Ik heb bij een paar afdelingen de verbindingsdiensten aan het werk gezien en wat me met name opgevallen is, is dat sommige (en niet allemaal!) verbindelaars moeite hebben met communiceren.
Moeite hebben met communiceren? Is dat niet raar voor een verbindelaar? Ja en nee.
Het werken met de apparatuur en zorgen dat het draait is meestal niet zo het probleem, daar is de verbindingsdienst kundig genoeg voor. Wat ik wel vindt is dat een aantal verbindelaars niet op de juiste manier (lees juiste toon) met de hulpverleners in het veld omgaan. Ik kan best begrijpen dat de vrijwilligers soms tenenkrommende dingen doen over het portokanaal, slecht luisteren en het protocol niet goed gebruiken. Toch kan je die mensen beter op een beleefde en volwassen manier benaderen, dan er tegen gaan staan te blaten en te schreeuwen. Van een donderpreek gaan mensen echt niet beter luisteren/meewerken.
De indruk die dan ontstaat (bij mij) is dat de VBD zich beter voelt dan de mensen die zij juist moeten ondersteunen.
Kort samengevat; de houding van sommige verbindelaars houdt te wensen over. Over hun technische kennis en kwaliteiten kan ik weinig zeggen, omdat ik daar geen verstand van heb. Het kanaal waarover ze communiceren is in orde, de manier waarop ze communiceren laat nog al eens te wensen over.
Er zullen hier vast heel wat reacties op komen, en ik wil alvast even aangeven dat dit echt niet geld voor alle verbindelaars!