Voertuigen Politie uniform

Auteur Topic: Voertuigen Politie uniform  (gelezen 778252 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #490 Gepost op: 6 oktober 2010, 23:25:06
De Passat is helemaal geen verkeerd voertuig.

Nee, zeker niet. Echter is de sedan versie qua binnenruimte wel weer een (hele) grote stap terug. Fatsoenlijk een AED, (goedgekeurde) verkeerskegels, twee zware vesten, EHBO-trommel, Brandblusser en andere ''extra's'' (bonkie, road-flares, breekijzer, betonschaar) word lastig. Dat hebben we met (bijvoorbeeld) de Vectra's gemerkt  ;)

Zijn de testritten overigens nu wel met gewicht achterin ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #491 Gepost op: 6 oktober 2010, 23:33:13
Hier de foto's:











DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #492 Gepost op: 6 oktober 2010, 23:51:54
De dakset is op een dakrail of beugel geplaatst omdat dit luchtweerstand en geluid minder maakt dan met een witte Barclay-bak eronder. Schijnen inmiddels al KLPD Volvo's rond te rijden met een dakrail met daarop de Vista-balk.

Volgens mij is dit alleen gebeurd omdat de auto's hierna weer voor andere dingen gebruikt gaan worden. Alleen was de eis om er ook een dakset op te leveren. Op de laatste Tourans die ik door Honac afgeleverd heb gezien met de Freedom zat gewoon de witte Barclay erop. Wat betreft de KLPD Volvo's klopt dat, maar dat komt omdat daardoor het windgeruis van de Vista minder wordt. Daar staat tegenover dat ik bij de Freedom nauwelijks windgeruis gehoord heb...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #493 Gepost op: 7 oktober 2010, 01:16:20

Zijn de testritten overigens nu wel met gewicht achterin ?

Jep. Verplicht.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #494 Gepost op: 7 oktober 2010, 08:28:12
Kan aan mij liggen,maar is het niet vreemd dat bij een aanbesteding van dergelijke
omvang maar één aanbieder is?Vind het wel apart aangezien je zou verwachten dat deze aanbesteding
gezien budget Europees uitgeschreven wordt...
Zelfs bij een gesloten aanbesteding zijn normaal meer partijen die producten aanbieden.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #495 Gepost op: 7 oktober 2010, 12:50:19
De nieuwe merken voor het leveren van voertuigen aan de politie zijn onverwacht snel bekend geworden. De enige inschrijvers:

Voor perceel 1 & 2
PON met:
Volkswagen Golf
Volkswagen Passat
Volkswagen Touran
Volkswagen T5

Voor perceel 3
BMW R1200RT
BMW F650 GS

Hoe bizar...

Lees even wat verder terug in het topic, dan zie je hoe het aanbestedingsproces zich heeft ontwikkeld. En dan zie je ook dit bericht: bij de open Europese aanbesteding hebben niet meer aanbieders aan de eisen kunnen voldoen (of wilden er niet aan voldoen), er is dus maar één inschrijving per soort voertuig. Voor de auto's is dat allemaal VW en voor de motoren allemaal BMW.
Wout


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #496 Gepost op: 7 oktober 2010, 12:54:34
Weet iemand of het bestek geschreven is naar een VW voertuig / PON groep? Lijkt mij niet helemaal goed voor de financiën als er maar één iemand inschrijft. Er is dan toch geen concurrentie op prijs? De bedoeling van de aanbesteding was toch dat het allemaal 'goedkoper' zou worden?


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #497 Gepost op: 7 oktober 2010, 14:33:19
De aanbesteding is open en een ieder kan er op inschrijven. Echter is in het bestek opgenomen dat de leverancier van de auto ook de dakset moet leveren. De dakset moet in elk geval de volgende dingen bevatten: blauw, amber, groen, stop transparant voor achter, takedowns, alley lights EN ruimte voor camera's voor ANPR en/of cameratoezicht. Daarnaast moeten de autofabrikanten een visie op geïntegreerde randaparatuur hebben en samen met vtspn ontwikkelen (dwz, anpr, navigatie, bediening dakset en ander spul via een touchscreen, ed.)

