oefeningen SIGMA teams

Auteur Topic: oefeningen SIGMA teams  (gelezen 3022 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Gepost op: 12 oktober 2006, 12:42:14
Gisteren avond was het weer zo ver.....
We hadden net gegeten en zaten onderuit op de bank toen de piepers af gingen.
Ik dacht meteen hmm het is vandaag geen donderdag dus het kan geen proefalarm zijn. dus ik kijk op mijn pieper en jawel hoor oefenalarm.. of we naar onze standplaats toe willen komen.
Arend had zijn pieper uitgedrukt met de gedachte het is een proefalarm dus die blijft lekker liggen. Terwijl ik op sta zegt ie wat ga je doen??
Ik zo van tja lees je pieper maar en maak maar dat je op komt hahahhaha.
Hij zo van ow is het geen proefalarm dan. :o
Dus wij de auto in door Emmen op en je kan het al denken.... spoor dicht hahaha.
Naja geen man overboord we zijn er toch al vrij zeker van dat we te laat komen om nog mee te kunnen. Ivm aanrijtijd.
We komen precies 30 minuten later aan in Beilen en daar blijkt dat we nummer 7 en 8 zijn die aangekomen zijn dus we komen wel nog op tijd.
Overals aangetrokken en even later vertrekken we naar Assen, waar in het gebouw van de GGD een schietpartij is geweest met verschillende gewonden.
Arend verdeeld de taken over de sigma leden en als we aan komen kunnen we zo aan de slag.
Ik wordt een kamertje ingestuurd waar drie slachtoffers zijn. Eentje is in de rug geschoten en kan zijn benen niet meer bewegen, hij is wel nog aanspreekbaar.
Een slachtoffer loopt rond en wil maar wat graag helpen.
Aangezien ik alleen ben en er de eerste tijd nog geen hulp zal komen vraag ik haar of ze toevallig haar ehbo diploma heeft.
Dit heeft ze en dus geef ik haar de opdracht om de abc te controleren en een gewonden kaart in te vullen en bij die man die in de rug geschoten is te blijven, zodat ik me over het andere slachtoffer kan ontfermen.
Ze kalmeert hierdoor en doet wat er van haar gevraagd wordt

Het volgende slachtoffer ligt bewusteloos en geeft geen reactie op de AVPU.
Wel heeft hij bloed uit het oor en ik hoor van de andere slachtoffers dat het de directeur is.
Ik controleer zijn functies en zie dat deze stabiel zijn.
Ondertussen zijn de mensen van de ambulance zover dat ze zich over mijn eerste slachtoffer gaan ontfermen, en even later wordt er gevraagd of ik mee kan helpen hem op de plank te brengen en weg te brengen.
Dit gedaan gaan we samen naar de directeur die we ook verder verzorgen en via de schep op de ambu brancard afvoeren naar de ambulance.
 Dan is er voor mij twee tellen niks te doen tot een van de ovd-gs me vraagt of ik naar de eerste verdieping wil gaan omdat ze daar nog extra handjes nodig hebben.
Er zit een slachtoffer met een gebroken onderbeen die door het ambu personeel al op twee bureau stoelen is geplaats zodat we uit het kantoor kunnen komen.
Dan komt de grote verhuizing naar beneden waar we toch nog maar wat meer handjes bij hebben gehaald omdat het trappenhuis in het vierkant naar beneden gaat zodat er niet veel plaats is om goed te bewegen.
En de lift?? tja die is natuurlijk buiten gebruik ::)

Als ik weer beneden ben meld ik me weer bij Arend en die wijst mee een slachtoffer aan om te monitoren.
Al snel worden we dan afgetikt en is de oefening weer voorbij.


Na opgeruimd  en nabesproken te hebben gaan we om 22.00 uur weer retour naar Beilen.


Weer een leuke oefening rijker. :)


GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


SIGMARTIJN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2006, 12:51:14
Klinkt als een hele leuke oefening waarbij het zweet je van je hoofd loopt ;)

Ben je nog dingen tegen gekomen waarvan je denkt dat die misschien ook handig voor anderen kunnen zijn?

Groeten, Martijn
Als je met het antwoord kunt omgaan, kun je alles vragen


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2006, 12:57:14
Klinkt als een hele leuke oefening waarbij het zweet je van je hoofd loopt ;)

Ben je nog dingen tegen gekomen waarvan je denkt dat die misschien ook handig voor anderen kunnen zijn?

Groeten, Martijn

hmm zweet ja inderdaad dat was er meer dan genoeg hahahha.


Ja als je t 3s hebt die willen helpen en anders toch maar vervelend zijn geef ze gewoon een taak zoals het invullen van de gewondenkaart en het geruststellen van andere slachtoffers.
Je merkt snel genoeg of ze het aan kunnen of niet.

Extra handjes zijn nooit weg ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2006, 15:08:15
Leuk zulke oefeningen met echte alarmeringen.

Wist Arend echt van niks?  ??? :-\ ::)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2006, 15:39:42
Leuk zulke oefeningen met echte alarmeringen.

Wist Arend echt van niks?  ??? :-\ ::)

Nee hoor dit keer wist ie van niks.
We wisten wel dat de oefening een keertje dit seizoen zou komen maar niet wanneer.
 :)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2006, 23:40:25
Wel leuk om te horen hoe dan de reactie is als die piepers afgaan.  ;D


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2006, 12:57:03
Op deze site staan wat foto's van een oefening van het Sigma uit Zwolle.
http://www.fotobommel.nl/112fotografie

Er zit geen groot verhaal achter, want het waren geplande oefeningen.
Maandag een team, dinsdag een team en woensdag een team.
Vooraf besproken, de hele dag durend, en.....
Explosie in een winkelcentrum, vele gewonden.

het was erg leuk en leerzaam om te doen.
Ik was zelf gister aanwezig, en toen zijn de foto's ook gemaakt.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R