Het striping verhaal (reflecterende voorzieningen) is eigenlijk heel simpel.
Voertuigen van transportbegeleiders (niet zijnde motorfietsen) moeten momenteel zijn voorzien van rode reflecterende chevrons aan de zijkant (richtlijnen RDW). Met de nieuwe Regeling Verkeersregelaars en de wijzigingen in BABW, WVW en Voertuigreglement zullen ook de regels voor de transportbegeleidingsvoertuigen worden bijgesteld. Hoe dat exact gaat worden is bij mij op dit moment niet bekend.
Hulpverleningsvoertuigen en/of opsporingsdiensten worden voorzien van striping conform voorschrift van Binnenlandse Zaken of andere ministeries (dus blauw/oranje voor politie, rood/blauw voor ambulance, blauw/wit voor de brandweer, geel/blauw voor bergingsdiensten, geel/groenig (wat de precieze naam ook moge zijn) voor RWS, geel/groen voor Douane, enz.).
Voor vrachtwagens (met name de trailers) geldt verder dat deze voertuigen sinds vorig jaar moeten zijn voorzien van retroreflecterende contourmarkering. Deze verplichting wordt overigens gefaseerd ingevoerd; dus de nieuwe voertuigen/trailers eerst.
Andere vormen van striping (op motoren, privé voertuigen, bedrijfswagens, vrachtwagens, enz.) zijn feitelijk niets anders dan retroreflecterende stickers/voorzieningen. Het Voertuigreglement is daar heel duidelijk over. Als je reflecterende materialen wil toevoegen, dan mag dat, mits witte reflectie op de voorzijde, rode reflectie op de achterzijde (niet zijnde driehoeken i.v.m. de "aanhangerdriehoeken") en gele reflectie op de zijkanten. Dit zijn de enige toegestane kleuren aan reflectie. Striping in andere kleuren is dus simpelweg niet toegestaan.
Helaas is er in de loop der jaren een grote wildgroei ontstaan in het toepassen van reflecterende striping. Beveiligingsdiensten, wegwerkers, verkeersregelaars, iedereen rijdt met alle kleuren op zijn motor/auto/bus om maar zoveel mogelijk op te vallen, liefst natuurlijk zoveel mogelijk op de politie lijkend
Overigens is het met de nieuwe Regeling Verkeersregelaars en de bijbehorende wijzigingen van BABW, WVW en Voertuigreglement definitief afgelopen met het verkeer regelen vanaf een motor. Het geven van aanwijzingen vanaf een voertuig of motorfiets wordt zelfs strafbaar gesteld. Uiteraard kan een motorfiets nog steeds worden gebruikt om snel van A naar B te verplaatsen, maar - zoals eigenlijk altijd al de bedoeling was - het is nu dus definitief vastgelegd in de wet dat de aanwijzingen zelf te voet gegeven moeten worden. Het gebruik van motoren voor transportbegeleiding is ook definitief uitgesloten.