Verbindingsdienst onder de vlag van Logistiek !

Auteur Topic: Verbindingsdienst onder de vlag van Logistiek !  (gelezen 49839 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 22 november 2006, 15:45:08
Kees,

Je hebt deels gelijk.. Maar ik denk dat de mensen binnen het RK verbindingsdienst de afgelopen jaren organisatorisch ingedud waren.. Door niet vroegtijdig je bakens te verleggen en andere kansen te pakken en nieuwe diensten te ontwikkelen..
En dan krijg je dus dat een organisatieonderdeel dus niet zo geschikt is meer voor de huidige moderne tijd.. Het feit dat het Nederlandse Rode Kruis geen budget beschikbaar stelt voor verbeteringen en aanpassingen van de dienstverlening is daar het bewijs van..
De cultuur bij Logistiek is meer van een dienstverlener en past organisatorisch dus beter bij de facitilaire dienstverlener..

Als ik bedrijfsmatig zou kijken, zou ik inplaats te investeren in cultuur omslag in de VDB, de VDB opdoeken en logisitiek om te vormen naar een brede facilitaire dienstverlener, waar verschillende vormen van informatie en communicatie dienstverlening bij worden onder gebracht..

Als ik kijk naar vrijwilligers beleid, dan zou ik vrijwilligers willen uitdagen om met elkaar een nieuwe organisatie op te zetten die zorgt voor een breed pakket van facilitaire diensten, van GSM en groepsoproepen, van alarmering tot  communicatie oplossingen, ict-applicaties voor incident-management. evenementen registraties, maar ook Aggregaten, stroomverders en logisitieke ondersteuning die je bij calamiteiten nodig hebt. Beheer van Centrale voorraden en regionale voorraden..

De wereld om ons heen veranderd continue.. Darwin zei al "het is niet de sterkste (c.q koppigste) die overleeft, maar degene die zich het meest kan aanpassen aan veranderingen om zich heen die het overleefd." (vrij vertaald)
Dus moet je als (vrijwilligers) organisatieonderdeel inspelen op de behoefte die leeft en niet vast houden aan oude dinosaurrussen..

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 22 november 2006, 20:21:43
Geen bezwaar.
Helaas zit ik (en met mij vele verbindelaars) met het idee dat wanneer het materieel eenmaal bij Logistiek in 1 van de 3 magazijnen staat, het voor ons afgelopen is.
Logistiek gaat voor de uitleen van het verbindingsmateriaal zorgen, reparaties worden ergens centraal in het land gedaan, op 3 stuks na moeten alle voertuigen verdwijnen en die paar inzetten per jaar waar afdelingen nog hulp nodig zouden hebben bij het draaien van een Net Controle Station, worden steeds minder (GHOR neemt ook evenementen over).

Als de VBD een nutteloze dinosaurus is (vele vinden ons nog iets uit de oude Rode Kruis Korps-tijd), dan zijn we gedoemd om uit te sterven en hebben we daar mee te leven.

Ik denk dat er heel wat afdelingen eens aan de bel moeten trekken !!

In mijn regio neemt de GHOR  niks over maar werken we samen en zijn zij aanvullend.
Sinds de Sigma in het leven is geroepen hebben wij juist dankzij hun een inhaalslag kunnen maken. We werken nu veel profesioneler dan jaren geleden.
Het NRK verzorgd bij ons zelfs de verbindingen tijdens evenementen voor de GHOR.
Ook zijn we nog steeeds bezig met werven van verbindingsmedewerkers, dit omdat het aantal grote hulpverleningen toeneemt.

Je moet je steeds vernieuwen en laten zien dat wat je doet nut heeft. Alleen dan heb je bestaandsrecht.

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 22 november 2006, 22:00:42
Citaat van: Eduard,
Het NRK verzorgd bij ons zelfs de verbindingen tijdens evenementen voor de GHOR.

