Ambulancepersoneel en politie belaagd - Vlaardingen 01-10-'06

Auteur Topic: Ambulancepersoneel en politie belaagd - Vlaardingen 01-10-'06  (gelezen 8814 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 2 oktober 2006, 17:45:36
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=39369

Ambulance bij toeval in vuurlinie
De ambulancebroeders die in de nacht van zaterdag op zondag in Vlaardingen zijn belaagd, kwamen toevallig langs.  
 
uitgegeven: 14:10 02-10-2006 gewijzigd: 17:10 02-10-2006  


,,Het was een vrije ambulance die over de Westhavenkade reed. Publiek vroeg de ambulancemedewerkers hulp te bieden aan een persoon. Vervolgens keerde het publiek zich tegen hen'', zei maandag een woordvoerder van Ambulancezorg Rotterdam Rijnmond (AZRR) in Barendrecht. Het incident in het Vlaardingse uitgaanscentrum maakte volgens de woordvoerder een onuitwisbare indruk op het personeel.


 
 Minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken wil nog vóór de verkiezingen van 22 november een plan presenteren voor de aanpak van geweld tegen hulpverleners en andere dienstverleners.

Het actieprogramma maakt duidelijk ,,wat we niet meer pikken en wat de reactie zal zijn. Bijvoorbeeld dat in bepaalde gevallen altijd aangifte wordt gedaan en altijd vervolging wordt ingesteld'', lichtte een woordvoerder van Binnenlandse Zaken maandag toe.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 3 oktober 2006, 19:24:14
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=763421/sc=b9e12a

Burgemeester Vlaardingen wilde geen ME inzetten
 
Gepubliceerd op dinsdag 03 oktober 2006
 
VLAARDINGEN (ANP) - Burgemeester Tjerk Bruinsma van Vlaardingen werd in de nacht van zaterdag op zondag telefonisch op de hoogte gesteld van de ongeregeldheden op de Westhavenkade. Om de situatie niet te laten escaleren besloot Bruinsma geen mobiele eenheid in te zetten.

Na enkele uren keerde de rust terug. Bruinsma zei dit dinsdagmiddag tijdens een persconferentie in het Vlaardingse stadhuis naar aanleiding van de rellen in zijn gemeente waarbij zaterdagnacht ambulancepersoneel en politie door een menigte van 250 mensen werd belaagd.

De burgemeester zei ook dat niet twee, maar zes agenten lichtgewond zijn geraakt. De man aan wie de ambulancebroeders hulp wilden bieden had een hersenschudding. Hij zou zijn beroofd nadat hij geld had gepind.

Spanningen

Bruinsma sprak berichten dat er spanningen zouden zijn tussen verschillende groepen jongeren niet tegen. ,,Spanningen tussen groepen komen in elke gemeente voor, maar juist de laatste tijd hebben zich geen problemen in Vlaardingen voorgedaan'', aldus de burgemeester.

De aanleiding voor het nachtelijk opstootje is nog steeds niet duidelijk. Een politie-onderzoek daarnaar loopt nog. Wel is dinsdagmiddag bekendgemaakt dat de ambulance waarin twee medewerkers zaten twee keer ter plekke is geweest.

De eerste keer kwam de ambulance toevallig langs. Er lag een man op de grond. Omdat de ambulancemedewerkers de menigte eromheen bedreigend vonden, reden ze weg en waarschuwden de politie. Toen ze even later terugkeerden was de situatie nog bedreigender, ondanks de aanwezigheid van ongeveer vijftig man politie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 3 oktober 2006, 19:38:31
Als er op dat moment eenROG-eenheid of een flex-ME-eenheid voor handen is hecht je toch weinig waarde aan de burgemeester z'n oordeel lijkt me. Je collega's zijn dan immers in moeilijkheden, neem aan dat je alles wilt doen om ze te helpen (als politiechef zijnde bijvoorbeeld)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #23 Gepost op: 3 oktober 2006, 21:18:39
Zou het veel uitmaken qua mogelijke escalatie, 'gewone' agenten met wapenstok of ME'ers met wapenstok?
Of werkt de aanblik van ME'ers bij dat  opgeschoten tuig als een rode lap bij een stier?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #24 Gepost op: 4 oktober 2006, 07:58:09
Als er op dat moment eenROG-eenheid of een flex-ME-eenheid voor handen is hecht je toch weinig waarde aan de burgemeester z'n oordeel lijkt me. Je collega's zijn dan immers in moeilijkheden, neem aan dat je alles wilt doen om ze te helpen (als politiechef zijnde bijvoorbeeld)

