Verbindingsdienst onder de vlag van Logistiek !

Auteur Topic: Verbindingsdienst onder de vlag van Logistiek !  (gelezen 49554 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 2 november 2006, 22:29:42
@Vider

Je hebt gelijk, het lijkt me geen gemakkelijke taak om het NCS te bemannen. Veel van de irritatie bij het NCS is terecht. Ik doelde niet zozeer op de communicatie over het net, maar ook tijdens een briefing, debriefing en face2face tijdens een inzet. Ik vind het jammer om te zien dat een van de vrijwilligers wordt afgesnauwd door een lid van de VBD, om wat voor reden dan ook. Ook al is het misschien een keer terecht, probeer er dan boven te staan en op neutrale toon kenbaar te maken waar het probleem zit. Ruziemaken doen mensen al genoeg.

@vrw

Dat een coördinator taakveld 3 of de coördinator hulpverleningen de leiding heeft tijdens een inzet lijkt me duidelijk. Inderdaad, in sommige gevallen is het lastiger om te zien wie er de leiding heeft. Eenerzijds kan dat liggen aan de houding/attitude van de VBD, maar ook een CO moet duidelijk laten zien wie de leiding heeft en zich niet laten ondersneeuwen.

Wat ook meespeelt in het 'negatieve' beeld dat sommige vrijwilligers van de VBD hebben, is de geheimzinnigheid die op dit forum al eens eerder ter sprake is gebracht. Soms lijkt het wel alsof het werk van de VBD maar stiekem en in achterkamertjes moet gebeuren, want de 'gewone vrijwilligers' snappen het toch niet. Jammer, want als vrijwilligers in het veld begrijpenwat de VBD doet en hoe lastig hun taak soms is, zullen mensen meer geduld en respect opbrengen. Mooi voorbeeld van Vider.

Prettige en constructieve samenwerking moet tenslotte van twee kanten komen. Fijn om te lezen dat het bij sommige afdelingen goed loopt :).

Lowieke

• Gast
Reactie #41 Gepost op: 3 november 2006, 10:02:46
Hallo Allemaal,

Jullie willen graag openheid van de Landelijke Verbindingsdienst, da's duidelijk.
Helaas weet ik als  medewerker van de VBD werkgebied Limburg ook niet echt veel !

Een van de redenen waarom er zo weinig informatie over de toekomst van de VBD naar buiten komt, is het simpele feit dat er nog geen definitieve besluiten zijn genomen.

De coordinatoren van de werkgebieden hebben contact met de mensen van het Landelijk Bureau, maar voor het eind van dit jaar verwacht ik geen nieuws van die kant.
Het is duidelijk dat de plaats, structuur, aansturing en manier van werken van de VBD, in de komende tijd drastisch gaat veranderen, maar in de werkgebieden weten wij ook nog niet hoe.

Veranderen is prima, het kan en moet namelijk altijd beter.
Alleen hoor ik niets over verbeteringen, alleen maar dat de VBD goedkoper moet...

Ik hoop dat we (in welke vorm dan ook) ondersteuning aan onze afdelingen kunnen blijven bieden, waar en wanneer zij dit nodig hebben.

Over geheimzinnigheid binnen het werkgebied Limburg heb ik nog niemand horen klagen, maar het kan ook zijn dat nog niemand iets tegen me heeft gezegd... ;)

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #42 Gepost op: 3 november 2006, 10:17:57
Ik denk dat een heleboel mensen binnen het RK zeker sinds de komst van GSM en LAN het inzicht missen m.b.t. de noodzaak aan radioverbindingsmiddelen en een VBD. Mogelijk ook dat dit wordt versterkt doordat de verbindingsdienst zelfs soms voor verbindelaars met een waas van onduidelijkheden is omgeven. Men wordt namelijk over het algemeen niet meer verteld als noodzakelijk.
Het verbaast mij nog steeds en ik val nu in herhaling dat de jeugd (en die zijn opgegroeid met GSM) bij de reddingsbrigades meer van zulk soort zaken afweet dan de gemiddelde RK'er. Tijd voor eenvoudige en goede voorlichting misschien, ontdaan van alle franje en geheimzinnigheid.

Kees  8) (PE1RNL)

Lowieke

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 3 november 2006, 11:48:41
ontdaan van alle franje en geheimzinnigheid.

Leg me alsjeblieft eens uit waar geheimzinning over gedaan wordt.
Want ik zou echt niet weten waar ik als verbindelaar geheimzinnig over zou moeten, al zou ik het willen...  ???

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #44 Gepost op: 3 november 2006, 14:43:18
Leg me alsjeblieft eens uit waar geheimzinning over gedaan wordt.
Want ik zou echt niet weten waar ik als verbindelaar geheimzinnig over zou moeten, al zou ik het willen...  ???
Het is het meest besloten kliekje in het hele Rode Kruis. Ik kan zo bij ieder taakveld binnenlopen en me welkom voelen, behalve...

Sterker nog: ooit zette ik alvast de porto's in de hoesjes voor een inzet, en dat werd mij absoluut niet in dank afgenomen, zelfs daar werd geen hulp bij gewenst.
Arts  www.alphalog.nl

Lowieke

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 3 november 2006, 15:36:26
Het is het meest besloten kliekje in het hele Rode Kruis. Ik kan zo bij ieder taakveld binnenlopen en me welkom voelen, behalve...

Iedereen is van harte welkom om bij de VBD Limburg langs te komen, vragen te stellen of gewoon even te buurten (en dat gebeurd ook).
Om de week zijn we dinsdag 's avonds van 19.30 tot 22.00 uur aan het werk op onze bovenverdieping in Roermond.  

