Ambulancepersoneel en politie belaagd - Vlaardingen 01-10-'06

Auteur Topic: Ambulancepersoneel en politie belaagd - Vlaardingen 01-10-'06  (gelezen 8678 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 4 oktober 2006, 19:59:40
Je herkent ze snel... als ze met 4 of meer uit de wagen stappen....


pesje2

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 4 oktober 2006, 20:31:27
Hallo,

Ik hoor het ook om de dag op de tv/radio.

Ik doe mn sectoerwerkstuk (een werkstuk over mijn sector, in dit geval Natuur/gezondheid/techniek en die moet voldoende worden afgesloten anders kan ik fluiten naar mijn diploma) ook over de hulpverlening met de nadruk op agressie en geweld.

Het doel was om een campagne op te starten en een reclamespot te maken en die proberen te laten uitzenden op een regionale zender.

Maargoed weer even ontopic, Is het niet handig om met elke ambulancerit een politie wagen mee te laten rijden en evt. een ME busje vol met ME-ers?? (Grapje, maar het zou wel handig zijn, ik weet het zo nog niet of ik nog door wil gaan voor de ambulance-verpleegkundige..)

Gr. Niels

Gr. Niels


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #32 Gepost op: 4 oktober 2006, 20:59:31
Is het niet handig om met elke ambulancerit een politie wagen mee te laten rijden en evt. een ME busje vol met ME-ers?? (Grapje, maar het zou wel handig zijn, ik weet het zo nog niet of ik nog door wil gaan voor de ambulance-verpleegkundige..)

In principe rijdt bij meldingen van alle onwellen/ongevallen die niet in een woning gebeuren, de politie mee. Ook is het zo dat, bij een melding van een gewonde bij een geweldsincident, de ambu niet tp gaat vóórdat de politie het sein veilig heeft gegeven (dat is dus niks nieuws). Een ME-busje lijkt me wat veel van het goede  ;), maar op bv. oudejaarsnacht, is dat in sommige gebieden (waar het op dat moment onrustig is), soms wel een voorwaarde (ook voor de brandweer).

Het is altijd lastig als je als ambu-bemanning de melding krijgt van iemand onwel in een uitgaansgebied, want dan is er (nog) geen sprake van een geweldsindicatie, dus de ambu rijdt daar direct naartoe (ondertussen wordt de politie meegestuurd, maar het kan natuurlijk voorkomen dat er niet direct een wagen beschikbaar is ofzo, waardoor de ambu als eerste tp komt). Dan kan de situatie ineens omslaan, en dan ben je aangewezen op een noodoproep.
greetz,  Enrique


harold

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 5 oktober 2006, 21:47:28
PVDA wil camera's in ambulances

Fractievoorzitter Peter van Heemst van de PvdA in Rotterdam heeft donderdag gepleit voor camera's in ambulances. Hiermee zouden mensen die ambulancepersoneel bedreigen op beeld worden vastgelegd, waardoor ze sneller zijn aan te pakken.

Burgemeester Ivo Opstelten zei het idee van de PvdA te gaan voorleggen aan het Openbaar Ministerie. Van Heemst stelde vragen aan de burgemeester naar aanleiding van het incident afgelopen weekeinde in Vlaardingen, waarbij ambulancebroeders zich bedreigd voelden en zich terugtrokken. "Schrijnend", vonden de fracties van de Rotterdamse gemeenteraad. "Harde straffen zijn daarom op hun plaats."

Uit: NieuwNieuws.nl


ambu-vpk in opleiding!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #34 Gepost op: 5 oktober 2006, 21:50:31
Opzich wel een goed idee...maar wel heel veel gedoe, en ik weet niet of dat nou wel werkt...  :|


harold

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 5 oktober 2006, 21:55:47
Nouja, weer zo'n goedbedoeld idee van een politicus die ik persoonlijk nergens op vind slaan, net als pepperspray, kogelvrije vesten, instructies op bierviltjes of wapens op ambulances.

Als deze mensen nou eens luisteren naar wat de behoefte is van het ambulancepersoneel, dan komt er sneller, doeltreffende maatregelen. Op deze manier gebeurd er niks, want dit soort ideeen zijn helemaal niet reeel.


