LANDELIJKE OEFENING

Auteur Topic: LANDELIJKE OEFENING  (gelezen 8275 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2006, 23:48:16
Ik denk dat men kritisch mag zijn, zeker indien deelnemers aan een dergelijke oefening het realisme en nut van bepaalde elementen betwijfelen. Ik denk dat we zeker naar de burger toe moeten laten zien dat we op zinnige wijze met gemeeschapsgeld omgaan. We zijn in dit geval een hulpverlenende instantie en niet de Scouting die op speelse wijze de jeugd tracht bezig te houden.
Ik vraag dus eigenlijk wat heeft men met deze oefening laten zien? Brugje bouwen met bootjes en situatieschetsje maken lijkt mij in deze tijd niet echt zinnig. Maar uiteraard kan ik het verkeerd zien.

Kees  8)

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:49:14
Ik denk dat men kritisch mag zijn, zeker indien deelnemers aan een dergelijke oefening het realisme en nut van bepaalde elementen betwijfelen. Ik denk dat we zeker naar de burger toe moeten laten zien dat we op zinnige wijze met gemeeschapsgeld omgaan. We zijn in dit geval een hulpverlenende instantie en niet de Scouting die op speelse wijze de jeugd tracht bezig te houden.
Ik vraag dus eigenlijk wat heeft men met deze oefening laten zien? Brugje bouwen met bootjes en situatieschetsje maken lijkt mij in deze tijd niet echt zinnig. Maar uiteraard kan ik het verkeerd zien.

Kees  8)
Uitkijk,
Als jouw brigade nu voor volgend jaar de oefening is helpt mee organiseren.
wij zijn voor al wat vreemde dingen gealarmeerd, dus waarom zou je in een rampgebied geen brug hoeven te bouwen en ik denk dat dit vrij snel als noodbrug kan dienen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:53:40
Uitkijk,
Als jouw brigade nu voor volgend jaar de oefening is helpt mee organiseren.
wij zijn voor al wat vreemde dingen gealarmeerd, dus waarom zou je in een rampgebied geen brug hoeven te bouwen en ik denk dat dit vrij snel als noodbrug kan dienen.

Tja, het is maar waar je ambities liggen...

Henk (die best als kussen kan dienen)

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2006, 00:10:37
Er is in ieder geval weer eens samen wat gedaan en dat is altijd nuttig.

Wat ik vooral heb gemist is waardering, bij de grote regionale oefening hier in 2003 was dat beter geregeld. Zo kreeg iedere deelnemer na de evaluatie een handdoek (met GHOR HDK logo) . En ik heb wel eens wat aan te merken op ze maar daarmee lieten ze goed zien dat ze snappen hoe de wereld in elkaar zit.

Wij allen (verenigd in de bond) lopen het risico dat het verloop van de bondsoefeningen een bepaalde groep mensen trekt waardoor de effectiviteit in de werkelijke wereld keer op keer minder wordt.

Ons nieuwe RN bestuurslid maakte trouwens handig gebruik van de gelegenheid om (oud) RN-RVR nieuws goed in de pers te krijgen. De bond gaat toch stap voor stap vooruit en snapt steeds beter hoe je wat bereikt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2006, 09:57:40
Er is in ieder geval weer eens samen wat gedaan en dat is altijd nuttig.

Wat ik vooral heb gemist is waardering, bij de grote regionale oefening hier in 2003 was dat beter geregeld. Zo kreeg iedere deelnemer na de evaluatie een handdoek (met GHOR HDK logo) . En ik heb wel eens wat aan te merken op ze maar daarmee lieten ze goed zien dat ze snappen hoe de wereld in elkaar zit.

Koen,

maar toen stonden de leer doelen zeer dicht bij de werkvloer en hebben we die als reddingsbrigades in Kennemerland absoluut waargemaakt. Vandaar ook het gebruik van C2000 als gebruiker binnen de reguliere Ambulancezorg en de daaraan gekoppelde erkenning als hulp-ambulances.

