld.

Politiebus
Voor de politiebus is de keuze gevallen op de Volkswagen Transporter T5 (140 pk), automaat, deze is inzetbaar voor het werkproces noodhulp en handhaving. Bij de motoren viel de keuze op BMW: de BMW R 1200RT en de BMW F 650GS. Volkswagen levert de komende 8 jaar ook alle dienstauto's van de directie- en managementteams van de korpsen.


Veiligheid en comfort
De selectie van de meest geschikte auto’s is een langdurig en zorgvuldig proces geweest, waarbij mensen met allerlei functies uit verschillende korpsen betrokken waren. De auto’s zijn uitgebreid getest door rij-instructeurs van de politie en ook door blauwe collega’s. Veiligheid en comfort waren doorslaggevend. Daarom worden alle Tourans en Transporters standaard voorzien van bepantserde voorportieren. Ook zijn deze auto’s uitgerust met een automatische transmissie. Dat is sneller en veiliger, zowel voor collega’s als voor andere weggebruikers. Ook wordt met een automaat doorgaans minder schade gereden.

Pilot mobiel werken
Rond de zomervakantie wordt de eerste nieuwe politieauto afgeleverd. Deze auto is dan klaar om te rijden en is uitgerust met navigatie, mobilofoon en carkit. Ook is de auto geschikt voor het inbouwen van de apparatuur van de toekomst.
Op dit moment draait in het korps Gelderland-Midden een pilot voor mobiel werken. Hierbij wordt een geïntegreerd politiesysteem voor in de auto’s getest. Het gaat om één systeem, waarmee je kentekens en personen op signalering kunt bevragen, waarop de mobilofoon werkt, waarmee je contact met de meldkamer hebt, waarop je kunt zien waar collega’s rijden en nog veel meer. Dat in plaats van alle losse systemen die er nu zijn. Met deze mobiele informatie kan politiewerk nog beter uitgevoerd worden.
De auto’s die vanaf deze zomer van de band rollen zijn al wel geschikt gemaakt voor het inbouwen van deze ‘apparatuur van de toekomst’. Echter, totdat de pilot is afgerond, zit deze apparatuur nog niet in de nieuwe voertuigen.




TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #777 Gepost op: 18 maart 2011, 12:48:17
En wat is er dan met de Passat gebeurd, of heb ik wat gemist?


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #778 Gepost op: 18 maart 2011, 12:57:21
Het is dan nog wel geen mei, maar het is inmiddels bekend wat voor voertuigen het worden:
Het wordt de Touran (2.0 automaat) voor noodhulp en de Golf Variant (1.6 handgeschakeld) voor handhaving.

Wat hebben ze eigenlijk in gedachten voor handhaving? In mijn regio werken ze helemaal niet met een onderscheid noodhulp/handhaving. Dat wordt allemaal door de BPZ gedaan. We hebben dan ook maar één type voertuig: de (noodhulp-ingerichte) VW Touran.
Wout


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #779 Gepost op: 18 maart 2011, 13:10:44
En wat is er dan met de Passat gebeurd, of heb ik wat gemist?

Volkswagen levert de komende 8 jaar ook alle dienstauto's van de directie- en managementteams van de korpsen.

Ík denk niet dat de korpschef in een Touran terecht zal komen ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !