Fend-off betekend het schuin zetten van het voertuig met de wielen afgedraaid naar de verkeersluwe zijde waarbij de neus van het voertuig in de richting staat waar het verkeer heen "gedwongen" moet worden.
Op de vluchtstrook komt geen verkeer (als het goed is) en er hoeft dus ook geen verkeer naar een andere rijbaan gedwongen te worden.
Daarom is het protocol om voertuigen op de vluchtstrook recht te zetten, zover mogelijk van de rijstroken en met de wielen afgedraaid naar de verkeersluwe zijde zodat het voertuig, wanneer dit onverhoop toch van achter aangereden wordt, niet over de snelweg begint te slingeren.
Wanneer het voertuig schuin (in fend-off) zou staan neemt het veel meer ruimte in beslag en komt dichter bij de rijstroken te staan. Kans op een aanrijding met het buffervoertuig is dus veel groter wanneer een onoplettende bestuurder even buiten de lijntjes kleurt.
Wanneer het voertuig recht staat, voldoet het om alleen alternerende verlichting te voeren. Hierdoor wordt het tegenmoet komende verkeer niet onnodig afgeleid door zwaailichten. Dit vermindert weer de kans op filevorming en incidenten door kijkers.
Wanneer een IM hulpdienst de vluchtstrook op rijdt ter beveiliging van een incident worden er wel zwaailichten gevoerd. Deze gaan uit zodra het voertuig stil staat.
Wat betreft de ontheffing van AVD. Ik weet natuurlijk niet wanneer ze eventueel tijdelijke ontheffing hebben, maar denk dat mijn ongenoegen over de werkwijze van dit bedrijf niet geheel ongegrond zijn als ik van de diverse forumleden de verhalen hoor.