Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1212182 keer)

0 gebruikers (en 40 gasten bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1550 Gepost op: 27 augustus 2010, 00:09:49
Wat betreft een simpele staande houding, ben ik nog steeds het meest fan van van amber flitsers in de achterkant van de dienstwagen, zoals dat in de Golfjes IV/V van Amsterdam, en bijv. de utrechtse ford focuswagons. Knetter opvallend en alleen voor de mensen die het bedoeld is: achterop komend verkeer. Wat dat betreft super jammer dat we daar afscheid van moeten nemen :(


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #1551 Gepost op: 27 augustus 2010, 11:56:33
Wat betreft een simpele staande houding, ben ik nog steeds het meest fan van van amber flitsers in de achterkant van de dienstwagen, zoals dat in de Golfjes IV/V van Amsterdam, en bijv. de utrechtse ford focuswagons. Knetter opvallend en alleen voor de mensen die het bedoeld is: achterop komend verkeer. Wat dat betreft super jammer dat we daar afscheid van moeten nemen :(



Dit zei ik gister nog tegen een collega! Wat heb je idd aan oranje aan de zij- en voorkant (zo'n oranje potje) als alleen achteropkomend verkeer gewaarschuwd hoeft te worden? Jammer.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #1552 Gepost op: 27 augustus 2010, 17:22:33
Dit zei ik gister nog tegen een collega! Wat heb je idd aan oranje aan de zij- en voorkant (zo'n oranje potje) als alleen achteropkomend verkeer gewaarschuwd hoeft te worden? Jammer.

Bij het plaatsen van je dienstvoertuig in Fend-off is het wel minder zichtbaar als je 2 led's hebt die niet recht naar achteren flitsen maar indirect licht naar achteropkomend verkeer stralen. Dus vandaar lijk mij rondom zichtbaar niet verkeerd.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #1553 Gepost op: 27 augustus 2010, 17:34:49
Bij het plaatsen van je dienstvoertuig in Fend-off is het wel minder zichtbaar als je 2 led's hebt die niet recht naar achteren flitsen maar indirect licht naar achteropkomend verkeer stralen. Dus vandaar lijk mij rondom zichtbaar niet verkeerd.

Daar ben ik het mee eens, maar maak het dan zo dat voor- of achterzijde uit kan. Want als je een auto controleert en je wordt verblindt  8) door je eigen dakset schiet je je doel (letterlijk en figuurlijk) voorbij.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1554 Gepost op: 27 augustus 2010, 19:09:59
Onze nieuwe bus heeft een arrow-stick (rechts, links & binnen-buiten) en indien gewenst rondom amber (signaleringspatroon) ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1555 Gepost op: 27 augustus 2010, 23:54:49
Nadeel is dat de arrowstick in fend-off slecht te zien is, net zoals enkel signalering achter. Ik heb overigens wel eens gezien in andere landen dat de flitsers aan de voorzijde en de achterzijde van de bak apart uit te schakelen zijn. Dat zou bij de Freedom ideaal zijn,
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1556 Gepost op: 28 augustus 2010, 00:00:54
sterker nog.... Ik heb vanmiddag nog een Freedom gezien, die voor en achter apart geschakeld was. Op de sleepwagen van de ANWB (gespot @ A10)

edit: deze dus (thnx to Jerommeke)



Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1557 Gepost op: 28 augustus 2010, 12:24:24
Nadeel is dat de arrowstick in fend-off slecht te zien is, net zoals enkel signalering achter.

Je kunt bij Federal Signal dus (voor de montage cq. installatie) een keuze maken:

Arrowstick met onafhankelijk knipperende hoeken (altijd samen ingeschakeld en dus altijd 360 graden zichtbaar)
Arrowstick met onafhankelijk knipperende hoeken (ingeschakeld indien men kiest voor het ''half-half'' patroon en dan pas 360 graden zichtbaar)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1558 Gepost op: 28 augustus 2010, 12:54:29
Voor/achter los schakelen is een optie bij de meeste balken die op dit moment leverbaar zijn.
Alleen wordt dit in NL niet altijd aangesloten.
Bij bergers en transportbegeleiders is het heel normaal. Vaak hebben die alleen naar achteren de balk aanstaan, zodat ze niet door hun eigen lampen worden verblind als ze de hele nacht achter een auto aanrijden die ze moeten begeleiden.

Bergers kunnen ook vaak voor/achter schakelen. Ofwel de lampen naar de voorzijde uit (om verblinding op snelwegen te voorkomen), of naar de achterzijde uit, als ze tegen de rijrichting in een voertuig aan het bergen zijn en niet tegen de oranje lampen in willen kijken.


Groeten, Ruud


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1559 Gepost op: 28 augustus 2010, 14:51:34
Ik zou het graag als optie zien op onze dienstauto's. Ik vind 360graden amber sowieso onzin op snelwegen...het enige wat je moet waarschuwen is het achterop komend verkeer, en als je in fendoff staat kun je dat tegenwoordig ook prima met bijv een whelen lin6 lampje. Of interdaad amber in de balk, maar dan alleen achter geschakeld.

Alleen op provinciale wegen of donkere plekken bubeko daar heeft 360graden amber nut. Al moet ik zeggen dat ik op dat soort plekken vaker nog liever blauw aan heb.