Florian van Hunnik

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 6 oktober 2006, 23:34:53
Op 4 oktober heeft de gemeente Vlaardingen dit persbericht doen uitgaan:

Een incident leidde in de vroege ochtend van 1 oktober 2006 tot een massale vechtpartij in het centrum van Vlaardingen. De precieze oorzaak van de vechtpartij is nog onduidelijk. Spanningen tussen jongeren, een mogelijke beroving en alcoholgebruik hebben waarschijnlijk een rol gespeeld.
Burgemeester Bruinsma is tot nu toe in de pers terughoudend geweest met informatie. Hij wilde eerst de feiten van betrokken partijen op een rijtje hebben. Tijdens een persconferentie op 3 oktober zette hij de feiten uiteen die tot dan toe bekend waren.


Burgemeester Bruinsma had van tevoren geen signalen ontvangen dat een dergelijk incident ‘in de lucht’ zat. Vlaardingen is een uitgaanscentrum voor jongeren uit de stad en uit de omgeving. Bij uitgaan horen, helaas, incidenten. Met politie, horeca en andere betrokken partijen is regelmatig overleg om problemen te voorkomen. Een incident van deze omvang was niet te voorzien.

Wat is er gebeurd?
Op zaterdag 1 oktober om ongeveer 00.15 uur lag er iemand gewond en schijnbaar bewusteloos op het wegdek in de omgeving van de Westhavenplaats / Blokmakersplaats. Toevallig passeerde er een vrije ambulance die op weg was naar zijn standplaats. Het personeel daarvan werd door omstanders gevraagd om zorg te verlenen aan de gewonde man. De man was volgens de ambulancemedewerkers kennelijk slachtoffer van een vechtpartij.

Opnieuw vechtpartijen
Op het moment dat het ambulancepersoneel uitstapte om zorg te verlenen ontstond opnieuw een vechtpartij. De situatie werd zo dreigend dat het ambulancepersoneel besloot weg te rijden. Bij het wegrijden hebben omstanders hun agressie geuit tegen het ambulancevoertuig. Het ambulancepersoneel heeft toen spoedassistentie van de politie aangevraagd en is weggereden naar een veilige plek.
 
Ook agressie tegen politie
Na ongeveer vijftien minuten gaf de politie dat sein het weer veilig was. Het ambulancepersoneel werd verzocht de gewonde man te verzorgen. Terwijl ze hulp aan het verlenen waren, begonnen diverse mensen weer te vechten. De agressie keerde zich ook tegen de politie. Toen omstanders gingen vechten op minder dan één meter afstand van de plaats waar het slachtoffer werd verzorgd, rende het ambulancepersoneel naar een veilige plaats.

Slachtoffer naar ziekenhuis
Kort daarop konden de ambulancemedewerkers wel op een veilige wijze de plaats van het incident bereiken en kon het slachtoffer worden afgevoerd naar het Vlietlandziekenhuis in Vlaardingen.

In tegenstelling tot wat er vaak in de pers is gezegd is er geen noemenswaardige schade toegebracht aan het ambulancevoertuig. Wel voelde het ambulancepersoneel zich ernstig bedreigd.

Politieoptreden
Het politieoptreden was erop gericht om de openbare orde te herstellen. De politie zag zich nog twee maal genoodzaakt om geweld te gebruiken. De een keer om een collega die werd aangevallen te beschermen en de tweede keer om de agressieve menigte op afstand te houden. Daarbij zijn onder andere politiehonden ingezet.

De burgemeester heeft om half twee ’s nachts overleg gehad met de politie over de inzet van de Mobiele Eenheid (ME). Hij besloot om geen ME in te zetten, om escalatie te voorkomen. De politie moest zich juist terugtrekken. De politie is wel stand-by gebleven om de situatie te monitoren. In de loop van de nacht is de rust teruggekeerd.

Gewonden en aanhoudingen
Er zijn tijdens de vechtpartijen jongeren gewond geraakt. Het is niet bekend hoeveel. Ook zijn er zes politiemensen gewond geraakt.

Tijdens het incident zijn twee aanhoudingen verricht. Het onderzoek naar verdere strafbare feiten loopt nog. Het wordt niet uitgesloten dat nog meer mensen zullen worden aangehouden.
Het is niet bekend of er aangiftes zijn gedaan door betrokken jongeren.

Wat nu?

