Gezien het verhaal en de genoemde artikelen in het antwoord hierboven weet ik nu niet meer hoe je als verkeersregelaar je voertuig het beste kan aankleden.
En daarnaast niet in strijd met de wet en regelgeving handeld.
Zeker gezien het stuk wat ik hieronder zal plaatsen wat dan specifiek voor Transportbegeleiders geldt.
Verder mogen ze de taal wel eens wat makkelijker en dus leesbaarder maken.
Het zijn en blijven echt ambtenaren die dit soort dingen maken en verspreiden.
CITAAT: Regeling Verkeersregelaars 2009:
BIJLAGE 3
Onderdeel A: eisen als bedoeld in artikel 14, tweede lid
1) Het begeleidingsvoertuig heeft over een lengte van tenminste 2,50 meter een minimale daklijnhoogte
van 1,75 meter.
2) De kleur van de buitenzijde van het begeleidingsvoertuig is geel RAL 1003, 1004 of 1023.
3) Het begeleidingsvoertuig is voorzien van geel zwaai- knipper- of flitslicht. Hieronder wordt verstaan verlichting, bestaande uit een set gele signaalverlichting.
De verlichting is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 25 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,50 m boven het wegdek.
Ter ondersteuning van de set mag aan de voorzijde van het voertuig symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig op een hoogte tussen 0,40 m en 1,20 m boven het wegdek een set secundaire gele signaalverlichting zijn aangebracht. De zichthoek van de secundaire set is ten hoogste 90°.
De secundaire set is alleen
in werking wanneer de primaire signaalverlichting is ingeschakeld. De secundaire set mag separaat uitschakelbaar zijn.
4) Het begeleidingsvoertuig is voorzien van een verlichte transparant als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel bb1, van het Voertuigreglement, welke zodanig op het voertuig is bevestigd dat deze aan de achterzijde goed zichtbaar is.
5) Opvallende markering van het begeleidingsvoertuig Contourmarkering:
Het begeleidingsvoertuig is voorzien van volledige contourmarkering aan de zijkanten en de achterkant die voldoet aan de volgende eisen:
• De opvallende markering is zo dicht mogelijk bij de rand van het begeleidingsvoertuig aangebracht;
• De opvallende markering wordt zo horizontaal en verticaal mogelijk aangebracht, aansluitend
op de vorm, structuur, constructie en het gebruik van het begeleidingsvoertuig;
• De afstand tussen de opvallende markering aan de achterkant en ieder verplicht remlicht moet ten minste 200 mm bedragen;
• De kleur van de opvallende markering is wit of geel aan de zijkanten en rood, wit of geel aan de achterkant;
• Het materiaal voor de contourmarkering voldoet aan ECE-reglement nr. 104, klasse C, en is geďnstalleerd overeenkomst hoofdstuk 2, titel 10, § 9 van de Regeling permanente eisen.
Markering zijkanten:
Binnen de contourmarkering zijn de zijkanten voorzien van een markering uitgevoerd als chevronpijlen die naar de voorzijde van het begeleidingsvoertuig zijn gericht, die voldoet aan de volgende eisen:
* De afmetingen van het totale gemarkeerde gebied zijn minimaal 1,00 m in de lengterichting van het voertuig en minimaal 0,30 m hoog;
• De breedte van de pijlen is 0,10 m, de kleur is afwisselend rood en geel;
• Het materiaal voldoet aan ECE-reglement nr. 104, klasse E;
• De markering is zodanig aangebracht dat deze geen nadelige invloed heeft op de effectiviteit van de contourmarkering en de verplichte lichten en retroreflecterende voorzieningen. In ieder geval mogen de retroreflecterende chevronpijlen niet meer dan 1/3 deel van de totale
oppervlakte binnen de omtrek van de contourmarkering uitmaken.
Markering voorkant:
De voorkant is voorzien van een diagonale markering, uitgevoerd in rode en witte lijnen, die voldoet aan de volgende eisen:
• De oppervlakte van het gemarkeerd gebied is minimaal 0,50 m2;
• De breedte van de lijnen is minimaal 0,10 m en maximaal 0,12 m;
• De lijnen wijzen, onder een hoek van 45° naar boven gericht, symmetrisch naar het verticale mediaanlangsvlak van het voertuig;
• Het materiaal voldoet aan ECE-reglement nr. 104, klasse E.
Markering achterzijde:
Binnen de contourmarkering is de achterzijde voorzien van een diagonale markering uitgevoerd in
rode en witte lijnen, die voldoet aan de volgende eisen:
• De oppervlakte van het gemarkeerd gebied is minimaal 0,50 m2;
• De breedte van de lijnen is minimaal 0,10 m en maximaal 0,12 m;
• De lijnen wijzen, onder een hoek van 45° naar boven gericht, symmetrisch naar het verticale
mediaanlangsvlak van het voertuig;
• Het materiaal voldoet aan ECE-reglement nr. 104, klasse E.
Overige eisen:
Elk afzonderlijk deel van het markeringsmateriaal is voorzien van een goedkeuringsmerk als
bedoeld in artikel 5.3.57, zesde lid, van het Voertuigreglement.
6) Het begeleidingsvoertuig mag aan de beide zijkanten zijn voorzien van een bedrijfsnaam of -logo.
Deze aanduiding bedraagt op beide zijden ten hoogste 0,40 m bij 0,20 m.
De aanduiding is niet
retroreflecterend uitgevoerd.
7) Het begeleidingsvoertuig is aan de voor- en achterkant voorzien van de aanduiding ‘convoi exceptionnel’.
De aanduiding heeft een hoogte van ten hoogste 0,20 m en mag niet breder zijn dan het begeleidingsvoertuig.
De aanduiding is niet retroreflecterend uitgevoerd.
Einde Citaat
Wie het weet mag het vertellen. Leuker kunnen ze het in Den Haag niet maken, makkelijker ook niet trouwens.
Nu het toch min of meer gaat over uniformiteit van verkeersregelaars voertuigen.
Wat vinden jullie behalve het verplichte verkeershesje c.q. verkeersjas goede kleding om de verkeersregelaars mee op straat te zien.