Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212387 keer)

0 gebruikers (en 61 gasten bekijken dit topic.

jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #1160 Gepost op: 23 januari 2010, 13:58:59
Flauwe modus: heb jij ooit de ambulancedienst een PD zien beheren? :P

Sommige verlichting heeft een paarse 'glans' en dit is volgens mij groene 'glans', maar wel blauwe verlichting.
Misschien kunnen we kijken voor een fotootje van die ambu, dan weten we of er op die plek groene verlichting zit of niet :)

hierbij nog en flimpje van het zelfde type balk

EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1161 Gepost op: 23 januari 2010, 15:39:18
Remy,

Je kent iemand ide in Zuid-Limburg woont;)
Die ambupost is nog geen 10Km van mijn woonhuis af, hihi.

Deze sprinter heeft een compleet pakket van marelko erop. De balk voor is wat paarsig, de lampen achterop wat groenig. De arrowstick stamt van Code 3 op dit ding en is inderdaad nog met de groenige glazen.
Is wel een van de oudere ambu's hier in de omgeving geloof ik. Nieuwere modellen hebben meer leds, ook achterin de TA.

De nieuwere ambu's hebben een zogenaamde royal blue led kleur meegekregen.


Groeten, Ruud


Michael 2141

  • Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #1162 Gepost op: 24 januari 2010, 21:38:53
Ik heb nog een foto van een Whelen Freedom uit Veldhoven



Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1163 Gepost op: 24 januari 2010, 22:56:52
DHV bus uit het Rijnmondsche met BPD verlichting cq. coördinatieverlichting in werking.

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #1164 Gepost op: 26 januari 2010, 12:33:19
Flauwe modus: heb jij ooit de ambulancedienst een PD zien beheren? :P

stomme modus: de groene lamp is in het leven geroepen voor de ambulance lang voordat de politie hem is gaan gebruiken, bovendien maakt de politie er een oneigenlijk gebruik van ;D
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1165 Gepost op: 26 januari 2010, 16:19:46
stomme modus: de groene lamp is in het leven geroepen voor de ambulance lang voordat de politie hem is gaan gebruiken, bovendien maakt de politie er een oneigenlijk gebruik van ;D

Maakt(e) inderdaad. Tegenwoordig staat het met name genoemd ''Leidinggevende'' ter plaatse.
Net als dat de wig/wag ook voorheen niet was toegestaan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1166 Gepost op: 27 januari 2010, 00:48:16
Ik vind groen PD licht totaal overbodig trouwens....Al eens meegemaakt. PD licht staat aan op een auto, komt brandweer TP. Ja, wie van die auto heeft hier de leiding? Ja, diegene met het groene hesje.  ::)

Conclusie: Op een PD staan de mensen meestal BUITEN de auto en hebben daardoor ook een groen PD hes aan. Is er sprake van een ECHT groot incident dat komt er vaak wel een commandowagen TP.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1167 Gepost op: 27 januari 2010, 01:22:12
Ik vind groen PD licht totaal overbodig trouwens....Al eens meegemaakt. PD licht staat aan op een auto, komt brandweer TP. Ja, wie van die auto heeft hier de leiding? Ja, diegene met het groene hesje.  ::)

Conclusie: Op een PD staan de mensen meestal BUITEN de auto en hebben daardoor ook een groen PD hes aan. Is er sprake van een ECHT groot incident dat komt er vaak wel een commandowagen TP.

Ik moet ook zeggen dat het (te) weinig gebruikt word, dit komt meer door onervarenheid danwel onwetendheid denk ik.
Het is een optie die je zeker bij de relatief kleinere incidenten kunt gebruiken, echter met (zichtbare) wagenparknummers is het eigenlijk al niet nodig.
Wij gebruiken hem in ieder geval met enige regelmaat
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1168 Gepost op: 27 januari 2010, 14:37:47
Bij het incident waar de betreffende foto werd gemaakt, is het m.i. goed toegepast. De BPD bleef bij zijn voertuig en fungeerde daar als aanspreekpunt. Toen bijvoorbeeld het CoPI-lid van de politie tp kwam, wist hij daardoor gelijk waar hij moest zijn. En dat geldt natuurlijk ook voor andere disciplines.

Ik kan me zo voorstellen dat er incidenten die zich hier niet voor lenen en dat je als 'BPD' niet bij het voertuig kunt blijven. Dan gaat het een beetje z'n doel voorbij natuurlijk.

Verder denk ik dat het meer een stukje gewoonte moet worden dan dat het nu is (stukje gewenning). Daarbij is het dan wel de vraag of je van tevoren goed kunt inschatten hoe groot een incident wordt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #1169 Gepost op: 28 januari 2010, 01:04:19
Net als dat de wig/wag ook voorheen niet was toegestaan.

en nog steeds niet, of de regelgeving moet gisteren zijn aangepast en gepubliseerd in de staatscourant.
Nemo me impune lacessit