Wat de roepnummers betreft. Ik denk dat we gewoon moeten afwachten. Er gaan geruchten over een landelijke meldkamer en dan lijkt het me logisch dat er één landelijk systeem krijgen met roepnummers. Maar ook als er geen landelijke meldkamer komt lijkt mij één systematiek het meest logisch. Het is daarom beter af te wachten wat dat ons gaat brengen, want als je de kosten van een goed leesbaar nummer op het dak weet, dan is het logisch dat dat even afgewacht wordt. Weet overigens wel dat er vanuit de groep van luchtwaarnemers wel behoefte aan is. Ik hoorde een verhaal dat ze aan het communiceren waren met auto tijdens een achtervolging. Er werden aanwijzingen gegeven over de route van de vluchtauto. Opeens ging de volgauto een verkeerde kant. Bleek dat de heli bemanning zicht richtte op een opvallend voertuig, dat mogelijk was een naburig korps was en niets van de achtervolging had meegekregen. De volgauto was inopvallend en niet als politieauto herkend. Krijg je toch rare toestanden. Wat mij betreft alle opvallende auto's weer een roepnummer op het dak, maar dan wel volgens de huisstijl.
Wat me in ieder geval het meest logisch lijkt is dat er een nummer op de auto komt te staan, waarmee men ook communiceert en niet een administratief nummer zoals in Amsterdam nu het geval is. Ook wijkt daar het nummer af van de huisstijl.
In NHN heeft elke opvallende auto 4 nummers, één voor de noodhulp, één voor het moment dat de auto als projectauto wordt gebruikt, één voor het moment dat er slechts één diender in rijdt en tenslotte een nummer voor het geval er een collega aan boord zit die geen vuurwapen heeft. Om een willekeurig voorbeeld te noemen: 31.01, 31.21, 31.51 en 31.91. De meldkamer en andere eenheden kunnen dus aan het nummer horen wat de "status" van de auto cq bemanning is. De variabele in het roepnummer is bij ons het derde cijfer. Dat maakte het aanbrengen van een daknummer wel lastiger of er voor kiest een X voor het variabele cijfer. Wijkagenten hebben daarnaast nog weer eens een eigen nummer. Bij aanmelden laten ze zich koppelen aan het voertuig dat ze gebruiken, om zichtbaar te zijn op de plattegrond van de meldkamer.
In NHN zijn de laatste maanden bij nagenoeg alle auto's de korpsnaam van de motorkap gehaald. Alleen op de VOA auto's staat nog de tekst Verkeersondersteuning, maar dat is weer in strijd met de huisstijlregels. Gek genoeg hebben we al enige jaren een sterke samenwerking met o.a. Kennemerland en daar hebben ze op enkele voertuigen de naam Noord-West Nederland aagebracht en dat terwijl de nieuwe naam van de terriotiale eenheid Noord-Holland wordt. Dat is één van de voorbeelden dat de huidige korpsen ook op gebied van uiterlijk van de voertuigen maar wat aanrommelen.
quote author=Wout link=topic=14432.msg1070365#msg1070365 date=1345316908]
Ik weet niet waar ik het heb gehoord, maar de regio/district/bureaunamen verdwijnen allemaal en ik meen me iets te herinneren dat ook roepnummers en voertuignummers niet aan de buitenkant op de voertuigen meer komen.
[/quote]