Het probleem ligt 'm in de koppeling van de auto met de dakset. PON kan hier prima aan voldoen omdat ze VWs aanbieden en whelen freedoms met camera via Honac. Andere automerken hebben het voordeel van een dakset importeur niet. En zijn hiermee automatisch aangewezen op andere daksets dan de whelen freedom. (theoretisch gezien zouden ze ook van honac kunnen afnemen, maar dat kan natuurlijk nooit tegen dezelfde prijs als VW dit doet). Naast de freedom is er nog geen een dakset (ook de vista niet) waarin camera's geintegreerd zijn. Dit is de reden waarom veel mensen (waaronder ik ook) menen dat de aanbesteding wel heel erg op PON geschreven is. Of het netjes is? Ik denk het niet. Of het erg is? mwah, geen idee. Kwaliteit van de PON producten (inc honac) is ansich prima in orde, de inbouw is netjes en de geïntegreerde oplossingen werken ook goed. VW's zijn prijs/kwaliteit gezien best prima dienstwagens. Wil je de 1.9tdi VW's ook voor snelweg surveillances hebben? Nee, zeker niet. Gelukkig is daarom ook besloten dat de snelwegsurveillance samen met de overige voertuigen hun eigen aanbesteding hebben.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #498 Gepost op: 7 oktober 2010, 14:42:39
Weet iemand of het bestek geschreven is naar een VW voertuig / PON groep? Lijkt mij niet helemaal goed voor de financiën als er maar één iemand inschrijft. Er is dan toch geen concurrentie op prijs? De bedoeling van de aanbesteding was toch dat het allemaal 'goedkoper' zou worden?

Deze vraag is volgens mij in dit topic reeds aan de orde geweest. Helaas kan ik hier enkel volmondig ja op antwoorden.
O.a.
-binnen een domein alle voertuigen van hetzelfde merk moeten zijn. (van kleine stadauto in het B-segment tot grote MPV)
-Noodhulpvoertuigen verplicht met automaat geleverd moeten worden
-Inhoud van de kofferbakruimte
-Niet uitschakelbare tractiecontrole
-Verplicht "Park-Distance control" ( is tevens een VAG term)
-Dual-stage airbags verplicht
-De Leverancier dient in staat te zijn een volledig bedrijfsklaar, of een deels op- en ingebouwd bedrijfsklaar Politievoertuig te leveren.
Is de Leverancier niet in staat binnen de huidige eigen bedrijfsprocessen een
volledig of een deels op- en ingebouwd Politievoertuig te leveren, dan dienen
de vermelde op- en inbouwmiddelen wel door of namens de Leverancier in het
te leveren Politievoertuig gemonteerd te kunnen worden. (Suggestief Pon/Honac?)

Op zich moeten al deze punten individueel haalbaar zijn voor vrijwel alle merken. Alle eisen samen wijzen maar 1 richting op. VW!

Conclusie het Programma van eisen is toegesschreven op PON. Saillant detail; Een voormalig medewerker van PON is recent overgestapt naar VTS en heeft tevens een rol binnen de aanbesteding (bron nota van inlichtingen nav een vraag van een concurrerende aanbieder).

Mijn persoonlijke mening, het betreft geen zuivere koffie. Maar ach een dikke passat met automaat geeft weinig reden om te klagen. Een aanbesteding is een wettelijke eis. Met als doel de uitgaven van de overheid voor producten en of diensten te verminderen. Het staat een organisatie vrij om haar programma van eisen op te stellen. Gek genoeg zou je als eis kunnen opnemen dat benzine modellen tot 180 pk moeten worden voorzien van een 7traps automaat met dubbele droge koppeling.  En diesel modellen met meer dan 140pk een 6traps dubbele natte koppeling. Daarmee vlak je automatisch alle niet VAG merken uit. Is de politie zou gegarandeerd van de beste prijs prestatieverhouding? Nee! Heb je als diender last van deze werkwijze? In mijn optiek niet. (Al zou iedereen vast wel in een nieuwe 535d met 8traps automaat zijn werk doen)
Freude am Fahren


Gast

  • Gast
Reactie #499 Gepost op: 7 oktober 2010, 14:45:22
....Dit is de reden waarom veel mensen (waaronder ik ook) menen dat de aanbesteding wel heel erg op PON geschreven is. ...

.....

Conclusie het Programma van eisen is toegesschreven op PON. Saillant detail; Een voormalig medewerker van PON is recent overgestapt naar VTS en heeft tevens een rol binnen de aanbesteding (bron nota van inlichtingen nav een vraag van een concurrerende aanbieder).
......

Als ik daar dan aan mag toevoegen, mijn eigen bedenkingen hebbende over de ECE-R65 eis 1 maart 2009, spontaan gevolgd een half jaar later door een ridicule uit de lucht komen vallen TBII eis op 1 september 2009, zodat er ineens nog maar een paar bedrijven konden voldoen qua specificaties, allebei een jaartje vóórdat de nieuwe aanbestedingen uitgeschreven werden..... waaraan dan prompt nog maar één bedrijf aan kan voldoen.
Speculeren heb ik een broertje dood aan maar dit riekt mijns inziens toch wel heel erg naar belangenverstrengeling of een insider op een kantoortje ergens die banden heeft met één of meerdere bedrijven. Waarom ineens die eisen vorig jaar, waarom dat half jaar tussenruimte, en dat allemaal krap een jaar voordat de nieuwe aankopen zullen gaan plaats vinden.
Mijn gezonde boerenverstand zegt, dit stinkt.