Beste medehulpverleners,
Afgelopen week maakte ik het volgende mee. Ik was bij een bedrijf op het industrieterrein in mijn woonplaats. Ik was in mijn vrije tijd en zat te wachten tot mijn auto klaar was. Na enige tijd komen er een ambulance en een ambu-motor met O&G de straat in rijden. Ze stoppen bij een bedrijf aan de overkant. Kort daarna arriveert ook een politieauto. Er wordt wat heen en weer gerend en met apparatuur gesleept. Na ongeveer een kwartier vertrekt de ambulance, zonder patiënt. Als ik vertrek staan de ambu-motor en de politie er nog.
De dag daarna ben ik aan het werk, politie noodhulp, en lees ik in het systeem dat de melding een reanimatie bleek te zijn. Het slachtoffer bleek het niet gehaald te hebben.
Toen ik daar zo eens over nadacht vond ik het best een vreemde gedachte dat er nog geen 50 meter verder iemand dood heeft liggen gaan terwijl ik rustig mijn krantje zat te lezen. Als ik het nou had geweten…?
Ik heb nu een aantal keer in de praktijk moeten reanimeren en slechts één keer meegemaakt dat iemand met een zelfstandige circulatie de ambu in ging, dus ik weet hoe klein de kans is dat het lukt. Maar stel:
Er wordt een systeem ontwikkeld waardoor het mogelijk wordt dat je bij levensbedreigende situaties ook in je vrije tijd opgeroepen kunt worden, als de locatie zich bijvoorbeeld binnen een straal van 500 meter bevindt…
Herkennen jullie mijn gevoel en wat zouden jullie van een dergelijk systeem vinden?
Ik ben heel benieuwd…!