Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1223233 keer)

0 gebruikers (en 40 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #1360 Gepost op: 2 juni 2010, 19:20:35

Michel, STEL dat ik WEL amber signalering op dan wel in mijn auto had gehad, mijn auto op rijstrook 2, minimaal 80m. vóór het pechvoertuig (in IM-termen, dus tussen voertuig en aankomend verkeer) had gezet (voorwielen naar de berm gestuurd) en dan de amber signalering had aangezet. Zou jij mij dan een prent geven en/of de signalering in beslag nemen omdat ik officieel die signalering niet mag hebben dan wel voeren?

Uiteraard ben ik nog steeds benieuwd naar het antwoord op deze vraag, omdat ik mijzelf dus ook al meermalen in een soortgelijke positie heb bevonden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1361 Gepost op: 2 juni 2010, 19:45:42
In bovenstaande casussen ben ik alleen maar blij als er amberkleurige verlichting wordt gevoerd; er is tenslotte sprake een gevaarlijke situatie op de weg. Waar ik op doel zijn voertuigen van bijv. hoveniers/plantsoenmedewerkers, weg- & waterbouw e.d. die met signalering rijden terwijl dat op dat moment niet noodzakelijk is. Ik zie het nog wel eens gebeuren: dan is men ergens aan het werk langs de weg (dus signalering noodzakelijk) maar vervolgens rijden ze, met minimaal de geldende maximum snelheid, naar de volgende klus of richting kantoor en blijft de signalering aan (zonder bijzonderheden t.a.v. het voertuig). Zo hoort het dus niet en als ik in de gelegenheid ben, ben ik niet beroerd om een gesprekje aan te gaan (met een vriendelijke toon hoor ;)).


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1362 Gepost op: 2 juni 2010, 20:00:59
Check de apk regels nogeens goed. Een voertuig mag allerlei verlichting hebben gemonteerd het moet alleen uitschakelbaar zijn voor als je op de openbare weg rijdt, de standaard verlichting moet dan goed kunnen blijven werken.
Ik redeneer even voor een bedrijfsauto (want dat is mijn eigen situatie), en dan staat er in de Regeling Voertuigen het volgende:

Artikel 5.3.65
EisenWijze van keuren
Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers, mogen bedrijfsauto’s niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.3.51, 5.3.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.3.51a of 5.3.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
Visuele controle. Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken. Bedrijfsauto’s niet in gebruik bij de in artikel 29, eerste lid, en artikel 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai- of knipperlichten.

Bovendien geldt als extra nog:
Artikel 5.3.64
2. Bedrijfsauto’s mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, de waarschuwingsknipperlichten en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal, niet zijn voorzien van knipperende lichten.

Ik lees dat als volgt: er zijn niet meer lichten toegestaan dan aangegeven (daar zijn zwaailichtsets niet bij), en in RVV 1990 wordt slechts aangegeven dat zwaailicht gevoerd moet worden, niet dat het gemonteerd mag zijn. De wijze van keuren [bij de APK] is de visuele controle. Als er een zwaailichtset aanwezig is, mogen de lichten niet werken. Dan lees ik "niet werken" in de zin van niet aangesloten, zonder knopje, etc. dus zeg maar voor de show. En een zwaailichtset waarvan de lichten niet werken is niet echt heel nuttig  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #1363 Gepost op: 6 juni 2010, 18:39:00
Gisteren een gestrande auto op baan 1 ter hoogte van Duiven tegen gekomen. De auto had vermoedelijk een klapband gekregen en reed op de velg. Ik ben zo ver als ik kon achter de gestrande polo gaan staan met achter mijn zwaailchten aan, snel de Hella kleefpit op het dak, waarna ik de veiligheid van de vluchtstrook heb opgezocht. Eenmaal daar bleek er al een burgerauto van de politie bezig te zijn met baan 1 af te kruisen. De eerste reactie van de agenten was, wat doe hij nou, maar zoen te zagen dat ik netjes amber aan had, vonden ze het een 'strakke actie'. Rustig gewacht op de sleper, waarna we allen weer verder konden met de orde van de dag.



De renault Kangoo is van mij, verder op voor mij staat dus de getrande polo en rechts in beeld de burgerwagen van de politie. Deze had een nauwelijks zichtbaar kleefpitje op het dak, verders niets, bij het wegrijden viel me op dat de frontflitsers ook aan stonden, deze heb ik juist uitgelaten ivm kijkersfile-vorming.

basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Gast

  • Gast
Reactie #1364 Gepost op: 6 juni 2010, 20:37:11
Maar, begrijp ik dan goed dat jij de "veiligheid van de vluchtstrook" hebt opgezocht door eerst 3 of 4 rijbanen over te steken??

Verder, chapeau voor je ondersteunende actie!


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1365 Gepost op: 6 juni 2010, 21:06:25
waarna ik de veiligheid van de vluchtstrook heb opgezocht.
Goed dat je daar de situatie voor het pech-geval veiliger maakt  O0, maar....

... jij steekt vier rijstroken over?? Sorry, maar dat is een tumbs DOWN. Je had beter tussen de vangrails kunnen gaan staan van de middenberm. Met veiligheidshes of -jas aan natuurlijk. EIGEN veiligheid ALTIJD eerst hè! Je had dan zelfs nog, in die middenberm, een stukje het verkeer tegemoet kunnen lopen om snelheid te laten minderen (arm op en neer).

