Wat betreft de richtlijnen voor de voertuigen in Nederland moet ik jullie het antwoord even verschuldigd blijven, maar ik zal even het een en ander navragen en eventueel een linkje plaatsen waar je deze kunt vinden.
Betreft onze motorrijder. Het is waarschijnlijk een goedwillende meneer geweest die een steentje wilde bijdragen aan het "evenement", maar niet helemaal op de hoogte was betreft regelgeving en zich niet realiserend dat het levensgevaarlijk is wat hij aan het doen was. Een buffervoertuig dient om aan te geven dat er iets aan de hand is, enige toeters en bellen (lees optische waarschuwingsmiddelen zoals striping en oranje verlichting) zijn dus wel wenselijk. Daarnaast dient het buffervoertuig ook nog eens als afschermmiddel tussen bijv. ongeval en opkomende verkeer.
De richtlijnen hiervoor conform het Incident Management (protocol dat gebruikt wordt door Politie, Ambulance, Brandweer, RWS, Bergers en overige hulpverleners bij calamiteiten op provinciale en autosnelwegen) is dat het eerste hulpverleningsvoertuig (dat aan richtlijnen voldoet qua toeters en bellen) dat ter plaatse is als buffer geplaats wordt op 100m van het incident. Dit voertuig dient schuin op de weg te worden gezet, met de neus richting het midden van de weg. De inzittenden dienen aan de verkeersluwe zijde uit te stappen, motor blijft lopen en dit is ook het enige voertuig waarbij het zwaailicht aan blijft. Overige hulpverleningsvoertuigen parkeren voorbij het incident in lijn met het incident De wielen dienen naar de verkeersluwe zijde gedraaid te worden (dus richting het ongeval) zodat als er onverhoopt toch iemand tegen dit voertuig aanrijdt het voertuig wegdraait richting geleiderail (vangrail) en in ieder geval niet doorschiet naar de plek waar hulpverleners aan het werk zijn.
Uiteraard komt er, afhankelijk van aard en omvang van het incident, nog meer bij kijken, maar uit bovenstaande lijkt mij duidelijk dat een motor, en zeker een particuliere motor, niet geschikt is om op autosnelwegen als buffervoertuig te dienen. Het lijk mij daarnaast ook zeer onwenselijk dat de bestuurder/verkeersregelaar plaats neemt tussen zijn motor en het opkomende verkeer. Op die manier is hij zelf namelijk de buffer als het even mis gaat.
Voor meer info over IM kun je ook een kijkje nemen op de website
www.incidentmanagement.nl