Nou......ik denk dat als de bgm uitdrukkelijk aangeeft GEEN ME tp te willen, er ook geen ME (o.i.d.) komt hoor. Als het echt te gek wordt, is het de verantwoordelijkheid van de politieleiding om de bgm zo goed mogelijk te adviseren (bv dat ME echt dringend gewenst is), maar de bgm heeft het eindoordeel (hij is ook degene die verantwoordelijk is voor de openbare orde). Als achteraf blijkt dat de inzet niet goed is geweest (door juist wel of juist geen ME in te zetten bv), zal de bgm daarover verantwoording moeten afleggen.

Wat in de praktijk wel zo is, is dat bij spoedassistentie, het ROG wel mee gaat rijden indien beschikbaar. Bovendien is de ROG geen ME, dus wat dat betreft zou het kunnen. Ik weet niet wat de bgm exact gezegd heeft over evt. ME-inzet, maar het is een feit dat je niet zomaar even ME inzet. Sowieso duurt het een tijdje voordat de ME beschikbaar is (in de tussentijd zou je al middels een opdracht aan diverse eenheden uit de regio een hele hoop blauwe poppetjes tp kunnen hebben), en bovendien moet je als bgm duidelijk hebben dat het "normale" politiepersoneel de zaak niet aankan zonder ME. Kennelijk is in dit geval de afweging gemaakt dat het normale personeel (uit de hele regio) de zaak voldoende onder controle kreeg zonder ME-inzet.

Enne..... voor Mark644: mensen onder invloed van één en ander, die agressief zijn, zullen agressief zijn tegen alles wat een uniform aan heeft (en zelfs alles wat geen uniform aanheeft..... ::) ), maar de ME-bussen en ME-ers roepen inderdaad vaak wat extra agressie op "zo, nu gaan we echt ertegenaan" ofzo. Een deel zal zich bedenken, maar een ander deel zal juist extra moeilijk gaan doen. Dat is een nadeel van een ME-inzet. Een voordeel is natuurlijk dat je als ME wat meer kunt dan de normale surveillancedienst, dus dat je de situatie wel vaak sneller onder controle krijgt.
greetz,  Enrique


Bart S

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 4 oktober 2006, 09:42:26
purmerend -
De agressie tegen ambulancepersoneel neemt toe. Ook buiten de grote steden. De incidenten worden gewelddadiger. ,,Schelden wordt slaan. En vaak is er alcohol in het spel’’, aldus Peter Duijf van ziekenvervoerder VZA.

Verpleegkundigen bedreigd, ambulance vernield en te hulp geschoten agenten gewond. Afgelopen weekeinde liepen de gemoederen in Vlaardingen hoog op toen ambulancepersoneel een bewusteloze man te hulp wilden schieten.

Uit recent onderzoek van vakbond CNV blijkt dat 96 procent van het ambulancepersoneel wel eens te maken heeft gehad met bedreiging of geweld. Eén op de zeven is daadwerkelijk slachtoffer van geweld geworden. Dat geweld komt in twee van de drie gevallen van omstanders.

Het is een landelijk probleem, zegt Jan Spijk van het CNV. ,,Misschien gebeurt het in de grote steden wat vaker, maar dit speelt ook op het platteland.’’

Duijf beaamt dat. Zijn werkgever VZA verzorgt het ziekenvervoer in de regio ’Groot-Amsterdam’. ,,De agressie neemt toe. Niet alleen in Amsterdam, ook in bijvoorbeeld de Zaanstreek en Waterland. Ik kan me diverse incidenten voor de geest halen.’’

Tot toename van het aantal aangiftes bij de politie leidt dat niet. Zowel bij het korps Noord-Holland Noord als Zaanstreek/Waterland zijn daar geen aanwijzingen voor.