Burgemeester Bruinsma vindt het uiterst spijtig dat een dergelijk incident in Vlaardingen heeft plaatsgevonden. “De afgelopen jaren hebben we met de horeca, de politie en andere betrokkenen hard gewerkt aan een plezierig uitgaansklimaat in de stad”, zei hij tijdens de persconferentie op het stadhuis. “Mijn inzet blijft zich daarop richten.”
In overleg met Het Bureau Welzijnswerk (HBW), de organisatie die zich bezig houdt met jongerenwerk, wordt bekeken of de gemeente nog meer kan doen om te werken aan een goed uitgaansklimaat. Daarnaast is er een gesprek gepland met slachtoffers en de ouders.

Eén praktische maatregel is al genomen: op de terrassen aan de Westhavenkade mag buiten geen glas meer worden gebruikt. Verder is in het weekend van 6, 7 en 8 oktober politie ter plaatse om een herhaling van het vervelende incident te voorkomen.

Bron: Vlaardingen.nl


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #37 Gepost op: 31 oktober 2006, 19:39:18
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/binnenland/article1082855.ece


Bruinsma: 'Ambulance Vlaardingen niet belaagd'


VLAARDINGEN -  De ambulance die begin oktober in het centrum van Vlaardingen toevallig langs ongeregeldheden reed, werd niet door een groep van 250 mensen belaagd. Dat heeft onderzoek uitgewezen.


Burgemeester Tjerk Bruinsma heeft de resultaten dinsdag bekendgemaakt. Hij sprak de afgelopen tijd met alle betrokkenen.

De ambulancebroeders zijn in die nacht niet uitgestapt omdat in de buurt van de wagen een vechtpartij gaande was. Zij zagen dat een jongen werd geschopt en geslagen. Zij vreesden zelfs voor zijn leven, maar grepen niet in. Bruinsma kan dit niet begrijpen. De ambulancebroeders voelden zich namelijk niet direct bedreigd, aldus de burgemeester. De agressie was niet tegen hen gericht.

Onrust

De vrienden van de jongen sloegen op het voertuig om de hulpverleners te sommeren hun vriend te helpen. Dat hebben de broeders ook geprobeerd. Pas nadat de ambulance voor de derde keer in het uitgaansgebied kwam en de hulp had ingeroepen van de politie, konden de broeders het slachtoffer meenemen.

De aanleiding voor de onrust was een woordenwisseling tussen vijftien jongeren van allochtone afkomst en drie andere jongens, die net hadden gepind. Een van de drie vrienden raakte bij de ruzie bewusteloos.

Een onderzoek van het Openbaar Ministerie naar de ongeregeldheden loopt nog. De gemeente wil een convenant 'Veilig uitgaan' met het OM, politie en horeca afsluiten.


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #38 Gepost op: 31 oktober 2006, 20:11:12
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/binnenland/article1082855.ece
 Zij zagen dat een jongen werd geschopt en geslagen. Zij vreesden zelfs voor zijn leven, maar grepen niet in. Bruinsma kan dit niet begrijpen.

Moeten 2 ambumedewerkers dan maar tussen een massa knokkende jongeren springen zeker  ::)  Tis erg genoeg om door te moeten rijden als iemand ligt te creperen op de grond, tenminste dat lijkt mij, als simpele burger zijnde, maar die jongens op de ambu moeten ook op hun veiligheid letten toch?  :)  Lekker bezig die burgemeester.

doet me denken aan de titel van een krantenartikel over agressie tegen ambupersoneel dat ik een tijdje terug las, "ambulancechauffeur of superman?" ...  :)


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #39 Gepost op: 12 april 2007, 12:53:55
Geen extreem politiegeweld Vlaardingen

De politie heeft geen buitensporig geweld gebruikt bij de rellen in Vlaardingen in oktober vorig jaar.
 
uitgegeven: 12:04 12-04-2007 gewijzigd: 12:04 12-04-2007  


Er is een rapport gemaakt over het gebruik van het geweld en op basis daarvan oordeelt het Openbaar Ministerie (OM) dat de politie zich professioneel heeft gedragen. Het OM stelt dan ook geen vervolging in tegen politiemensen. Wel worden zes jongeren vervolgd wegens openlijke geweldpleging.

Na de rellen ontstond grote consternatie. Een politiewoordvoerder had gemeld dat een menigte jongeren een ambulance had aangevallen en vernield, maar daar was geen sprake van


Bron: Rijnmond.nl