Wat ik een nadeel vind van de politie-aanbesteding is dat er niet op functionaliteit wordt aanbesteedt, maar op type voertuig.
Of anders gezegd: in plaats van het aanbesteden van een noodhulpvoertuig, verkeerspolitievoertuig, wijkzorgvoertuig, enz. wordt er aanbesteedt op hatchback, sedan, stationwagon, bus, terreinvoertuig, enz.
En dat terwijl de eisen voor de functionaliteiten toch behoorlijk kunnen verschillen. Je kunt het bestek dan specificeren op de functie en daarmee een beter geschikt voertuig aanbesteden.
Je kunt dat ook doen met bijzondere voertuigen, zodat niet ieder korps het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, maar een kant en klaar voertuig kan bestellen bij vts. Dat scheelt ook nog eens in de kosten en de voertuigen zijn onderling uitwisselbaar.
M.i. zouden de kavels er bijvoorbeeld zo uit moeten zien:
Surveillancevoertuig noodhulp middel volume (stationwagon)
Surveillancevoertuig noodhulp groot volume (bus)
Surveillancevoertuig wijkzorg
Surveillancevoertuig verkeer
Voorbeeld van bijzondere voertuigen:
Manschappenvoertuig ME
Dienstvoertuig OvD-P
Terreinvaardig surveillancevoertuig
VOA voertuig
Maar goed, dan zal er denk ik eerst nog meer gelijkheid in de manier van werken moeten komen wil dit principe werken.