Dat mis ik gewoon teveel binnen deze oefeningen. Laten we wel wezen, ik zie me nog niet met een R3 als "commando-boot" in een ondergelopen door lopen als Archen 1993 en dan de zelfredzaamheid van de burger zelf aan gaan spreken om de invalide buurman van zolder te halen. Ik denk dat de beleidsmakers tever in hun papieren kaartenhuis zijn terug getrokken en niet meer affiniteit hebben met de werkvloer/ rampterrein.

Tenzij men terug wil vallen, zoals bijvoorbeeld ambulancezorg geleverd wordt in landen als Africa en het Midden Oosten. Hier worden mensen in pick-up getild en vervolgens met bizarre capriolen naar een ziekenhuis gebracht. Hier in Nederland gebeurt dat niet. Hier verwacht de burger dat ambulancezorg adequate zorg levert, ook onder niet-normale omstandigeheden. Daar is men als regering verantwoordelijk voor en neemt men ook die verantwoording. Maar wat doen we ondertussen bij een ramp met water, terug naar af, lang leven de zelfredzaamheid van de burger. Leer heel Nederland zwemmen. Nee!!! KNBRD/ RN zorg dat men vanaf de werkvloer de juiste middelen tot zijn beschikking heeft en zorg dat die middelen toegankelijk zijn om mee te oefenen en te gebruiken. En ga niet een mislukte show opvoeren, zodat de burger zich "veilig" moet gaan voelen.

RR (vanavond ledenvergadering > > ben op sterkte!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2006, 18:40:03

RR (vanavond ledenvergadering > > ben op sterkte!!)

Maar niet op de been of met beide benen op de grond  ;D :D ;)

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2006, 17:24:59
Niks gemist hoor ik al, ik snap alleen niet waarom ze voor rescue 3´s als bijstandeenheid hebben gekozen ipv een rescue 2. Voor het vevoer van slachtoffer is deze veel beter geschikt. De diepgang scheeld volgens mij niet veel tussen de vaartuigen, en het gewicht is ook bijna gelijk. De R3 komt sneller in plannee, maar dat heb je niet nodig. Persoonlijk vind ik de R2 ook beter varen met golven. Maar dat komt misschien door gewenning. Is er misschien een groot prijs verschil?? Wie legt mij de keuze uit!
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2006, 20:04:42
Niks gemist hoor ik al, ik snap alleen niet waarom ze voor rescue 3´s als bijstandeenheid hebben gekozen ipv een rescue 2. Voor het vevoer van slachtoffer is deze veel beter geschikt. De diepgang scheeld volgens mij niet veel tussen de vaartuigen, en het gewicht is ook bijna gelijk. De R3 komt sneller in plannee, maar dat heb je niet nodig. Persoonlijk vind ik de R2 ook beter varen met golven. Maar dat komt misschien door gewenning. Is er misschien een groot prijs verschil?? Wie legt mij de keuze uit!

Vistuig,

ik denk, herstel weet, dat de Rampenvloot zoals deze nu bestaat, geen lang leven meer beschoren is. Het gehele waterrampenplan gaat zwaar op de schop met als rode draad, "de zelfredzaamheid van de burger". De door ons nu nog ingezette rampeneenheden met vletten, zal in de komende decenia veranderd gaan worden in de lokale en regionale "georganiseerde drijfkisten" van de individuele burger. In die setting zal een R3 dan fungeren als coördinatie en organisatie eenheid en zal de "reddende" en evacueerde taak van reddingsbrigades komen te vervallen.

Oke, dit aangehoord hebbende dacht ik ook: "Oke, wie heeft dat bedacht?" maar helaas, meerdere bronnen hebben dit mij reeds medegedeeld. Persoonlijk ben ik van mening dat dit een uitholling van de hulpverlening tijdens wateroverlasten en rampen zal zijn, maar er zijn mensen die de zelfredzaamheid van de burger willen verhogen. Ongeacht wat de kosten hiervoor met zich mee brengen. Want in eerste instantie zal dit kostebesparend werken, maar op de langere termijn, met de gevolgen van El Nino als een zwaard van Damocles boven ons hangend, ben ik daar niet geheel zeker van.