De reden voor de toename van het geweld moet gezocht worden in de toename van het gebruik van stimulerende middelen als alcohol, stellen de betrokkenen. ,,Het lijkt of we steeds sneller boos worden. En er is steeds minder ontzag voor uniformen. Want dit geldt niet alleen voor ambulancepersoneel, maar ook voor politie, onderwijs, brandweer, deurwaarder en sociale dienst’’, aldus Spijk. ,,Het lontje wordt steeds korter en we zien de tendens dat de agressie toeneemt. Van verbaal naar non-verbaal’’, vertelt Duijf.

Om het tij te keren zijn maatregelen nodig. Een voorlichtingscampagne om het publiek uitleg te geven waarom gewonden niet altijd direct naar het ziekenhuis worden gebracht. ,,En nieuwe wetgeving die zwaardere straffen mogelijk maakt’’, stelt vakbondsman Spijk. Ook pleit hij er voor in bepaalde gevallen politie met de ambulance mee te sturen. De VZA geeft het personeel inmiddels ook scholing in het omgaan met en vermijden van agressie. En wil ook meer actie van het openbaar ministerie.

http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/article973559.ece


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #26 Gepost op: 4 oktober 2006, 13:28:48
(...)

Wat in de praktijk wel zo is, is dat bij spoedassistentie, het ROG wel mee gaat rijden indien beschikbaar. Bovendien is de ROG geen ME, dus wat dat betreft zou het kunnen. Ik weet niet wat de bgm exact gezegd heeft over evt. ME-inzet, maar het is een feit dat je niet zomaar even ME inzet. Sowieso duurt het een tijdje voordat de ME beschikbaar is (in de tussentijd zou je al middels een opdracht aan diverse eenheden uit de regio een hele hoop blauwe poppetjes tp kunnen hebben), en bovendien moet je als bgm duidelijk hebben dat het "normale" politiepersoneel de zaak niet aankan zonder ME. Kennelijk is in dit geval de afweging gemaakt dat het normale personeel (uit de hele regio) de zaak voldoende onder controle kreeg zonder ME-inzet.

(...)

Wat is de ROG-eenheid precies?

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #27 Gepost op: 4 oktober 2006, 13:41:08
De Regionale Ondersteunings Groepen; een soort flexibele semi-ME-eenheid die snel, flexibel ondersteuning kan bieden. Een soort Flying Squad/Vliegende Brigade dus. Praktijkvoorbeelden:

invallen in drugspanden, ter ondersteuning van de districten;
instap bij agressieve/verwarde personen, ter ondersteuning van de DHV (bv bij een psychiatrisch centrum; in elk geval moet de "klant" niet dusdanig gevaarlijk zijn dat het AT eraan te pas moet komen);
inzet bij grote vechtpartijen/spoedassistentie;
alles waar met enige spoed veel handjes nodig zijn, zoals bv. afzettingen bij grote branden o.i.d.
greetz,  Enrique


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #28 Gepost op: 4 oktober 2006, 13:43:49
De Regionale Ondersteunings Groepen; een soort flexibele semi-ME-eenheid die snel, flexibel ondersteuning kan bieden. Een soort Flying Squad/Vliegende Brigade dus. Praktijkvoorbeelden:

invallen in drugspanden, ter ondersteuning van de districten;
instap bij agressieve/verwarde personen, ter ondersteuning van de DHV (bv bij een psychiatrisch centrum; in elk geval moet de "klant" niet dusdanig gevaarlijk zijn dat het AT eraan te pas moet komen);
inzet bij grote vechtpartijen/spoedassistentie;
alles waar met enige spoed veel handjes nodig zijn, zoals bv. afzettingen bij grote branden o.i.d.

Zijn dat dan mensen die vanaf thuis worden opgepiept, of zijn dat mensen die tijdens hun politiedienst als ROG oproepbaar zijn?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 4 oktober 2006, 19:40:45
Zijn dat dan mensen die vanaf thuis worden opgepiept, of zijn dat mensen die tijdens hun politiedienst als ROG oproepbaar zijn?

Een rog team is als geheel 'op straat', aan het surveilleren dus. Ze hoeven dus niet bij elkaar geraapt te worden, om het zo te noemen, bij een calamiteit. Bij de ME is het inderdaad dat ze gepiept worden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s