Binnenkort wordt het nieuwe programma van eisen voor de komende aanbesteding gepresenteerd. De nieuwe aanbesteding start vervolgens in januari 2010. De aanbesteding wordt uitgevoerd in opdracht en met eisen van de Raad van Hoofdcommissarisse.
Per januari 2011 moeten de eerste nieuwe voertuigen weer rondrijden.
Deze aanbesteding wordt nog specifieker gemaakt dan de voorgaande.
Er zijn 3 projectgroepen die, onder leiding van een stuurgroep, de vraag beantwoorden wat precies aanbesteed gaat worden.
- Functionaliteit bepaald hoe de wagen er uit komt te zien (wel/geen spuugscherm, Navigatie en systemen op 1 scherm of afzonderlijk, hoeveel pionnen, traumabeertjes, zaklampen, ect). Ook de kleur van het voertuig wordt bekeken in verband met restwaarde.
- Techniek bepaald vermogen, benzine of diesel, hand/automatische versnelling, ergonomie en veiligheidszaken. Ook de ICT eisen zoals, welke systemen en wat is technisch haalbaar of niet.
- Wagenparkbeleid & Aanbesteding houdt zich bezig met de aanbesteding zelf en hoe wordt alles beheerd.
Na de aanbesteding kan een korps kiezen voor 3 soorten voertuigen (a, b en c). Het A voertuig is de standaard zoals die wordt aangeboden. B en C zullen meer functies hebben. De functies zijn dan vooral te vinden in de ICT hoek zoals, ANPR (catscan), systemen, camera's voor opname rond het voertuig.
In september 2010 moet duidelijk zijn welk voertuig het gaat worden en dan zal de eerst dus verschijnen in januari 2011.
Als bron: VOORZIEN 02 van VTS Politie Nederland.
Er wordt niks vermeld over de duur van het contract maar het zal langer zijn dan het huidige. Ik denk dat de aanbesteding in Nederland achter bijvoorbeeld Italie aan gaat. Daar maakt Alfa Romeo de 157 speciaal aangepast voor de politie. Ook bij onderhoud/defecten/schade zijn er zo snelle vervangers en duurt het geen maanden voor een nieuw voertuig wordt afgelevert na bestelling.