Ik zie dat je wel netjes de voorwielen naar de verkeersluwe zijde hebt afgedraaid.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #1366 Gepost op: 6 juni 2010, 21:15:46
Oh en wat betreft de burgerauto's, die grillflitsers kunnen meestal niet uitgeschakeld worden. Net zoals vrijwel alle noodhulp auto's. En wat betreft de lamp is die bij sommige auto's inderdaad niet denderend meer. Ze worden ook vervangen voor de L32 led.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #1367 Gepost op: 6 juni 2010, 21:36:56
... jij steekt vier rijstroken over?? Sorry, maar dat is een tumbs DOWN. Je had beter tussen de vangrails kunnen gaan staan van de middenberm. Met veiligheidshes of -jas aan natuurlijk. EIGEN veiligheid ALTIJD eerst hè! Je had dan zelfs nog, in die middenberm, een stukje het verkeer tegemoet kunnen lopen om snelheid te laten minderen (arm op en neer).
Ik zie dat je wel netjes de voorwielen naar de verkeersluwe zijde hebt afgedraaid.

Bedankt voor de reacties. Zoals je al zei, heb ik er zeker aan gedacht de auto in fendoff te zetten, netjes de wielen indraaien naar de vereersluwe zijde. Het snelheid verminderen door tussen de vangrail verkeer af te zwaaien, daar had ik dan weer net niet aangedacht  :-[, was zeker een goede optie geweest.

Die vier rijbanen oversteken heb ik uiteraard goed afgewacht tot ik een groot gat vond van alle 4 de rijbanen.  Terug naar de auto heb ik hulp gekreken van de agenten TP ( die eerst zelf wel 4 rijbanen moesten oversteken om bij de berger te komen  :-X). Zij hebben voor mij het verkeer stilgezet zodat ik kon oversteken, daarna laten rijden totdat de berger en ik dus ook konden vertrekken.

Uiteraard draag ik op zo'n moment een oranje veiligheids vest. In dit geval toevallig die ene met VERKEERSREGELAAR erop, die lag blijkbaar voor het grijpen  :D
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


LiquidBlack [NL]

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #1368 Gepost op: 8 juni 2010, 09:35:15
Beste iedereen,

Ik ben al een paar dagen op internet aan het zoeken naar uitsluitsel voor onderstaande vragen. Onder andere dit forum met zijn topics heb ik al doorgelezen. Ik kan tot nu toe helaas nog geen sluitend antwoord vinden. Misschien dat jullie mij hiermee kunnen helpen:

1. Is het toegestaan om amber/blauw/rood/groen/wit verlichting geinstalleerd te hebben in je auto? Of welke verlichting mag wel en niet? (led flitsers grill/raam voor en achter)
2. In welke gevallen mag je bovenstaande verlichting gebruiken? Bijvoorbeeld ongevallen of wat dan ook?

3. Wat zijn de regels omtrend bordjes en led-bordjes voor de raam? Bijvoorbeeld: Werkverkeer, Brandweer, Pers-fotograaf, Verkeers-regelaar, BHV, EHBO.

Graag zou ik extra verlichting in mijn auto bouwen voor gebruik bij ongevallen of situaties die gevaar opleveren. Ook zijn van bovenstaande bordjes er 2 van toepassing op mijn beroep. Vandaar dat ik de info zoek. Ik heb er ook al aangedacht om de RDW te bellen en ze deze vragen voor te leggen. Maar ik dacht probeer het eerst hier eens. ;-).

Alvast bedankt,

LiquidBlack [NL]


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1369 Gepost op: 8 juni 2010, 11:32:15
1. Het is conform de Regeling Voertuigen niet toegestaan knipperende verlichting (anders dan richtingaanwijzers) op je voertuig te hebben.
2. Conform de Regeling Optische en Geluidssignalen (2009) moet je geel zwaai-, flits- of knipperlicht voeren in bepaalde in de regeling omschreven gevallen (zie wetten.overheid.nl, art. 6 van de regeling).
3. Een bordje is toegestaan, mits deze niet reflecteert en geen licht uitstraalt (zie Regeling Voertuigen). LED-bordjes/matrixbordjes etc. geven licht dus mogen niet.

Maar...

1. en 2. zijn tegenstrijdig: je moet zwaai-, flits- of knipperlicht voeren (360 graden rondom het voertuig) in de genoemde omstandigheden, maar je mag het officieel niet op je voertuig hebben. Bovendien geldt voor 3. dat bij wegwerkzaamheden een geel reflecterende bordje 'werkverkeer' verplicht is voor het inrijden van het werkvak en het parkeren aldaar (geen wet, maar werkvoorschrift). Een ontheffing aanvragen blijkt niet mogelijk.

Hoe los je dat dan op? Amber verlichting wel monteren, maar uitsluitend gebruiken in de omstandigheden genoemd in de Regeling OGS. Bij iedere 'circusact' met je lampjes is de politie niet zo gelukkig, als je ze gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn is er niet zo veel aan de hand. Je bordje 'werkverkeer' (of andere) alleen gebruiken dan wanneer ze nodig zijn en anders afplakken, weghalen, onzichtbaar maken, etc. Matrixbordjes e.d. is niet aan te raden...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill