hulpverlening bij survivalrun

Auteur Topic: hulpverlening bij survivalrun  (gelezen 6247 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Gepost op: 8 oktober 2006, 19:14:30
Misschien wel eens leuk om van elkaar te lezen wat er allemaal aan hulpverlening plaats vind bij het Rode Kruis. Hier een verslagje van vandaag!

Vandaag hulp verleend bij de survivalrun in Leeuwarden. Voor mij begon het op een maandagavond met een vergadering. Eerst de route doornemen en afstemmen wie wat doet. Zo was de luchtmacht aanwezig met twee ambulances voor vervoer op het terrein.

Ook twee artsen waren aanwezig voor assistentie en de reddingsbrigade voor de hulpverlening op het water.

De drie EHBO posten werden bemand door het Rode Kruis en een voertuig reed over het terrein om assistentie te verlenen daar waar nodig.

Verder was de verbindingsdienst aanwezig om ondersteuning te verlenen met verbindingsmateriaal.

De dag zelf begon vroeg, eigenlijks wat vroeger dan nodig was maar dat kan volgend jaar wel wat later. Zelf reed ik op de PAM mee en als eerste gingen we bij een aantal posten aan het begin van de route staan omdat dit wel ver verwijderd was van de eerste post. Alles verliep rustig en na een aantal wisselingen van locaties kwam het einde zonder noemenswaardigheden inzicht.

En zoals vaak zat het hem in de staart. We kregen een melding om een slachtoffer te vervoeren naar de huisartsenpost. Maar al snel werd de melding ingetrokken omdat de luchtmacht het vervoer zelf gingen verzorgen. Zij waren ook degene die het slachtoffer met één van de artsen had behandeld.
Wel reden we door richting de finish om halverwege bij een hindernis een nieuwe plek in te nemen. Maar daar waren we maar net of het werd duidelijk dat een ambulance met spoed onderweg was. Omdat het terrein groot was werd besloten dat wij de ambulance zouden begeleiden naar de locatie. De ambulance was gewaarschuwd omdat een deelnemer van zo'n 4 meter uit een hindernis was gevallen. Maar het opvangen van de ambulance verliep niet helemaal zoals het hoorde omdat ze toch een andere route namen dan daar waar we klaar stonden. Maar alles kwam goed doordat ambulance vanaf de andere locatie opgevangen kon worden.
Ondertussen was het so dat vervoerd zou worden door de luchtmacht nog steeds op het terrein aanwezig. Omdat de luchtmacht ambulances nu bezet waren namen we zelf de rit weer over. Maar door de tijd die er overheen gegaan was en een arts de situatie nog eens bekeken had hoefden we niet meer naar de huisartsenpost. We leverden het slachtoffer thuis af alhoewel het niet helemaal de bedoeling is om mensen thuis te brengen. Eenmaal terug op locatie was het evenement afgelopen en namen we afscheid van de organisatie. Nog een bakje thee of koffie bij de verbindelaars in het Rode Kruis gebouw en de dag was weer ten eind.

Nu nog een vergadering om alles na te bespreken en dan weer wachten op volgend jaar!

Groet Anne

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2006, 17:35:33
Het is erg leuk om een survivalrun te begeleiden. Ik heb het ook ooit gedaan. Erg leuk om te doen (alleen de organisatie was wat minder). Maar echt met winterse temparaturen en iedereen maar doorbikkelen...zelfs jongetjes en meisjes van 7-8 jaar....

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2006, 17:59:03
Voor de tijd van het jaar troffen de deelnemers het dit keer met het weer. Op de open vlakte stond er wel een gemene wind waardoor je het wel gemeen koud kon krijgen in je natte kloffie. Het viel dit jaar dan ook mee met onderkoelde deelnemers. Maar het blijft toch een lastig parcours die ondanks de goede weersomstandigheden zwaar te noemen is.

De organisatie is echt super te noemen, als je alleen al ziet wat voor organisaties hun hulp aanbieden bij dit evenement. Zo helpt de luchtmacht met het opbouwen van de hindernissen, logistieke ondersteuning en de militaire ambulances. Ook de scouting bouwt mee en begeleid de deelnemers bij de hindernissen. De plaatselijke atletiek vereniging doet veel organisatorisch werk. Een duikploeg is aanwezig bij sommige water onderdelen. O.a. bij de duiker onder een autoweg door. De reddingsbrigade is te vinden bij diverse wateronderdelen. Leerlingen van scholen zijn aanwezig om de deelnemers te begeleiden bij de hindernissen en zo zijn er nog heel veel vrijwilligers te vinden die op verschillende manieren hun assistentie verlenen. Mooi om te zien dat alles zo goed verloopt ondanks het groot aantal deelnemers, vrijwilligers, het grote terrein etc. Ook de reactie van de deelnemers is elk jaar weer positief over de organisatie, de soorten hindernissen enz. Vooral die duiker onder de weg door is een bijzondere hindernis, met je hoofd net boven water (meer ruimte is er vaak niet) een geruime afstand wadend door het koude water naar de andere kant van de autoweg.
Groet Anne

Bart_RK

• Junior gebruiker
  • **
  • Hulpdienstvrijwilliger, Afdeling Willebroek
Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2006, 21:13:06
Hoj,

Die eerste foto, die pantserachtige wagen, is dat er eentje van het NRK, of van de Medical Compnent van het Leger (Medische Dienst van het leger in België)
De mannen van het Rode Kruis zijn geweldig. Waar de ontploffingen het ergst zijn, daar zijn zij - RW Thompson, WOII veteraan -

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2006, 21:30:06
Hoj,

Die eerste foto, die pantserachtige wagen, is dat er eentje van het NRK, of van de Medical Compnent van het Leger (Medische Dienst van het leger in België)

Goed....wat denk je??
Wat hints  ;D
1) je ziet een nederlandse 3-kleur
2) je ziet een zwarte band met "NL"
3) je ziet iemand in een legeruniform achter de auto
4) je ziet een geel rondje met een nummer erin...