Dus...

By-the-way:
Alleen als er vier kanalen tegelijk op me brullen tijdens een grote inzet, de PC is vastgelopen, het aggregaat sputtert en ik al 4 uur geen koffie hebben gehad, ben ik niet in de stemming voor bezoekers  ::)

klinknagel

• Forum gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 3 november 2006, 15:48:34
Was al eens een andere topic. "De verbindingsdienst een geheime dienst"

Maar over geheim te spreken:

Het is/was zelfs zo erg.

Dat wat er werdt besproken tijdens de landelijke VBD vergadering in Driebergen. Niet eens werdt medegedeeld

aan de eigen groep (LVD)  aan de ondergeschikten. En als je er om vroeg kreeg je afwijkende antwoordt.

Of dat er helemaal niets was besproken?? (en daarvoor zaten de gehele dag met lunch in Driebergen)

Over geheimzinnigheid gesproken !!

Tís een enge clubje waar naar mijn mening eens goed de bezem door heen moet.

De betere daarbij niet bedoeld natuurlijk.  Want er zullen heus wel goede verbindelaars zijn.

Ik niet. Ik ben een dissident in de ogen van anderen die bang zijn hun fouten te moeten herkenen.

Toen men bv hoorde dat de plan geboren was dat de VBD bij logistiek zou komen.  Wou men de functie al neerleggen.

Blijkbaar bang  hun wel lustigge  MACHTvertoon kwijt te raken.  

Ik heb er ruim  meer dan 5 jaar bij gezeten. En heb er een hele nare na smaak aan overgehouden.
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Vider

• Gast
Reactie #47 Gepost op: 3 november 2006, 22:31:24
Was al eens een andere topic. "De verbindingsdienst een geheime dienst"

Maar over geheim te spreken:

Het is/was zelfs zo erg.

Dat wat er werdt besproken tijdens de landelijke VBD vergadering in Driebergen. Niet eens werdt medegedeeld

aan de eigen groep (LVD)  aan de ondergeschikten. En als je er om vroeg kreeg je afwijkende antwoordt.

Of dat er helemaal niets was besproken?? (en daarvoor zaten de gehele dag met lunch in Driebergen)

Over geheimzinnigheid gesproken !!

Tís een enge clubje waar naar mijn mening eens goed de bezem door heen moet.

De betere daarbij niet bedoeld natuurlijk.  Want er zullen heus wel goede verbindelaars zijn.

Ik niet. Ik ben een dissident in de ogen van anderen die bang zijn hun fouten te moeten herkenen.

Toen men bv hoorde dat de plan geboren was dat de VBD bij logistiek zou komen.  Wou men de functie al neerleggen.

Blijkbaar bang  hun wel lustigge  MACHTvertoon kwijt te raken.  

Ik heb er ruim  meer dan 5 jaar bij gezeten. En heb er een hele nare na smaak aan overgehouden.

Beste Klinknagel,
Inderdaad jammer dat er weinig gecommuniceerd wordt
Wat is een dissident. Iemand die vaak zijn mond open doet met opbouwende kritiek, of iemand die continu loopt te zeuren dat niets goed is. Ik hoop het eerste, want dan betekent dat er iemand nog zijn mond opendoet en is een teken dat het onderwerp wel leeft.

Bij ons wordt er wel gecommuniceerd. als je er interesse hebt wil ik jou zijn bevindingen toekomen.

klinknagel

• Forum gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 3 november 2006, 23:57:51
Beste Klinknagel,
Inderdaad jammer dat er weinig gecommuniceerd wordt
Wat is een dissident. Iemand die vaak zijn mond open doet met opbouwende kritiek, of iemand die continu loopt te zeuren dat niets goed is. Ik hoop het eerste, want dan betekent dat er iemand nog zijn mond opendoet en is een teken dat het onderwerp wel leeft.

Bij ons wordt er wel gecommuniceerd. als je er interesse hebt wil ik jou zijn bevindingen toekomen.

Beste Vider,

Ben er eentje van opbouwende kritiek. En zeuren doe ik mischien ook wel. Maar dan wel als reden, dat ik bepaald niet kan over

onrecht, achterbaksheid, valse beschuldiggingen, zich meer denken te voelen dan een ander, intregiteit aan de laars lappen.
macht misbruik, etc etc.

Zo was er een collega van de lvd. Die heeft de functie van plaatsvervangend coordinator verbindingen.

Deze persoon was het roerend met mij eens. Maar durfde er niets overzeggen.

Waarom niet. Wou geen zelfmoord pleggen. Met andere woorden was bang om zijn functie te verliezen en bang om

te worden gewipt. Hij vond het ZEER jammer zoals het was gelopen. Maar ja " hij was maar de .._02"
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Lowieke

• Gast
Reactie #49 Gepost op: 6 november 2006, 16:12:00
Radioverbindingen zijn niets bijzonders, probeer dat middels een cursusavondje mogelijk met dia's of film wat te verhelderen.

Dat doen we toch al door alle vrijwilligers de Module4a (verbindingen) te laten volgen, 3 avonden theorie en praktijk.

Ze kunnen na afloop een portofoon en een mobilofoon aansluiten (antenne en 12V/220V) en bedienen.
Kennen het NATO-alfabet en de etherprocedures.
Kennen de roepnamenstructuur van het NRK.
Weten wat simplex en semi-duplex verkeer is en globaal hoe radiogolven zich voortplanten (of niet als je in het bos staat...).

Alles wordt uitgelegd, wordt geoefend en examineerd. Wat wil je nog meer?