Hoe het ook kan . . . . . http://www.mijnalbum.nl/Album=GHAWQWJK   ;)

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 22 november 2006, 22:16:21
;D ;D

Jasper

• Forum gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 22 november 2006, 22:21:14
Toch vind ik wel dat er vanuit de VBD op dit moment een cultuur is van klagen zonder dat er op een positieve manier kan worden gekeken naar de kansen die e.e.a. bieden. Wanneer je kijkt naar de daadwerkelijke omvang van apparatuur en inzet van de VBD apparatuur (inclusief voertuigen), dan zie je dat veel groot materiaal stil in de loodsen staat. Waarom kun je dit materiaal niet efficienter inzetten en beheren? Voertuigen bijvoorbeeld kosten ook geld wanneer ze stilstaan (afschrijving, onderhoud, verzekeringen etc.) Tevens de vraag hoeveel inzetten voor meerdere dagen vanwege calamiteiten zijn er de laatste 10 jaar geweest. Moet daar een giga-hoeveelheid apparatuur voor worden opgeslagen?
Logistiek wordt i.h.a. alleen ingezet voor opvang voor max 2x24 uur, daarna wordt het materiaal uit Zoetermeer of vanuit defensie gereden. Dus de vraag verandert in de loop van de jaren. Daar moeten we de organisatie van het NRK dus ook op aanpassen, zowel logistiek als ook VBD.

Dat betekent ook dat het materiaal wel beschikbaar blijft voor de VBD, maar dat het ook wel eens in een ander deel van het land kan worden ingezet. Ook betekent het dat bv logistiek zorgt dat het materiaal ter plaatse komt of het wordt opgehaald door iemand van de VBD.
Dus kunnen er op afdelings/districtsniveau best wel porto's en mobi's zijn voor geregeld gebruik. Maar niet in de aantallen die er nu zijn. Misschien kunnen afdelingen ook vaker wat lenen bij elkaar, zodat niet iedere afdeling over alle materiaal hoeft te beschikken. Zo kom je nog eens ergens en ook kun je van elkaar leren. Er moeten natuurlijk wel goede logistieke afspraken worden gemaakt tussen afdelingen onderling. In een dergelijke efficientieslag zie ik alleen maar voordelen.
Dus niet opheffen die VBD, doen zeker nuttig werk! Maar zorg wel dat de organisatie met z'n tijd mee gaat en probeer dat MET ELKAAR en VOOR ELKAAR te realiseren in plaats van alleen maar ongezouten kritiek te leveren. Dat is namelijk wel heel erg makkelijk.  ;)
grt Jasper
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #115 Gepost op: 23 november 2006, 00:24:11
Ehm, vergeet even niet dat alle zaken die binnen een afdeling met reden zijn aangeschaft (ook de radioverbindingsmiddelen) ook door die afdeling zelf zijn betaald. Is beetje triestig als je met lede ogen moet zien dat wat je met z'n allen hebt opgebouwd door een ander wordt afgebroken. Misschien zou het een aardig zijn als V&W (agentschap telecom) voor hulpverleningsdiensten de zelfde regel zou hanteren als voor amateurs en niet jaarlijks een belachelijk bedrag voor elke geregistreerde zend/ontvanger in rekening zou brengen.

Kees  8)

vrw

• Gast
Reactie #116 Gepost op: 27 november 2006, 22:47:05
Geef dan wel aan waarom het niet werkte... ;)

Ik persoonlijk was in gedeeld op Camping C er werdt door de hoofdpost opgeroepn en wij krijgen dat niet mee.op bepaalde momenten
zijn de taakveldcoordinator en ik ovegegaan op het 06 netwerk.

DanielB

• Gast
Reactie #117 Gepost op: 7 december 2006, 17:18:34

Ik persoonlijk was in gedeeld op Camping C er werdt door de hoofdpost opgeroepn en wij krijgen dat niet mee.op bepaalde momenten
zijn de taakveldcoordinator en ik ovegegaan op het 06 netwerk.

Waarmee had dat te maken? Weersomstandigheden, slechte apparatuur?

DanielB

• Gast
Reactie #118 Gepost op: 7 december 2006, 17:47:15
Even nog een offtopic vraag: van welk merk (en typenummer) zijn die ovale oortjes die je om je oorlel kan doen?

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #119 Gepost op: 8 december 2006, 00:41:18
zal voor je kijken of er iets op staat, is overigens goedkoop simpel made in taiwan spul wat je bij iedere radiozaak kunt kopen voor paar cent.

Kees  8)