Bekijk de onderstaande link dan zult u zien dat er wel degelijk een kern van waarheid in het verhaal van de aanbesteding van het KLPD en alle verkeersdiensten van de regio's.
http://www.politie.nl/vtsPN/Images/82193%20vtspn%20scope%203%20def_tcm106-510165.pdf
Blz 11:
(...)
Scope: Wat houdt die aanbesteding in?
Rietstra: Het huidige voertuigencontract loopt op 31 december 2010 af. Dat betekent dat er op 1 januari 2011 een nieuw contract moet liggen. Het idee is dat wij voor een merk auto kiezen dat in ieder segment een geschikt voertuig kan leveren: kleine en grotere personenauto’s, MPV’s en busjes. Er blijven natuurlijk altijd uitzonderingen zoals terreinwagens en eventueel auto’s voor snelwegsurveillances, maar dat willen we zo beperkt mogelijk houden. Bovendien moet de leverancier ook in staat zijn om alle apparatuur in te bouwen en de bestickering te regelen. Voor de hele Nederlandse politie dus één merk voertuig. Daarnaast zijn
we bezig met het ontwikkelen van verschillende pakketten van apparatuur waar auto’s mee uitgerust kunnen worden.
(...)
Scope: Wat is nu anders dan
de vorige aanbesteding?
Rietstra: Bij deze aanbesteding staat de collega
centraal. Politiemensen zitten vaak lang achtereen in een auto. Dan mag je verwachten
dat ze daarvoor een goede en veilige auto krijgen, waar alle apparatuur in zit
die zij voor hun werk nodig hebben. Bij de aanbesteding kijken we onder andere naar zaken als ergonomie, veiligheid, ARBO-eisen en ook naar de uitstraling. Hoe past een voertuig in het straatbeeld. We hebben de universiteit van Delft gevraagd ons daarbij te adviseren. Bovendien is het zo dat wij nieuwe dienstauto’s zien in relatie tot mobiel
werken. Politiemensen moeten zoveel mogelijk op straat zijn, daar waar het werk ligt. En niet steeds terug naar het bureau hoeven voor administratieve handelingen. De inrichting en apparatuur moet de mogelijkheid
geven om onderweg al veel van die zaken af te handelen. Bij de vorige aanbestedingen werd er gekozen voor een geschikte auto die daarna van apparatuur werd voorzien. Wij zijn nu echt uitgegaan van het werk dat een politiemedewerker met die auto moet verrichten. Auto en apparatuur
moeten een geheel vormen. Om collega’s niet te overvoeren met apparatuur die zij niet nodig hebben hebben we besloten
dat er een beperkt aantal pakketten komt waar korpsen voor kunnen kiezen. Door de standaardisatie kunnen we bovendien
kosten besparen.
De inbouw van apparatuur en de bestickering
wordt overigens ook door de leverancier
van de auto’s geregeld. Een ander verschil
is de looptijd van het contract.
Dat gaat van vier naar acht jaar. Zo komt
er meer rust en kun je samen met een leverancier
verder gaan met het op maat ontwikkelen van de auto’s en de toepassingen.
Nadeel is dat je wellicht een mindere onderhandelingspositie krijgt. We moeten kijken hoe we daar mee om gaan.
Het idee om de collega centraal te stellen en met die blik na te denken over aanschaf van een bepaald merk en uitrusting is voor ons vrij nieuw. Het is een ontwikkeling die je ook in het buitenland ziet. Ging het eerst over aanschaf van een voertuig, nu zie je dat er een stip op de horizon is gekozen voor de verdere ontwikkeling. We kijken in dit project naar functionaliteit en techniek van voertuigen en daarnaast ook naar wagenparkbeheer en aanbesteding.
De ambities zijn er om ook na deze keuze verder te gaan met deze ontwikkelingen. Rob Tanis heeft daar als voorzitter van de stuurgroep voor een belangrijk deel aan bijgedragen.
Scope: W Wat besparen we
daadwerkelijk?
Rietstra: Wat we besparen is moeilijk te zeggen. We willen goede voertuigen die ook redelijk betaalbaar zijn. We kijken naar aanschafprijs, onderhoud, kilometerprijs en naar kosten van inbouwen van apparatuur.
Door deze manier van werken kunnen we besparen, want een Europese aanbesteding
geeft goede mogelijkheden voor onderhandelen. Daarnaast dringen we kosten terug door het standaardiseren van apparatuur. Een auto heeft niet meer nodig dan nodig is voor het werk dat ermee gedaan wordt.
Scope: Hoe staat het nu met het project en wie heeft welke rol en/of bevoegdheid?
Rietstra: De projectopdracht is inmiddels goedgekeurd door de board Ondersteuning (namens de RHC). De Raad is eindverantwoordelijk.
Ik fungeer namens de Raad
als opdrachtgever. In de projectgroep
zijn onder anderen medewerkers en ondernemingsraad
vertegenwoordigd.