LANDELIJKE OEFENING

Auteur Topic: LANDELIJKE OEFENING  (gelezen 8261 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 1 november 2006, 00:01:28
Hoe zou het nu in NL gaan als op dit moment een dijk / duin zou doorbreken en de randstad zou onder lopen.... :-X :-X :-X

Ik denk dat ik mezelf dan maar verzuip. Volgens mij wordt het dan toch één grote chaos. Wachten totdat je niet gered wordt heb ik geen zin in, heb vandaag al lang genoeg gewacht.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 1 november 2006, 00:17:38
Ik denk dat ik mezelf dan maar verzuip. Volgens mij wordt het dan toch één grote chaos. Wachten totdat je niet gered wordt heb ik geen zijn in, heb vandaag al lang genoeg gewacht.

misschien wel een nieuw topic.... 'wat zou jij doen bij een dijk doorbraak?'  ;) :D

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #22 Gepost op: 1 november 2006, 10:32:25
Mensen moeten worden opgeleid t.a.v. zelfredzaamheid. M.b.t. de opmerking over het aantal dodelijke slachtoffers in 1953 wil ik stellen dat indien de mensen niet zo zelfredzaam waren geweest er véél neer doden waren gevallen. Mensen die de innundatie door de Duitsers hadden meegemaakt hebben zich mogelijk verkeken omdat nu het getij binnen het gebied bepalend werd en veel schade heeft gebracht.
Ik denk enigzins te weten waar ik over praat door de verhalen van m'n vader die één van de mensen was die met de sloep van de gestrande "Bore VI" mensen en hun spullen uit verdronken gebied heeft gehaald en een gedeelte van mijn familie in ondergelopen gebied woonde.
Later is hij ook ingezet door de gemeente bij het helpen opruimen bij de overstroming in Oostzaan.

Het grootste gedeelte van je hulpverleningsmateriaal en verbindingen in het gebied is niet inzetbaar omdat het deels onder water is verdwenen of dat het nergens kan komen omdat wegen aangelegd na de ramp om gebieden met elkaar in verbinding te brengen inmiddels zijn gesloopt en teruggegeven aan de natuur. Planologen hebben de afgelopen decennia totaal niet rampgericht gedacht en daardoor leven er gigantisch veel mensen in potentieel gevaarsgebied die daarmee geen enkele binding (en dus know-how) hebben.
Deze mensen zullen waarschijnlijk als ratten het zinkende schip verlaten en zorgen door hun gigantische uitstroom voor volledig verstopte wegen in beide richtingen.
Het grootste gedeelte van je hulpverleners kun je afschrijven omdat ze verdronken zijn of bezig zichzelf in veiligheid aan het brengen zijn of mensen uit hun direkte omgeving aan het helpen zijn.

Zaken zullen zo snel mogelijk in kaart moeten worden gebracht voor doelmatige hulpverlening. Dit zal men doen met fotoverkenners van de luchtmacht. Om de hulpverleners snel van de juiste informatie te voorzien zal men goede dataverbindingen moeten hebben tot in het veld.
Evacuatie zal zo snel mogelijk volgens strak georganiseerd plan moeten geschieden en hulpverleningseenheden zullen zo snel mogelijk van buiten af (bijv. door de lucht en over open water) in zeer ruime mate moeten worden aangevoerd. Dit alles vereist leiding door mensen die in zeer grootschalige incidenten zijn getraind en over middelen daarvoor beschikken, dus defensie. Denk in deze bijvoorbeeld aan inzet van militair materieel bij bosbranden.
De reddingsbrigades zullen dan mogelijk alleen iets kunnen betekenen in overzichtelijke redelijk toegankelijke randgebieden.

Het "vletje bij de kerk" en mensen die hun buren helpen (mogelijk de eerste ontmoeting dan voor velen?) is denk ik nog niet zo gek want inzet van al deze eerder genoemde middelen kost tijd die we niet hebben, je houd het namelijk niet zo gek lang uit bij temperaturen onder nul, harde wind en hoge golven zeker niet als je erg jong of oud bent.
Vandaar dat ik de nieuwe benadering (volgens mij zijn de ideeën van meer dan 25 jaar terug weer ergens teruggevonden) van harte ondersteun samen met de Dares initiatieven. Overigens ben ik een van die mensen die wel een kompleet noodpakket op zolder hebben, ik ben niet bang maar denk wel rampgericht want rampen hebben als nare eigenschap dat ze onverwacht komen als je er geen tijd voor hebt.  ;)

Groeten vanuit het Zeeuwse,

Kees  8) (PE1RNL)

P.S. denk ook eens aan al die huisdieren, vee en ongedierte, zowel levend als de kadavers.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 1 november 2006, 11:05:53
Met al die privatiseringen en het afstoten van kerntaken zou je gaan denken waar hebben wij nog een overheid voor.
Ik vind het leggen van de zorg voor je burgers bij deze burgers een stap terug naar de middeleeuwen, en zelfs nog verder want zelfs toen bood de heer zijn kasteel in tijden van nood aan als schuilplaats voor zijn horigen.

Met het "redden wie zich redden kan" principe keert het recht van de sterkste terug in onze samenleving verder terug in de tijd op een holbewoner niveau waarbij de zwakkere exenplaren zullen evolueren.

Ik ben voor solidairiteit en een zorgsame samenleving en een overheid die het opneemt voor de zwakkere medemens.

Henk

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 1 november 2006, 11:22:13
Probleem is dat het kasteel van die heer mogelijk ook onder loopt Henk  ;D

Kees  8)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 1 november 2006, 17:33:42
Misschien vlucht terpen gaan aan leggen waar mensen 'langere' tijd kunnen verblijven?  :)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 1 november 2006, 22:12:57
Ik heb al een hoge hangmat ingericht...

Henk

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 1 november 2006, 22:19:29
Ik heb al een hoge hangmat ingericht...

Henk

Ik dacht dat je dat ding van hoge een boot noemt :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 2 november 2006, 01:26:55
Ik dacht dat je dat ding van hoge een boot noemt :P

Hoge en droge  ;D  ;D

Henk

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 2 november 2006, 12:15:46
Paarden verdrinken in de golven.

Was dit niet iets geweest voor de rampenploegen? Had men een goeie oefening aan gehad en goede sier mee kunnen maken .

Kees  8)