RR (Regeren is vooruitzien, maar wel met een achteruitkijkspiegel)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2006, 21:01:13
Vistuig,

ik denk, herstel weet, dat de Rampenvloot zoals deze nu bestaat, geen lang leven meer beschoren is. Het gehele waterrampenplan gaat zwaar op de schop met als rode draad, "de zelfredzaamheid van de burger". De door ons nu nog ingezette rampeneenheden met vletten, zal in de komende decenia veranderd gaan worden in de lokale en regionale "georganiseerde drijfkisten" van de individuele burger. In die setting zal een R3 dan fungeren als coördinatie en organisatie eenheid en zal de "reddende" en evacueerde taak van reddingsbrigades komen te vervallen.

Oke, dit aangehoord hebbende dacht ik ook: "Oke, wie heeft dat bedacht?" maar helaas, meerdere bronnen hebben dit mij reeds medegedeeld. Persoonlijk ben ik van mening dat dit een uitholling van de hulpverlening tijdens wateroverlasten en rampen zal zijn, maar er zijn mensen die de zelfredzaamheid van de burger willen verhogen. Ongeacht wat de kosten hiervoor met zich mee brengen. Want in eerste instantie zal dit kostebesparend werken, maar op de langere termijn, met de gevolgen van El Nino als een zwaard van Damocles boven ons hangend, ben ik daar niet geheel zeker van.

RR (Regeren is vooruitzien, maar wel met een achteruitkijkspiegel)

Het is helemaal een andere tak van dienst dan waar ik me professioneel mee bezig hou.....

Maar was in de jaren '50 de zelfredzaamheid van de mensen niet hoger dan dat ze vandaag zijn. Als nu de stroom uitvalt kunnen we het niet meer warm krijgen.... ;) Wie heeft er nog eten in wekflessen staan... we halen toch tegenwoordig voor maximaal een week uit de supermarkt.... ;)
Toch vielen in '53 veel slachtoffers...

Ik denk dat er eens naar de lessen van New Orleans gekeken moet gaan worden.... DE supermacht van de wereld en nog duurde het te lang voor alle mensen geëvacueerd waren...... :-X

Hoe zou het nu in NL gaan als op dit moment een dijk / duin zou doorbreken en de randstad zou onder lopen.... :-X :-X :-X

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2006, 22:16:10
De term zelfredzaamheid is erg in de mode op dit moment en terecht dat er aandacht voor is.

De meeste mensen zijn in de meeste situaties zelfredzaam.
En sommige mensen zijn niet zelfredzaam en in sommige situaties houdt het helemaal op.
En dan is er in Nederland de overheid die uiteindelijk via de politie, de brandweer of ambulancezorg voor hulp zorgt.

Alleen op de overgang van land en water weet men het vaak niet meer. En daar ligt een kans voor ons als brigades. Mits het geen papieren kaartenhuis wordt -zoals Rolf het fraai omschrijft- en dat is dus nog afwachten.

In New Orleans zie je dat ook daar het nodige valt te verbeteren. Dat zal nog heel lastig worden want zoiets als waterschappen bestaat er niet, de dijken zijn een verantwoordelijkheid van het leger en dat leger heeft dan ook uiteindelijk met groot vertooon de problemen opgelost.
En inmiddels is ook hier het leger volop actief om zich te verbinden aan de veiligheidsregio's. De veiligheidsregio's bestaan nu uit 5 kolommen: politie, brandweer, ambulancezorg, de gemeenten -met kolomkleur oranje- en defensie, natuurlijk met als kolomkleur groen.

"Hoe zou het nu in NL gaan als op dit moment een dijk / duin zou doorbreken en de randstad zou onder lopen...."
Ter illustratie is er een aardige animatie, die je vindt halverwege de volgende RN presentatie, klik op pijltjes omhoog om te zien hoe Nedeland vol loopt:
http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/srk/documenten/Presentatie%20RN%20RVR%2007102006.ppt#321,30,Hoe verder
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!