Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1228105 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1510 Gepost op: 9 augustus 2010, 22:22:01
Misschien dat lezers van dit topic nog wat voor Stefan kunnen betekenen?

Gezocht: beeldmateriaal voor animatie

Aangezien hier toch wel de lichtbalkspecialisten meelezen, dacht ik ik breng het hier ook even onder de aandacht ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1511 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:13:49
(...) Als het goed is moet ik nog ergens zo'n proefstukje klasse E folie hebben, eens kijken of ik dat naast de klasse C contourmarkering kan leggen.
Leggen ging wat moeilijk 0098 dus ik heb het proefstukje klasse E naast een stukje contourmarkering klasse C gehangen. Helaas is de tuin niet veel dieper dan een zo'n 20 meter, dus de grootste foto-afstand is pakweg 19 meter. Het zijn een stukje klasse C van 5,2 x 17 centimeter en een stukje klasse E van 10,2 x 20 centimeter, beide geel reflecterend (wit reflecteert nog sterker, rood reflecteert minder sterk, maar van beide kon ik het proefstukje zo snel niet vinden). Foto's gemaakt met flits. Bij één van de foto's was de tuinlamp (een halogeen schijnwerper schuin links achter mij, dus geen directe reflectie) nog aan, dit is de foto 'met backlight'. De andere twee foto's zijn zonder backlight. (Voor de volledigheid: het kleine donkere streepje is een stickertje met het merk+type - 3M Scotchlite 580-71.) Mag u raden welk van beide klasse C is  ::)



Ik moet nog even een paar honderd meter recht stuk weg zonder straatverlichting in de buurt vinden, zodat ik ook het effect kan tonen als je een foto zou maken over grotere afstand. Maak ik gelijk ook even een foto van de zijkant van mijn bedrijfswagen om te zien hoe dat in de praktijk uitkomt... Wordt vervolgd.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1512 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:23:18
Schijnbaar moeten nieuwe vrachtwagens ook contourmarkering hebben. Hoe zit dit met nieuwe brandweerwagens? Die voldoen volgens mij daar niet aan.

zie: http://www.averygraphics.nl/mainFL.asp?chapterid=45&ProdID=241


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1513 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:27:54
Schijnbaar moeten nieuwe vrachtwagens ook contourmarkering hebben. Hoe zit dit met nieuwe brandweerwagens? Die voldoen volgens mij daar niet aan.

zie: http://www.averygraphics.nl/mainFL.asp?chapterid=45&ProdID=241



http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/bedrijfsauto/verplichtingen_bij_gebruik/

Voertuigbranche > Bedrijfsauto > Verplichtingen bij gebruik
Nieuwe eisen verlichting en reflecterende voorzieningen

Vanaf 10 juli 2008 gelden nieuwe voertuigeisen op het gebied van verlichting en reflecterende voorzieningen. Voor bepaalde voertuigen is een derde remlicht, achteruitrijlicht of zogenaamde opvallende markering verplicht. Hieronder leest u voor welke voertuigen deze nieuwe eisen gelden en wat deze globaal inhouden. Voor de exacte eisen kunt u het ECE Reglement 48 raadplegen. Een Nederlandse vertaling van dit Reglement kunt u downloaden via de link onderaan deze pagina.

Ingangsdata:
De nieuwe eisen gelden voor voertuigen die u na 9 juli 2008 voor individuele toelating ter keuring aanbiedt en voor nieuwe typegoedkeuringen die de RDW na 9 juli 2008 verleent.
Bestaande typegoedkeuringen voor complete voertuigen blijven tot 9 juli 2011 geldig. De nieuwe eisen gelden dus niet voor voertuigen die al vóór 10 juli 2008 geregistreerd zijn.

Derde remlicht
Verplicht voor alle bedrijfsauto’s van categorie N1 (t/m 3500 kg) behalve chassiscabines en voertuigen met een open laadruimte.

Achteruitrijlicht
Verplicht voor aanhangwagens van categorie O2, O3 en O4. Dit zijn alle kentekenplichtige aanhangwagens.

Voertuiglengte niet meer dan 6,00 meter:
1 achteruitrijlicht verplicht, 1 extra achteruitrijlicht toegestaan.

