Idd gewoon gecertificeerd. Blijft natuurlijk karig en de Movia produceert veel meer licht met het grotere oppervlak.
Weet iemand welke lamp er op zat bij de presentatie van de nieuwe voertuigen. De Golf was daar namelijk ook voorzien van minimale signalering. En dat was volgens mij geen Movia?
Vergeet ook niet dat het voertuig is aangereden door een dronken automobilist. Denk ik te makkelijk om naar de signalering te verwijzen. Ken gevallen van dronken automobilisten die een pijlwagen of botsabsorber over het hoofd zagen!!
En waar blijkt dat uit: "idd gewoon gecertificeerd" ? Uit de tekst op de website van TMCS blijkt nergens dat de combinatielamp als zodanig is gecertificeerd. Er staat namelijk: " De LP 400 bestaat uit twee ledbeacons die beiden de benodigde ECE 65 certificaten hebben". Maar twee gecertificeerde lampen aan elkaar "vastplakken" houdt volgens mij niet automatisch in dat de combinatie van de twee dan ook gecertificeerd is. Amber is namelijk omgedraaid en zolang het binnenwerk niet contra is gedraaid en er iets aan de "versnijding" aan de binnenzijde van de kap is veranderd wordt het uitgedragen licht toch echt anders geprojecteerd dan wanneer de lamp zo geplaatst is als bedoeld. Dus.............. .
En natuurlijk was de bestuurder bezopen, en dat zal zeker een factor hebben gespeeld in het ongeval. Maar wat meer signalering had de "confrontatie" wellicht kunnen voorkomen. Hoe meer licht, hoe meer het voertuig opvalt, hoe eerder de bestuurder kan reageren, toch ? Zeg nou zelf, of je nu een full options Vista led op het dak hebt staan, of dit lullige pitje. Is toch een wereld van verschil. Dus begrijp ik niet zo goed hoe deze besluitvorming tot stand is gekomen, anders dan dat men bij het KLPD tot inzicht is gekomen dat hun besluit om de Vista te plaatsen niet een van hun beste beslissingen is geweest. Maar in plaats van op zoek te gaan naar een goed alternatief (en gezien hun arrogantie om buiten de LAPV om te gaan is er genoeg keus dacht ik zo) hebben ze daar kennelijk een moment gehad van: "oh jee, was geen beste keus, dan maar weer dat ene pitje terug, lekker makkelijk". Ik weet dat er op de werkvloer bij het KLPD erg weinig draagvlak is voor deze keuze, maar daar wordt uiteraard niet naar geluisterd. Natuurlijk is men ook daar blij dat de Vista niet terugkeert, maar er zijn toch betere configuraties te bedenken dan deze.
Om maar wat te noemen: de Blade van Tomar is ECE 65R goedgekeurd (
http://www.tomar-europe.com/products/lightbars/blade.htm).