http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article685442.ece’Huisartsenpost negeerde noodmelding’
DORDRECHT - De vader van het Dordtse gezin dat woensdag ontsnapte aan de verstikkingsdood door koolmonoxidevergifting, gaat een klacht indienen tegen de huisartsenpost in zijn plaats.
Bahattin Güler belde rond half vier ’s ochtends de huisartsenpost. Hij en zijn vrouw waren duizelig, misselijk, hadden zware hoofdpijn en hartkloppingen en konden niet op hun benen staan. ,,Ik heb al deze symptonen genoemd. Nadat de telefoniste de arts had geraadpleegd, kreeg ik het advies een kopje thee met suiker te nemen.’’
De jonge vader van een zoontje van drie en een vier weken oude baby belde vervolgens de brandweer. Die ontruimde het huis nadat enorm hoge waardes koolmonoxide waren gemeten, veroorzaakt door de cv-ketel waarvan de afvoerpijp was losgeschoten.
,,Vanuit het ziekenhuis heb ik de huisartsenpost nog bedankt. Als het aan hen had gelegen, waren we dood geweest.'' Met een officiële klacht wil Güler de gang van zaken aan de kaak stellen. ,,Dit kan toch niet! De arts zal geen zin hebben gehad om te rijden, wat kan het anders zijn? Ze gaan niet serieus met mensen om, terwijl ze er juist zijn om te zorgen voor mensen.’’
Volgens directeur H. van Pelt van de huisartsenpost ligt het genuanceerder. Ze heeft donderdag de rapportage van het telefoongesprek opgevraagd en onderzocht. ,,De heer Güler belde inderdaad met een aantal klachten, maar meldde gelijk dat het ging om koolmonoxide en dat hij alle ramen had opengezet. Daarop is er overleg geweest tussen de doktersassistente en de dienstdoend huisarts. Het advies was: ramen open houden voor zuurstof , kopje thee met suiker nemen en als het niet goed gaat, terugbellen. De arts heeft direct geïnformeerd naar het type verwarming. Het bleek te gaan om centrale verwarming die al was uitgezet. In zo’n zeldzame situatie heb je niet direct meer een alarmerend gevoel.’’
Van Pelt zegt niet anders te kunnen concluderen dat er ’exact volgens het boekje is gehandeld’. ,,Maar ik trek me dit voorval wel aan. Als er een klacht komt, wordt die ook serieus behandeld. Iedere klacht is voor ons een leermoment die kan leiden tot kwaliteitsverbetering.’’