Voertuiglengte meer dan 6,00 meter:
2 achteruitrijlichten verplicht, 2 extra achteruitrijlichten toegestaan.

Opvallende markering
Verplicht voor:

- Bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van
   meer dan 7500 kg, behalve trekkers en chassiscabines
- Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van
   meer dan 3500 kg

Opvallende markering bestaat uit zelfklevende tape van reflecterend materiaal dat is goedgekeurd volgens ECE Reglement 104 (klasse C). In ECE Reglement 48 is beschreven op welke voertuigen het materiaal moet zijn aangebracht en op welke wijze het moet zijn aangebracht. Er wordt onderscheid gemaakt in volledige contourmarkering, gedeeltelijke contourmarkering, en lijnmarkering.

Volledige contourmarkering
Volledige contourmarkering is verplicht op de achterzijde van het voertuig als het voertuig breder is dan 2,10 meter. De kleur is rood of geel.

Gedeeltelijke contourmarkering
Gedeeltelijke contourmarkering is verplicht op de zijkant van het voertuig als het voertuig langer is dan 6,00 meter. De kleur is wit of geel.

Lijnmarkering
Lijnmarkering is toegestaan als het door de constructie van het voertuig onmogelijk is om volledige, respectievelijk gedeeltelijke contourmarkering aan te brengen volgens de daarvoor geldende eisen. De kleur van lijnmarkering aan de achterzijde is rood of geel. Aan de zijkant mag deze wit of geel zijn.

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/6855657B-D688-4B6A-B0FB-87D012EF5090/0/contourmarkering_170.jpg

Details over de wijze van aanbrengen vindt u in ECE Reglement 48.
Hieronder kunt u de Pdf ECE Reglement 48 downloaden.  
   
pdf document    ECE R48  (PDF)  (390kB)  downloaden
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/958D319D-B66B-437F-BB1F-1A975406DC02/0/ECER48.pdf


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #1514 Gepost op: 16 augustus 2010, 13:13:29
Hallo,

Ik heb gisteren een ambulancelichtbalk aangesloten...
Maar er zitten ook nog strobes in maar hoe sluit ik die aan?
Er zit ook nog een kastje bij ISP188 van Whelen volgens mijn is die voor de strobes..
Is er ook een bedieningskastje voor nodig? die zat er niet bij.

Filmpje:

weet iemand ook de naam van de lichtbalk?

Groetjes,

Bernt


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1515 Gepost op: 16 augustus 2010, 13:19:40
Pintsch Bamag Topas  ;)
Als het goed is, is het (losse) kastje inderdaad voor de strobe's
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1516 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:00:22
Jep, de losse kast is voor de strobes

Er zitten 3 polige AMP connectoren op (die naar de individuele strobes gaan) en een 2 polige stekker plus/min

Afhankelijk vand e uitvoering staat het aansluitschema op de powersupply, altenratief te downloaden op www.whelen.com


Groeten, Ruud


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #1517 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:06:25
Dankje wel!
Heb je perse een bedieningskastje nodig?
Of als je de kabeltjes erin doet, dat het dan ook werkt?


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1518 Gepost op: 16 augustus 2010, 15:31:47
Bedienkast is niet noodzakelijk.
Er zit een aansluiting op met plus/min en draadjes voor de strobe groepen aan te sturen
Door deze draadjes tegen plus of massa te houden, zullen de lampen gaan flitsen.
Plusgeschakeld of massageschakeld is afhankelijk van de uitvoering die je hebt.


Groeten, Ruud


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #1519 Gepost op: 17 augustus 2010, 01:08:20
Binnenkort zchtbaar op 's heren wegen. De KLPD Volvo met een wiziging aan de Vista balk bevestiging op het dak. De balk word op een dakrails geplaatst waardoor de geluidsoverlast een stuk minder moet worden. Schijnt intern getest te zijn dus wellicht heeft iemand ergens al iets voorbij zien schuiven. Maar ze blijven dus wel vasthouden aan de Vista... Tot de nieuwe aanbesteding natuurlijk, want dan moet alles het zelfde gaan worden!! :-X