Ik denk dat je inmiddels je antwoord al wel hebt of zelf kunt bedenken...hihi..

(t is allemaal wat cynisch bedoeld hoor... ;D ;))

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2006, 12:22:33
Het is er inderdaad eentje van het het leger, de luchtmacht geeft ondersteuning bij het evenement. Zo zijn er twee van deze voertuigen aanwezig omdat de reguliere ambulances niet van de weg afkomen. Slachtoffers worden, als het nodig is, vervoerd met deze wagens tot op de rand van het evenementen terrein en worden daar overgedragen aan de reguliere ambulance. Dit is afgelopen zondag ook gebeurd met een s.o. dat uit een hindernis was gevallen.

Voor de afdeling hebben we de beschikking over twee PAM voertuigen en een verbindingswagen.
Groet Anne

Bart_RK

• Junior gebruiker
  • **
  • Hulpdienstvrijwilliger, Afdeling Willebroek
Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2006, 21:48:29
Goed....wat denk je??
Wat hints  ;D
1) je ziet een nederlandse 3-kleur
2) je ziet een zwarte band met "NL"
3) je ziet iemand in een legeruniform achter de auto
4) je ziet een geel rondje met een nummer erin...

Ik denk dat je inmiddels je antwoord al wel hebt of zelf kunt bedenken...hihi..

(t is allemaal wat cynisch bedoeld hoor... ;D ;))

Nou zeg ;)
naah k had er gewoon in het begin niet op gelet.

Maar, klein vraagje: jullie mogen dus geen SO's per ambulance naar het hospitaal brengen? of begrijp ik het verkeerd? Bij ons in België mag iedereen die gekwalificeerd is (hulpverlener verzorging(enkel als begeleider dacht ik), opleiding ambulancier (ZWH of DGH), of een urgentie verpleegkundige) een SO met de ziekenwagen afvoeren.  (althans voor zover ik weet, ik moet es naatrekken of het wel 100% klopt wat ik hier schrijf ::))
De mannen van het Rode Kruis zijn geweldig. Waar de ontploffingen het ergst zijn, daar zijn zij - RW Thompson, WOII veteraan -

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2006, 11:51:21
Het Rode Kruis verschilt erg met dat van België, het vervoer van patiënten mag hier niet gedaan worden door het Rode Kruis. Bij sommige evenementen is dat anders geregeld. Bijvoorbeeld bij de fietselfstedentocht, 15.000 recreanten fietsen een tocht van  zo'n 200 kilometer. Dit is zo'n grote aanslag op de reguliere ambulance hulpverlening dat we in opdracht van de meldkamer ambulance ritten rijden met slachtoffers welk zittend vervoerd kunnen worden en die in de auto geen directe zorg nodig zijn. Opdrachten hiervoor komen ook alleen van de meldkamer ambulance.

Ik ben nu ook wel erg nieuwsgierig hoe het vervoer van deze categortie slachtoffers bij andere afdelingen is geregeld?
Groet Anne

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2006, 01:00:17

Ik ben nu ook wel erg nieuwsgierig hoe het vervoer van deze categortie slachtoffers bij andere afdelingen is geregeld?

In zandvoort hebben we op het circuit 2 ambulances een staat er op de baan voor de race en wordt aangestuurd door het circuit. De andere wordt voor het publiek. Vervoer vind alleen plaats op het terein van het incident naar de hoofdpost en vervoer naar ziekenhuis gaat met de reguliere ambulance. Voor het duinterein rond het circuit hebben we bij hele grote evenementen een 4WD Kawasaki Mule tot onze beschiking. Hier mee kan alleen een zittend slachtoffer vervoerd worden.

In theorie zou het kunnen dat de CPA vraagt of we zelf kunnen vervoeren met de ambulance maar is in de 3 jaar dat ik in zandvoort rondloop nog nietgebeurd heb ik in de 3 jaar dat ik daar rondloop nog niet gezien ..

Edit : even een zinnetje veranderd  ::)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2006, 01:06:40
In zandvoort hebben we op het circuit 2 ambulances een staat er op de baan voor de race en wordt aangestuurd door het circuit. De andere wordt voor het publiek. Vervoer vind alleen plaats op het terein van het incident naar de hoofdpost en vervoer naar ziekenhuis gaat met de reguliere ambulance. Voor het duinterein rond het circuit hebben we bij hele grote evenementen een 4WD Kawasaki Mule tot onze beschiking. Hier mee kan alleen een zittend slachtoffer vervoerd worden.

In theorie zou het kunnen dat de CPA vraagt of we zelf kunnen vervoeren met de ambulance maar is in de 3 jaar dat ik in zandvoort rondloop nog niet gebeurd.

Ik wel Joost... Vorig jaar DTM en twee jaar geleden DTM