Vervoeren slachtoffers

Auteur Topic: Vervoeren slachtoffers  (gelezen 10352 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bart

  • Gast
Gepost op: 14 augustus 2002, 22:05:29
Gegroet,

Wie kan mij duidelijk maken waarom er in Amsterdam e.o. nooit met een so. gevlogen wordt? als een so. stabiel is en de heli gaat toch retour VU dan is het toch de snelste manier om so. op de trauma afdeling te krijgen?? Of kijk ik te veel naar ER live...

Groet, Bart




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2002, 22:23:30
In principe is de heli er voornamelijk voor bedoeld om het MMT (Mobiel Medisch Team) op de plaats des onheils te brengen.
En als ik het goed heb begrepen is de ruimte achterin ook niet zo geweldig. In een ambu heb je in elk geval meer werkruimte dan in een heli.
Vaak rijden de arts en/of de verpleegkundige van de heli met de ambu mee naar een ziekenhuis.

Christian


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2002, 16:49:15
Hoi Bart,

De ruimte in de heli is inderdaad erg krap. In principe worden er geen patiënten vervoerd met verwondingen vanaf de romp, omdat bv. een patiënt met een ernstige verwonding aan de benen veel bloed zou kunnen verliezen, zonder dat dit snel opgemerkt wordt, en er iets aan gedaan kan worden.

De heli is in sommige gevallen wel veel sneller ter plaatse, dus soms moeten de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen worden. Vergeet hierbij niet, dat er nog veel tijd overheen gaat, eer de patiënt uit de heli in het ziekenhuis gereden kan worden. In sommmige ziekenhuizen staat het heliplatform namelijk wel op het ziekenhuisterrein, maar dan is er soms nog een ambulancerit nodig van platform naar de SEH van het ziekenhuis.
De AED specialist van Europa


Paul

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2002, 10:16:20
Indien er voor gekozen is om een traumahelikopter ter plaatse te laten komen, dan wordt er per inzet bekeken of transport door de lucht meerwaarde heeft voor de gehele behandeling van de patient.
Dit gaat in nauwe samenwerking met ambulancepersoneel en eventueel aanwezige OVDG.
Uit een reaktie van een collega begreep ik dat de LL 1 (LL = Lifeliner) en LL 2 gelet op de inrichting van de helikopter bepaalde normen hanteren voor het vervoer van de patient.
Voor zowel de LL3 en LL4 ligt dit iets anders.
Daar deze machines recent ontwikkeld zijn beschikken zij over een andere werkruimte en inlaadprocedure.
Tijdens de vlucht is het gehele lichaam van de patient te observeren.
De patient wordt aan de zijkant op een stretcher in de helikopter geplaats.
Voor zowel in als uitladen moet gerekend worden op 5 minuten werk, waarbij het oversluiten van apparatuur vaak het meeste werk is.
Apparatuur die al aangesloten is door AHV, daar zij als eerste ter plaatse waren, is vaak niet luchtvaart gecertificeerd, en kan om die reden niet mee genomen worden. Dit zou elektronische storingen tijdens de vlucht kunnen geven.
Indien bij het ontvangende ziekenhuis de helispot gedislokeerd is vanaf de SEH, dan moet ook die tijd in de berekening mee worden genomen of een luchttransport in relatie staat tot tijdswinst voor de behandeling van de patient.

Voor liefhebbers staan er afbeeldingen op

http://www.pbase.com/brandweer/trauma_heli

Deze site heeft 4 pagina's.
Op foto P1010004.jpg pagina 2 staat een afbeelding van het brancardsysteem van de LL 3 en LL 4

Paul


Robert

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2002, 19:55:53
Het klopt dat er een verschil is tussen de type helicopter gebruikt in R´dam en A´dam. Namelijk een Bolkow 105. Deze is overigens niet goedgekeurd voor het werk wat zij doen en de ANWB moet daarom ook andere toestellen gaan inzetten. Bovendien is de BO 105 bij warm weer veel gewicht te heffen. Ook het hooveren is dan een probleem. De MD 90 van Schreiner air, welke de provider is van Nijmegen en Groningen is een robuster toestel. Deze voldoet wel aan alle eisen en hiermee kan dus gemakkelijker een patient worden vervoerd. Echter dit gebeurd in uitzonderlijke gevallen en op indicatie zoals de anderen ook reeds melden.


Edwin

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 september 2002, 13:50:38
Op het brandweernet staat een artikel uit de krant, waarin staat dat de heli van Brugge wel slachtoffers vervoerd. weet iemand of dit vaker gebeurt in België of is dit ook heel soms?


Robert

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 september 2002, 20:38:23
Een paar jaar geleden heb ik de helikopter uit Brugge van zeer dichtbij mogen aanschouwen. Hierbij moet je echter qua medische voorzieningen aan de binnenzijde niet veel voorstellen. Er kan inderdaad een brancard in. Wellicht zijn er anderen die een wat recenter beeld hebben van de heli uit Brugge.


jeroen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 4 september 2002, 15:51:22
Volgens mij is de insteek in Belgie anders.
Is het in nederland zo dat de heli vooral bedoeld is voor het vervoer van een MMT naar een incident, in Belgie is de heli vooral bedoeld om slachtoffers snel te vervoeren naar een ziekenhuis.

Correct me if i'm wrong.


Paul

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 4 september 2002, 20:51:23
De nederlandse traumahelikopters zijn primair bedoeld voor het snel ter plaatse brengen van een medisch team.
Indien de casus ter plaatse dermate ernstig is dat luchttransport geindiceerd is dan kan er tot luchttransport over gegaan worden.
De keuze's kunnen vanuit verschillende hoeken bepaald worden.
Overleg en wederzijdse adviezen van zowel de AHV / OVDG alsook het MMT zijn bepalend in de keuze.
Leidend in deze moet de kwaliteit van zorg zijn aan de patient.
Protocollair gezien zijn er (nog) geen afspraken over wel of niet vervoeren door de lucht.

Paul


MBijker

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2003, 21:18:00
Ik heb gehoord dat de nieuwe ll4 van groningen dus 2 personen kan vervoeren.
Betekent dit dan ook dat er meer ruimte is? om de patienten te behandelen? Of heb ik het verkeerd gehoord.

Mvg, Mark Bijker
mbijker@112Groningen.nl