De brancherichtlijn voor politie is gewijzigd. Er geldt nu +40. Ook binnen de bebouwde kom. Verder vindt ik het inderdaad ook raar dat de KLPD van die luxe dure snelle auto's krijgt. Waarvoor? Controles? meenemen van weegplaten en pionnen? Ik vind het onzin. Regio-noodhulp is ook politie en doen alle noodhulpmeldingen en is altijd sneller en eerder ter plaatse. (in het noorden) En een XC90 voor de winter... leuk hoor, maar zucht... Touran en passat voldoet niet? Er is een aanbesteding voor de hele nederlandse politie. Maar niet voor het KLPD.
En ja ik vindt dat het KLPD gevoegd mag worden bij de regio. Of tenminste meedraaien met de regiomeldkamer en weer noodhulp gaat doen! Het is al krap genoeg in de regio. Win win situatie.
Dat is inderdaad een Regeling geworden die Brancherichtlijn. En indien toestemming inderdaad +40 mogelijk ook binnen bebouwde kom. Echter zoals ik al eerder posten. Voor de verkeersdienders met aanvullende rijopleiding geld +40 als surveillance snelheid en +80 indien toestemming. Daarboven of bij excessen overschrijding (in BVH nog steeds genoemd:) Brancherichtlijn opmaken.
Echter mag dit alleen bij gevolgde rijopleidingen.
Verder zit er een beetje frustratie in je stukje. Zal wel eens ergens zijn ontstaan. Maar sommige zaken zijn nou eenmaal zo. En zoals je verder hebt kunnen lezen gaat met de herindeling ook de verkeerstaak veranderen. Per gebied krijg je een bepaalde taakstelling.
Het is verder zo dat de meeste ongevallen in Nederland, waar vroeger een verkeersdienst voor kwam, al jaren geen politietaak meer is (eenvoudige kop/staart, duidelijke aanleiding mbt voorrang situaties, geen letsel). Er zijn echter veel regio's die daar nog eenheden op aansturen. Deze taak is echter voor de wegbeheerder (Dus op de autosnelweg Rijkswaterstaat). Die weg inspecteurs zijn daar voor toegerust en opgeleid. Alleen letsel zaken en vpo's moeten dus zwart-wit nog op papier. En de letsel zaken zijn dan dus voor de verkeers eenheden welke hiervoor opgeleid zijn. In Haaglanden is dit bijvoorbeeld de taak van de huidige verkeerspolitie. Gaat het boven artikel 6WVW dan komt de VOA.
Wat de "oude" verkeerspolitie gaat doen gaan we afwachten tot er meer duidelijkheid komt vanuit de hoek van Bouwman (NP). Maar kans is groot dat dit een Dienst Infrastructuur gaat worden die op alle vervoersstromen zichtbaar word. Beetje model van de Amsterdamse DCIV wellicht, alleen dan verdeeld over heel Nederland.
Maar laten we in dit topic retour naar de voertuigen....... Voor de Verkeerstaak binnen de nationale politie is er uit de aanbesteding ism de Vtspn een Volvo V70 gekomen. Voor de nachten een T6 en overdag een D5. Het schijnt dat die T6 ook komt naar aanleiding van onder andere de overval in Amsterdam en een bijbehorende nieuwe werkwijze in de nacht voor diverse politie onderdelen.