Verbindingsdienst onder de vlag van Logistiek !

Auteur Topic: Verbindingsdienst onder de vlag van Logistiek !  (gelezen 49553 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klinknagel

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #50 Gepost op: 6 november 2006, 21:59:04
Dat doen we toch al door alle vrijwilligers de Module4a (verbindingen) te laten volgen, 3 avonden theorie en praktijk.

Ze kunnen na afloop een portofoon en een mobilofoon aansluiten (antenne en 12V/220V) en bedienen.
Kennen het NATO-alfabet en de etherprocedures.
Kennen de roepnamenstructuur van het NRK.
Weten wat simplex en semi-duplex verkeer is en globaal hoe radiogolven zich voortplanten (of niet als je in het bos staat...).

Alles wordt uitgelegd, wordt geoefend en examineerd. Wat wil je nog meer?

Heb zelf nog module 4b gedaan .  Jaren geleden( die bestond toen nog).  In de goede oude tijd.

Voortplanting van radiogolven.

T'ja mischien  iets om over na te denken als je drie DC relais op de zelfde TQ laat werken binnen een

straal van 30 km.

Vroeg laast iets over uitleg werking disversitie van de DC relais. Nog geen antwoord mogen ontvangen.

Weet iemand het??
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Lowieke

• Gast
Reactie #51 Gepost op: 7 november 2006, 11:44:26
Vroeg laast iets over uitleg werking disversitie van de DC relais. Nog geen antwoord mogen ontvangen.
Weet iemand het??  

Diversity is mogelijk met de nieuwe DC-relaisposten.
Je werkt allemaal met dezelfde TQ (bijv. binnen een provincie) , maar door de onderlinge synchronisatie tussen de relaisposten zal er met het relais wat het sterktste signaal binnenkrijgt gecommuniceerd worden, i.p.v. met alle relaisposten tegelijk.
Hetzelfde gebeurd ook bij GSM-masten, de sterkste wint.

Mij is verteld dat er een extra print voor moet komen en daar is geen geld voor... ::)

klinknagel

• Forum gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 7 november 2006, 19:30:51
Diversity is mogelijk met de nieuwe DC-relaisposten.
Je werkt allemaal met dezelfde TQ (bijv. binnen een provincie) , maar door de onderlinge synchronisatie tussen de relaisposten zal er met het relais wat het sterktste signaal binnenkrijgt gecommuniceerd worden, i.p.v. met alle relaisposten tegelijk.
Hetzelfde gebeurd ook bij GSM-masten, de sterkste wint.

Mij is verteld dat er een extra print voor moet komen en daar is geen geld voor... ::)

Hoe weten de relais van elkaar wie de sterkse signaal ontvangt???  Hebben ze onderling een kabelverbinding
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 8 november 2006, 01:08:51
Heb me er verder nog niet in verdiept maar er zal een netwerk moeten zijn en een tijdbasis (gps-sturing) voor de antenneopstellingen.

Kees  8)

Lowieke

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 8 november 2006, 09:05:11
Hoe weten de relais van elkaar wie de sterkse signaal ontvangt???  Hebben ze onderling een kabelverbinding

Ik heb begrepen dat via een separate etherfrequentie de zaak synchroniseerd.

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 8 november 2006, 12:29:32
Kan zowel via kabel als aparte etherverbinding lijkt me, hangt er maar vanaf waar je voor kiest.

Kees  8)

Franc

• Forum gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 8 november 2006, 22:29:30
Heb me er verder nog niet in verdiept maar er zal een netwerk moeten zijn en een tijdbasis (gps-sturing) voor de antenneopstellingen.

Als het alleen om diversity gaat, is synchronisatie niet nodig. Bij co-channel/simulcast (dus de relaisposten zenden tegelijkertijd, da's wat anders dan alleen 'diversity') is het wel noodzakelijk om te 'synchroniseren'. Dit kan d.m.v. GPS (als de zenders verbonden zijn via lijnverbindingen) of via een linkverbinding (de genoemde 'separate frequentie').

Gegroet,
Franc

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 9 november 2006, 01:37:21
Is dit dan niet wenselijk Frank?

Kees  8)

Franc

• Forum gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 9 november 2006, 12:00:17
Is dit dan niet wenselijk Frank?

Euh... Huh?  ???
Ik nie begrijp nie? Wat is niet wenselijk? Bij diversity (in de ontvangstweg) is synchronisatie niet nodig. Sterker nog, wát wil je synchroniseren?
Of begrijp ik je verkeerd?   :-[

Gegroet,
Franc

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 9 november 2006, 19:28:56
:-[ mijn fout, co-channel dus

Kees  8)